فشار دولت آمریکا بر فیسبوک برای رمزگشایی اپلیکیشن پیام رسان این کمپانی

دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
دولت امریکا، فیسبوک را برای رمزگشایی اپلیکیشن مسنجر این شبکه اجتماعی در پرونده تحقیقات جنایی باند معروف MS-13 تحت فشار قرار داده است.
تبلیغات

بنا به گزارش‌ها، وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا سعی دارد فیسبوک را وادار به شکستن سیستم رمزنگاری سرتاسری (end to end) اپلیکیشن پیام‌رسان چت محبوب این شرکت کند و بدین ترتیب دولت می‌تواند در مکالمات صوتی مظنونین پرونده تحقیقات جنایی مربوط به باند مشهور MS-13 جاسوسی کند. گزارش جدیدی که توسط رویترز در این زمینه منتشر شده، حاکی از آن است که فیسبوک تا به این لحظه در برابر درخواست وزرات دفاع آمریکا مقاومت کرده است.

رمزنگاری سرتاسری باعث می‌شود تا مشاهده‌ی پیام‌ها و محتوای یک گفتگو فقط برای افرادی که در یک مکالمه شرکت دارند امکان‌پذیر باشد. فیسبوک نیز به این اطلاعات دسترسی ندارد.

رمزنگاری

رویترز اعلام کرده که این مورد تحقیقاتی زیر نظر ایالت کالیفرنیا است و بنابراین اسناد یا اطلاعات در این رابطه به‌صورت عمومی قابل دسترس است. به‌نظر می‌رسد در این شرایط تنش‌های موجود بیشتر شود. بر اساس گزارشی که اوایل هفته‌ی جاری منتشر شده، دولت آمریکا قصد دارد فیسبوک را همچنان به‌دلیل اجتناب ورزیدن از انجام خواسته‌ی دولت، در موضع اهانت به دادگاه قرار دهد. حال فیسبوک دو راه پیش‌روی دارد: اول اینکه رمزنگاری اپلیکیشن پیام‌رسان خود را حذف کند یا شخص مورد نظر را هک کرده تا دولت آمریکا بتواند بر فعالیت‌های آنلاین وی جاسوسی کند. در حال حاضر به‌نظر می‌رسد کمپانی فیسبوک تمایلی به انجام هیچ‌کدام از دو مورد فوق ندارد.

این شرایط شبیه به موردی است که چندی قبل مابین کمپانی اپلیکیشنل و اف‌بی‌ای رخ داد

شرایط مطرح‌شده به موردی که قبلا بین شرکت اپل و سازمان اف‌بی‌آی به‌وجود آمده بود شباهت دارد. در آن زمان دولت‌مردان آمریکا از اپل درخواست کردند تا این کمپانی در شکستن رمزنگاری گوشی هوشمند یکی از مجرمین مربوط به پرونده تیراندازی سن برناردینو ۲۰۱۵ به اف‌بی‌آی کمک کند. اپل البته به این درخواست دولت آمریکا جواب رد داد؛ زیرا آن را مخالف قوانین و مقررات مربوط به سیاست‌های حفظ حریم شخصی کاربران می‌دانست و اعلام کرد دور زدن قابلیت رمزنگاری نظیربه‌نظیر، حریم شخصی میلیون‌ها مشتری این کمپانی را در معرض خطر قرار می‌دهد. البته در این مورد پیش از اینکه کار به دادگاه کشیده شود، اف‌بی‌آی موفق شد با کمک گرفتن از یک شرکت شخص ثالث، قفل گوشی آیفون مجرم پرونده تیراندازی س برناردینو را باز کرده و به همین دلیل از ادامه دادن پرونده شکایت خود از اپلیکیشنل در دادگاه خودداری کرد.

بنا به اعلام رویترز، دولت آمریکا به‌دنبال جاسوسی کردن از مکالمات صوتی فعال یکی از افراد مرتبط با پرونده‌ی MS-13 است. فیسبوک با توجه به عدم کمک به دولت در مورد پرونده‌ی یاد شده، خود را به‌عنوان شرکتی که از اختلاف‌نظر‌های سیاسی نفرت دارد نشان می‌دهد و این اقدام احتمالا خشم رئیس جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا را به‌دنبال خواهد داشت. ترامپ گفته که پرونده‌ی MS-13 و نیز مجرمین پرونده‌های خشونت آمیز، نتیجه‌ی سیستم ناقص مهاجرتی کشور آمریکا است. ترامپ در جریان پرونده سن برناردینو اپل نیز از این کمپانی به‌شدت انتقاد کرد و حتی پیشنهاد تحریم کردن محصولات کوپرتینویی‌ها را مطرح کرد.

اگر فیسبوک درنهایت مجبور شود تا در خصوص رمزنگاری پیام‌رسان خود با دولت آمریکا مصالحه کند، این شرایط یک هشدار جدی برای اپلیکیشن‌های دیگری چون سیگنال است که بر اساس اصل حفظ حریم شخصی کاربران فعالیت می‌کنند.

مسنجر فیسبوک

قابلیت رمزنگاری نظیربه‌نظیر به‌طور پیش‌فرض در پیام‌رسان فیسبوک فعال نیست

گفتگوهای معمول در پیام‌رسان فیسبوک رمزنگاری نمی‌شوند؛ اما این اپلیکیشن قابلیتی به نام مکالمه‌ی امن دارد که اگر آن را فعال کنید، تمام محتوای منتشرشده در یک گفتگو رمزنگاری خواهد شد. فیسبوک می‌گوید:

یک مکالمه‌ی امن در پیام‌رسان ما به‌صورت نظیربه‌نظیر رمزنگاری می‌شود و این یعنی پیام‌ها در این نوع گفتگوها فقط برای شما و شخص دریافت‌کننده قابل مشاهده خواهد بود و افراد دیگر و حتی خود فیسبوک نیز نمی‌تواند به پیام‌های یادشده دسترسی داشته باشد.

قابلیت گفتگوی امن در پیام‌رسان فیسبوک علاوه‌بر پیام‌های متنی از تصاویر، ویدیوها و صوت نیز پشتیبانی می‌کند. به‌نظر می‌رسد دولت آمریکا در پرونده‌ی MS-13 به‌دنبال رمزگشایی پیام‌های صوتی اپلیکیشن فیسبوک مسنجر است؛ زیرا تا بدین لحظه روش مشخصی برای برقراری تماس‌های صوتی در یک مکالمه‌ی امن وجود ندارد و این ویژگی فقط در گفتگوهای عادی در دسترس کاربران قرار دارد.

نظر شما در این رابطه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات