پردازنده کوالکام بعدی احتمالا واحد پردازش عصبی مجزا خواهد داشت

سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
طبق ادعای یکی از منابع معتبر دنیای فناوری، کوالکام تراشه‌ی اسنپدراگون بعدی را به NPU مجهز خواهد کرد.
تبلیغات

رولاند کوانت، از منابع آگاه دنیای صنعت، در وین فیوچر مدعی شده که پردازنده‌ی کوالکام اسنپدراگون بعدی برای دستگاه‌های موبایل پرچمدار به یک واحد پردازشی جداگانه مجهز شده است.

در صورت حقیقت داشتن شایعات، تراشه‌های اسنپدراگون آتی اندازه‌ای برابر با ۱۲.۴ در ۱۲.۴ میلی‌متر خواهند داشت و توسط شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان یعنی TSMC با لیتوگرافی اپتیکال ۷ نانومتری ساخته خواهند شد؛ اما این موضوع چندان غافلگیرکننده نیست و درواقع، نکته‌ی جالب‌توجه مورد دیگری است.

طبق ادعای رولاند کوانت، تراشه‌های موردبحث به واحدی مجزا برای پردازش عصبی موسوم به NPU مجهز خواهند بود که وظیفه‌ی انجام امور مرتبط با هوش مصنوعی را بر عهده خواهد داشت. این تحول در طراحی را پیش‌تر در تراشه‌های کرین شرکت هواوی شاهد بوده‌ایم و می‌دانیم به‌واسطه‌ی آن، پردازش‌های اصلی گوشی توسط بخشی از پردازنده و موارد مربوط به هوش مصنوعی یا AI توسط بخش دیگر انجام خواهد گرفت.

در مقام مقایسه، در اسنپدراگون ۸۴۵، آخرین پردازنده‌ی کوالکام، پردازش امور مرتبط به هوش مصنوعی هم‌ردیف با سایر امور در تراشه‌ی اصلی انجام می‌شود. اختصاص دادن بخش مجزا آن هم در بعد سخت‌افزار، این نوید را می‌دهد که در آینده شاهد پررنگ‌تر شدن نقش هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند باشیم.

از آن‌جایی که هوش مصنوعی در CES 2018 فراگیرتر شد و دستگاه‌های میان‌رده نیز با قابلیت‌های AI معرفی شدند، اختصاص بخش مجزا برای این قابلیت‌ها در تراشه‌های آینده منطقی به‌نظر می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات