جذاب‌ترین خودروها در فستیوال کنکو دلگانس پبل بیچ ۲۰۱۸

چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 17 دقیقه
فستیوال پبل بیچ ۲۰۱۸ با رونمایی مدل‌های جذاب بوگاتی دیوو، لامبورگینی اونتادور SVJ و حراج خودروهای کلاسیک با قیمت چند ده میلیون دلاری همراه بود.
تبلیغات

کنکو دلگانس پبل بیچ ۲۰۱۸ مونته‌ری کالیفرنیا (Pebble Beach Concours d'Elegance) مانند سال‌های گذشته با شکوه هرچه‌ تمام‌تر برگزار شد. امسال شاهد رونمایی چند مدل جذاب و مورد انتظار مانند هایپرکار متفاوت بوگاتی دیوو، بی‌ام‌و Z4 جدید و سلطان تازه‌نفس جهنم سبز، لابورگینی اونتادور SVJ بودیم. در کنار این مدل‌های تولیدی، خودروهای مفهومی زیبایی هم مانند اینفینیتی پروتوتایپ 10 و مرسدس بنز EQ Silver Arrow برای اولین بار به‌نمایش گذاشته شدند.

Pebble Beach Concours d'Elegance 2018

صدها دستگاه خودروی جدید، کلاسیک و مفهومی در سواحل پبل بیچ و چمن‌های سرسبز زمین‌های گلف این منطقه از کالیفرنیا خودنمایی کردند. در کنار همه‌ی این خودروها، حراجی‌های میلیون دلاری پبل بیچ ۲۰۱۸ با حضور ثرومندترین کلکسیونرهای دنیا برگزار شد. امسال فراری 250GTO با قیمت ۴۸.۴ میلیون دلار تاریخ ساز شد و دوزبرگ SSJ کمیاب، گران‌ترین خودروی ایالات متحده و پیش از جنگ جهانی دوم عنوان گرفت. تلاش کردیم تا در کم‌ترین زمان ممکن و به‌صورت کامل پوشش مناسبی از فستیوال پبل بیچ ۲۰۱۸ در زومیت داشته باشیم اما بدون شک، بازهم در میان خودروهای قابل توجه، برخی مدل‌ها به حاشیه رانده شدند. در این مقاله قصد داریم تا مروری از فستیوال پبل بیچ امسال داشته باشیم و در کنار آن بهترین و بدترین خودروهای پبل بیچ ۲۰۱۸ را از نظر تیم تحریریه‌ی وب‌سایت موتور 1 بررسی کنیم. لازم به ذکر است که برخی مدل‌ها به‌عنوان بهترین و بدترین، مطابق سلیقه‌ی نگارنده نیست و صرفاً انتخاب نویسندگان این وب‌سایت آمریکایی است. با این وجود، در هر مورد سعی شده است تا با ذکر دلایل مختلف، نظر زومیت هم محسوس باشد.

دیوو؛ نمایش فوق‌العاده‌ی بوگاتی

Bugatti Divo / بوگاتی دیوو
Bugatti Divo
Bugatti Divo
Bugatti Divo
Bugatti Divo

بدون شک اگر بخش خودروهای کلاسیک را کنار بگذاریم، ستاره‌ی پبل بیچ ۲۰۱۸، محصول جدید بوگاتی با نام پرافتخار دیوو (Divo) است. در دنیای خودرو همیشه پیش از رونمایی یک مدل جدید به‌خصوص در کلاس ابرخودرو، تولیدکننده با تبلیغات جذاب نظر کارشناسان را جلب می‌کند؛ گاهی پس از رونمایی مدل نهایی همه دلسرد می‌شوند، اما در برخی موارد مانند دیوو، پس از پرده‌برداری همه هیجان بیشتری تجربه می‌کنند.

صادقانه باید گفت که دیوو را چیزی بیشتر از یک نسخه‌ی جدید و فیس‌لیفت شیرون تصور نمی‌کردیم؛ با اینکه واقعاً هم دیوو، همان شیرون در بدنه‌ای جدید است، اما تغییرات ظاهری و آیرودینامیک به‌قدری بوده که فقط با دیدن تصاویر آن، با تمام وجود تلاش‌های مهندسان بوگاتی را تحسین کنیم. ۴۰ دستگاه بوگاتی شیرون با قیمت نزدیک به ۶ میلیون دلار، مخصوص مالکان شیرون بوده که حتی قبل از رونمایی رسمی، به‌طور کامل پیش‌فروش شده است. دیوو در بخش قوای فنی مانند شیرون است؛ پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر ۸ لیتری W شکل با چهار توربوشارژر و قدرت ۱۴۷۹ اسب بخار. اما دیوو با تمرکز ویژه بر فرمان‌پذیری بهتر در پیچ‌ها مهندسی شده که به‌همین دلیل نهایت سرعت آن به ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. درواقع به‌دلیل آیرودینامیک بهتر و داونفورس بیشتر، تایرها تحمل فشار بیشتر در سرعت‌های بالاتر را ندارند.

بی‌ام‌و Z4؛ یک قدم به عقب

BMW Z4 2019
BMW Z4 2019
BMW Z4 2019
BMW Z4 2019
BMW Z4 2019

سری Z محصولات بی‌ام‌و همیشه متفاوت و جذاب بوده‌اند؛ این مورد در کانسپت نسل جدید Z4 هم فریاد می‌زد اما متأسفانه مدل نهایی به‌زیبایی مدل مفهومی نبود.

طراحان بی‌ام‌و در Z4 جدید مسیر جدیدی را انتخاب نکرده‌اند؛ نسل‌های جدید کروک‌های اسپرت مانند مزدا MX-5، جگوار F تایپ و حتی مدل مرسدس AMG GT همه پایه‌گذار یک مکتب شدند، اما Z4 جدید با فاصله گرفتن از کانسپت خود، واقعاً ظاهر هیجان‌انگیزی ندارد. صادقانه بگوییم، با رونمایی نسل جدید Z4 بیشتر از اینکه از محصول بی‌ام‌و تعریف کنیم، منتظر برادر ژاپنی آن، نسل جدید تویوتا سوپرا هستیم. با اینکه Z4 جدید در بخش طراحی خوب ظاهر نشده است، حداقل می‌توان از عملکرد فرمان‌پذیری آن، پلتفرم CLAR و پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی آلمانی مطمئن بود؛ شاید برای دیدن کروک جذاب بی‌ام‌و، باید منتظر فیس‌لیفت Z4 باشیم.

هوندا NSX و لکسوس LC؛ بروزرسانی جذاب ژاپنی‌ها

Honda Acura NSX 2019
Lexus LC 500
Lexus LC 500
Honda Acura NSX 2019
Honda Acura NSX 2019

تحریریه‌ی موتور 1 معتقد است که رونمایی از مدل‌های جدید هوندا/آکورا NSX و لکسوس LC با تغییرات اندک در پبل بیچ ۲۰۱۸ مناسب نبوده است اما در ادامه طرح جدید فورد GT را، از بهترین اتفاقات این فستیوال می‌داند. تنها یک طرح نقش بسته روی بدنه یا اولین فیس لیفت نسل دوم هوندا NSX با تغییرات در شاسی، سیستم تعلیق، تایرها و فرمان؟ البته باید گفت که رونمایی از رنگ زرد جدید لکسوس LC چندان در پبل بیچ ۲۰۱۸ هیجان انگیز نیست. هوندا NSX با فیس لیفت مدل ۲۰۱۹ همچنان یکی از بهترین سوپراسپرت‌های مدرن در بازار جهانی خواهد بود، در مورد لکسوس LC جدید اما نمی‌توان مطمئن صحبت کرد. با این‌حال تغییرات ظاهری مدل ۲۰۱۹ لکسوس LC به زیبایی آن اضافه کرده است.

فورد GT هریتج ادیشن؛ یادآوری پیروزی‌های لمانز به‌هر قیمتی

Ford GT Heritage Edition
Ford GT Heritage Edition
Ford GT Heritage Edition
Ford GT Heritage Edition
Ford GT Heritage Edition

طرح مسابقه‌ای گلف (Gulf) بسیار پرافتخار است و در کیفیت و قوای فنی سوپراسپرت فورد GT هم شکی نیست؛ اما تنها ارائه‌ی این طرح روی بدنه‌ی فورد GT بدون هیچ تغییر قابل توجه دیگر و یادآوری پیروزی‌های لمانز به برندی که محصولات کلاسیک آن در پبل بیچ میلیون‌ها دلار قیمت می‌خورند، فورد GT هریتج ادیشن (Heritage Edition) را ستاره‌ی فستیوال نمی‌کند. با تمام این تفاسیر، فورد GT با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتر توئین توربوشارژ و قدرت ۶۴۷ اس ببخار، در طرح مسابقه‌ای گلف جذاب‌تر از همیشه شده است.

سَلف C2؛ بدترین کیت بدنه‌ی ممکن برای لامبورگینی گالاردو

Salaff C2
Salaff C2
Salaff C2
Salaff C2
Salaff C2

کارلو سَلَف، پیش از این کانسپت زیبای مزدا Furai را طراحی کرده بود، اما Salaff C2 که در اصل لامبورگینی گالاردو (با تلفظ ایتالیایی گایاردو) با بدنه‌ای جدید است، اصلاً سوپراسپرت زیبایی نیست. در مورد طراحی C2 فقط می‌توان یک مورد را گفت: هیچ اصالتی در آن یافت نمی‌شود. ناهماهنگی در تمام پنل‌های C2 مشاهده می‌شود که حتی این داستان به‌صورت غیرقابل تحمل در کابین هم تکرار شده است. طراح C2 که در پروژه‌ی مدل‌های پرطرفداری چون مزدا 3 و MX-5 هم مشارکت داشت، این مدل را با الهام از پژو 905، پورشه 917 و فراری 330 P4 خلق کرده است.

لامبورگینی اونتادور SVJ؛ تاج‌گذاری رسمی رکورددار نوربرگ‌رینگ

Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ

فوق‌العاده، عصبانی و لامبورگینی؛ اونتادور سوپر ولوچه یوتا (SuperVeloce Jota) شایسته‌ی عنوان پرچمدار برند گاو خشمیگن ایتالیا است. پس از شکستن رکورد پورشه 911GT2 RS در جهنم سبز، اونتادور SVJ رسماً در سواحل پبل بیچ رونمایی شد. پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر با آرایش V شکل، تنفس طبیعی، ۷۷۰ اسب بخار قدرت و طراحی جذاب‌تر از همیشه که به‌لطف پکیج آیرودینامیک جدید لامبورگینی مهیا شده، از ویژگی‌ها بی‌نظیر اونتادور SVJ است. لامبورگینی اونتادور SVJ و نسخه‌ی ویژه‌ی SVJ 63 آن، هر دو از بهترین‌های پبل بیچ ۲۰۱۸ بودند.

آئودی PB18 E-Tron؛ کانسپت بی‌نظیر آئودی با طرح شوتینگ بریک

Audi PB 18 e-tron / خودروی مفهومی برقی آئودی PB18 ای-ترون
Audi PB 18 e-tron / خودروی مفهومی برقی آئودی PB18 ای-ترون
Audi PB 18 e-tron / خودروی مفهومی برقی آئودی PB18 ای-ترون
Audi PB 18 e-tron / خودروی مفهومی برقی آئودی PB18 ای-ترون
Audi PB 18 e-tron / خودروی مفهومی برقی آئودی PB18 ای-ترون

PB18 مدل مفهومی متفاوت آئودی در پبل بیچ ۲۰۱۸ بود که با طرح بدنه‌ی هاچ‌بک/ شوتینگ بریک / استیشن و قوای محرکه‌ی تمام برقی خودنمایی می‌کرد. شاید PB18 ای- ترون جایگزین  مدل ناموفق R8 E-Tron شود؛ در هر صورت دیدن مدل‌های تولیدی با طراحی مشابه این کانسپت غیرممکن نیست. از ویژگی‌های جالب این مدل مفهومی، تبدیل کابین تک سرنشین به دو سرنشین است؛ این کار با جابه‌جایی کشویی صندلی راننده ممکن می‌شود. آئودی PB18 ای‌-ترون از سه موتور الکتریکی استفاده می‌کند؛ یکی از این موتورها با قدرت ۲۰۱ اسب بخار، محور جلو را به حرکت در می‌آورد و دو موتور الکتریکی دیگر با مجموع ۶۰۴ اسب بخار، هر کدام یکی از چرخ‌های عقب را می‌چرخانند. هنگام رانندگی معمولی، در مجموع ۶۷۱ اسب بخار قدرت و ۸۳۰ نیوتن‌متر گشتاور در اختیار راننده قرار داده می‌شود، اما امکان افزایش موقتی به ۷۶۴ اسب بخار نیز امکان‌پذیر است.

مرسدس بنز EQ Silver Arrow و اینفینیتی پروتوتایپ 10؛ احترام به گذشته با فناوری مدرن و طراحی زیبا

Mercedes Benz EQ Silver Arrow Concept
Mercedes Benz EQ Silver Arrow Concept
Mercedes Benz EQ Silver Arrow Concept
Infiniti Prototype 10 / خودروی مفهومی برقی اینفینیتی پروتوتایپ 10
Infiniti Prototype 10 / خودروی مفهومی برقی اینفینیتی پروتوتایپ 10

تحریریه‌ی موتور 1 معتقد است که کانسپت‌های تک سرنشینه‌ی نمایش داده شده در پبل بیچ ۲۰۱۸، شامل مرسدس بنز EQ Silver Arrow و اینفینیتی پروتوتایپ 10 از بدترین‌های فستیوال امسال بودند چرا که مدل تولیدی از این کانسپت‌ها نخواهیم دید و برندهای بسیاری نمونه‌های مفهومی تک سرنشینه طراحی کرده‌اند. کاربرد خودروی مفهومی کمانند طراحی دو کانسپت مرسدس و اینفینیتی کاملاً مشخص است و نیازی به توضیح ندارد. EQ Silver Arrow طراحی مدرنی از خودروی رکورد شکن مرسدس W125 در چند دهه گذشته است و اینفینیتی پروتوتایپ 10 نسخه‌ی آینده‌نگرانه از پروتوتایپ 9. هر دو مدل بخش‌های از زبان طراحی برندهای تولیدکننده و خلاقیت طراحان را به‌نمایش می‌گذارند بنابراین در بخش بهترین‌های کنکو دلگانس پبل بیچ ۲۰۱۸ قرار می‌گیرند.

پیشرانه‌ی هنسی ونوم F5؛ قدرتمندترین V8 برای رسیدن به سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت

Hennessey Venom F5 V8 Engine
Hennessey Venom F5 V8 Engine
Hennessey Venom F5 V8 Engine
Hennessey Venom F5 V8 Engine
Hennessey Venom F5 V8 Engine

۵ سال زمان صرف شده است تا مهندسان هنسی (Hennessey) با ادعای تولید پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۷.۶ لیتری توئین توربوشارژ و توانایی بیش از ۱۶۰۰ اسب بخار، در پبب بیچ حاضر شوند. این پیشرانه نیروبخش جدیدترین ابرخودروی هنسی موسوم به ونوم F5 خواهد بود تا رکورد نهایت سرعت نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت در اختیار آمریکایی‌ها قرار بگیرد.

سه قهرمان کلاسیک در کنار هم؛ فراری، استون مارتین و فورد به ارزش ۷۹ میلیون دلار

RM Sotheby's Auction
RM Sotheby
RM Sotheby
RM Sotheby
RM Sotheby

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که بوگاتی دیوو در صورت کنار گذاشتن بخش خودروهای کلاسیک، ستاره‌ی پبل بیچ ۲۰۱۸ است. بنابراین باید فراری 250GTO و چند مدل ارزشمند دیگر را مانند دورهای گذشته‌ی این فستیوال، بهترین اتفاق دانست. شاید هیچ‌کس به‌جز کلکسیونرهای ثروتمند، در جایگاه قضاوت خوب و بد بودن پرداخت ۴۸ میلیون و ۴۰۵ هزار دلار برای یک فراری کلاسیک ۵۶ ساله نباشد. شرکت حراجی RM Sotheby’s در پبل بیچ ۲۰۱۸ سه خودرو با مجموع قیمت نزدیک به ۸۰ میلیون دلار فروخت. علاوه بر فراری 250GTO استون مارتین DP215 با قیمت ۲۱ میلیون و ۴۵۵ هزار دلار و فورد GT40 II با قیمت ۹ میلیون و ۷۹۵ هزار دلار فروخته شدند.

Ferrari 250 GTO

 تنها با مبلغ حراجی فراری 250GTO می‌توان یکی از موارد زیر را خریداری کرد:

  • یک جزیره در کارائیب
  • یک عمارت تاریخی در جزیره‌ی Star میامی
  • یک یا دو شاتل فضایی دست دوم ناسا
  • چند فروند جت جنگنده‌ی میگ-29
  • قایق تفریحی لوکس و مجلل با طول ۶۰ متر
  • با تمام این تفاسیر، افرادی که توانایی پرداخت ۴۸ میلیون دلار برای خرید یک خودروی کلاسیک دارند، احتمالاً پیش از این، حداقل سند چند مورد از موارد ذکر شده را در اختیار گرفته‌اند.

    جگوار E Type برقی؛ ترکیب جالب خودروی کلاسیک بریتانیایی با موتور الکتریکی

    Jaguar E-Type Zero
    Jaguar E-Type Zero
    Jaguar E-type Zero
    Jaguar Classic electric E-type Zero / خودروی الکتریکی کلاسیک جگوار ای-تایپ زیرو
    Jaguar E-type Zero

    ترکیب خودروهای کلاسیک و انرژی‌های پاک اصلاً منطقی به‌نظر نمی‌رسد؛ همین جمله برای دوست داشتن جگوار ای تایپ الکتریکی کفایت می‌کند. E-Type Zero توسط دپارتمان خودروهای کلاسیک جگوار تولید می‌شود؛ در واقع امکان تبدیل هر مدل از ای تایپ به نمونه‌ی برقی وجود دارد. در این فرآیند، ساختار کلی خودرو تغییر داده نمی‌شود و امکان بازگشت به پیشرانه‌ی بنزینی هم دوباره وجود دارد. ای تایپ زیرو به باتری ۴۰ کیلووات ساعت با شعاع حرکتی ۲۷۴ کیلومتر مجهز شده است. مشخصات کامل فنی این مدل کلاسیک زیبا اعلام نشده اما فقط ۵.۵ ثانیه زمان برای رسیدن جگوار خوش‌تراش به سرعت ۱۰۰ کیلومتر نیاز است.

    پورشه 959 تصادفی؛ ۴۲۵ هزار دلار حراج شد

    Porsche 959
    Porsche 959
    Porsche 959
    Porsche 959
    Porsche 959

    ۴۲۵ هزار دلار برای یکی از ارزشمندترین خودروهای تاریخ، مبلغ پایینی است اما نمی‌توان از تصادفی بودن آن چشم پوشی کرد. این مدل در حراجی Mecum پبل بیچ فروخته شد تا تعجب بسیاری از علاقه‌مندان خودرو را به‌دنبال داشته باشد. البته این مدل، نسخه‌ی Komfort پورشه 959 بوده که فقط ۲۹۴ دستگاه از آن تولید شده است. علاوه بر این، کارکرد آن فقط ۵ هزار و ۸۸۵ کیلومتر است. از طرفی باید توجه داشت که تعمیر و بازسازی این نمونه خود زمان و هزینه‌ی بالایی می‌طلبد.

    911 گلد؛ پروژه‌ی ناامیدکننده‌ی پورشه

    Porsche 911 Gold 993
    Porsche 911 Gold 993
    Porsche 911 Gold 993
    Porsche 911 Gold 993
    Porsche 911 Gold 993

    پس از انتظارات فراوان، علاقه‌مندان پورشه با دیدن پروژه‌ی گلد یا طلایی 911 ناامید شدند. بازسازی کامل 993 توربو S که فقط بدنه‌ی آن اصلی بود و تمام قطعات کاملاً از نو نصب شده بودند تحسین برانگیز است؛ اما تنها تولید یک مدل آن هم بدون داشتن مجوز تردد جاده‌ای قدری عجیب به‌نظر می‌رسد. 911 گلد اصلاً با مدل‌های سفارشی برندهای دیگر مانند گانترورکز و البته مدل DLS سینگر قابل مقایسه نیست و جالب این است که اصلاً در پبل بیچ شرکت داده نشد؛ تنها تصاویر پروژه گلد 911 در فضای مجازی منتشر شد.

    بدنه‌ی فیبرکربن پورشه 911؛ نمایش مهندسی گانترورکز

    993 Guntherwerks
    993 Guntherwerks
    993 Guntherwerks
    993 Guntherwerks
    993 Guntherwerks

    هر اندازه که پروژه‌ی گلد (Gold Project) پورشه 911 جالب نبود، بدنه‌ی فیبرکربن تولیدی گانترورکز (Guntherwerks) نمایش زیبایی داشت. این بدنه کاملاً سفارشی برای پورشه 993 تیپ اسپرت تورینگ طراحی شده و درکنار وزن کمتر، گلگیرهای عریض‌تری به 911 محبوب بخشیده است. تنها ۲۵ نمونه از این بدنه‌ی سفارشی برای محصول ۴۰۰ اسب بخاری گانترورکز در نظر گرفته شده است.

    قهرمان‌های اصلی کنکو دلگانس پبل بیچ ۲۰۱۸

    اما در کنار تمام خودروهای جدید و کلاسیک با انواع پیشرانه‌های بنزینی و برقی، قهرمان اصلی امسال هم مانند دوره‌های گذشته، مدل‌های کلاسیک و ارزشمند دهه‌های گذشته بودند. در پایان فستیوال امسال، عنوان بهترین خودرو به یک دستگاه آلفارومئو 8C 2900B تورینگ برلینتا اعطاء شد. بدون توضیح بیشتر، توصیه می‌کنیم تصاویر زیر را تماشا کنید.

    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    Pebble Beach Concours delegance 2018
    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات