کمک گرفتن از شکست‌ها برای بهبود موقعیت شغلی

یک‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
آیا باید از شکست بترسیم؟ یا بپذیریم که شکست بخشی از مسیر کاری است و به شکست به‌عنوان فرصتی برای تغییر و پیشرفت نگاه کنیم؟
تبلیغات

شکست اگرچه سخت و طاقت‌فرسا است، اما آموزگار خوبی هم هست. باوجود احساس بدی که در از دست دادن هر چیزی وجود دارد، شکست یکی از بهترین معلمان در پیشرفت شغلی و زندگی محسوب می‌شود. 

زمانی‌که بتوان درد ناشی از شکست را پشت سر گذاشت، می‌توان آن را به‌عنوان فرصتی برای رشد و یادگیری بیشتر دید. با تجربیات حاصل از شکست می‌توان در مسیر شغلی با دید بازتر و قدرت بیشتری حرکت کرد. این مساله در طولانی مدت باعث پیشرفت و دست‌یابی به راه‌های بهتر و بزرگتری می‌شود.

اما چه راه‌هایی وجود دارد که شکست به‌کمک مسیر شغلی ما بیاید؟ در این مقاله زومیت درباره‌ی ۵ راه توضیح داده‌ایم.

۱. یافتن فرصت‌های جدید

یک ضرب‌المثل معروف می‌گوید وقتی دری بسته می‌شود، درب دیگری به‌روی انسان باز می‌شود. در هر شکستی فرصتی مخفی شده‌است. گاهی اوقات شکست آنقدر بزرگ است که انگیزه‌های کاری خود را فراموش می‌کنیم. در نتیجه تمرکز روی ادامه‌ی کار را از دست می‌دهیم. تعقیب مسیر یک شکست می تواند فرصت بزرگی برای درک موقعیت و جایگاه خود در هر شغلی باشد. این کار باعث توجه به اهداف کاری می شود. اگر واقعا در مسیر مورد نظر خود نیستید، شکست باعث جستجو و کشف فرصت‌های جدیدی می‌شود که امکان دارد با مسیر مورد نظرتان بیشتر هماهنگ و هم‌راستا باشد.

پیگیری یک روال روزمره، کار مفیدی است؛ ما افتادن در دام عادت مضر خواهد بود. به‌خصوص وقتی عادتی باشد که در آن بهترین خود را انجام نمی‌دهید. درست همین‌جا اشتباهات منجر به شکست رخ می‌دهند. این اشتباهات سبب راندن شما به خارج از آن عادت و برگشت به لحظه‌ی فعلی (زمان کنونی) می‌شود. با تمرکز بر لحظه‌ی حال، بهترین تصمیمات را می‌توان اتخاذ کرد.

باخت اگرچه رنج‌آور است، اما لزوما بد نیست. اگر در بند عادتی باشید، شکست می‌تواند با تمرکز بر لحظه و ذهن‌آگاهی بیشتر در روزهای آتی، شما را به‌پیش براند. به‌عبارت ساده‌تر باخت در هر مرحله‌ای از کار منجر به بهتر و موثرتر کار کردن افراد پس از آن می‌شود. در نهایت همین امر موجب پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه‌ی شغلی می‌شود.

۳. افزایش سرعت تغییر

مغلوب شدن آشکارترین نشانه برای نتیجه ندادن یک کار است. این نشانه فرصتی برای ارزیابی صادقانه‌ی کار نادرست است. این امر موجب تسریع در تغییرات می‌شود. برای کاهش امکان شکست دوباره باید دید که چه تغییراتی لازم است.

امکان دارد رفتارها و عادت‌های بد کوچکی باعث عقب راندن فرد در کار شود. شکست جایی است که شخص نیاز به ریشه‌کن کردن این عادت‌ها را درک می‌کند. همچنین ممکن است علامت مشکل پایه‌ای تر و بزرگتری باشد، مثل زمینه‌ی شغلی یا قوانینی که در آن شغل وجود دارند. در مجموع شکست توجه فرد را به آنچه نیاز به تغییر دارد جلب می‌کند. همین امر سبب افزایش سرعت در ایجاد تغییرات می‌شود.

fail/شکست

آگاهی از ضروری بودن یک تغییر اولین مرحله‌ی حرکت قدرتمند به‌سمت موفقیت است. چه چیز به‌منظور کسب موفقیت باید تغییر کند؟ وقتی با این آگاهی احاطه شده‌ایم، تغییرات نهایی و مطمئنی را برای حرکت به‌سوی موفقیت ایجاد می‌کنیم، که به‌طور حتم به بهبود شغلی منجر خواهد شد.

۴. جلوگیری از اشتباهات در آینده

شکست پایان کار نیست، اگر از اشتباه خود بیاموزید. چنانچه بارها و بارها یک اشتباه را تکرار کنید، یعنی از خطاهای خود چیزی یاد نگرفته‌اید. 

وقتی فرصتی برای مرهم گذاشتن بر زخم‌های خود یافتید، حالا مسیر حرکت خود را ارزیابی کنید و ببینید چه چیزی می‌توانست متفاوت رخ بدهد. اگر درسی را که در اشتباهات نهفته‌اند فرا بگیرید، حفاظی برای خود می‌سازید که جلوی اشتباهات بعدی و چه‌بسا بزرگتر در آینده را می‌گیرد. امکان رسیدن به نقطه‌ی بدون اشتباه برای هیچ انسانی وجود ندارد. اما آموختن از خطاها جلوی اشتباهات تکراری را می‌گیرد. اشتباهات جدید در آینده درس‌های جدیدی هم به انسان می‌آموزد. بنابراین در مسیر رشد و قوی‌تر شدن قرار می‌گیرید و مدام در حال یادگیری موارد جدید خواهید بود. اشتیاق برای یادگیری ویژگی بارز افراد موفق است.

fail/شکست

۵. ایجاد فروتنی

اگر در حرفه‌ی خود تنها موفقیت و پیشرفت را تجربه کنید، ممکن است کم کم تصور شکست‌ناپذیر بودن نسبت به خود پیدا کنید. این تصور انسان را از واقعیت دور می‌کند. شاید کم‌کم به این فکر کنید که قوانین برای شما نوشته نشده‌اند یا امکان شکست خوردنتان وجود ندارد. متاسفانه این عدم شکست از انسان فردی مغرور می‌سازد.

مغلوب شدن حس دردناکی دارد، اما در نهایت مفید و اثرگذار برای حفظ فروتنی انسان در کار است. هنگامی که شکست را تجربه می‌کنید، موفقیت ارزش بیشتری نزدتان خواهد داشت. همچنین باعث تلاش بیشتر می‌شود و انگیزه‌ها برای یادگیری و ادامه‌ی کار بهتر حفظ می‌شود. با حفظ فروتنی، احتمالا انسان بهتری خواهید بود که قطعا نمی‌تواند آسیبی به شغل خود بزند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات