عکس‌های زیبا از رنگ‌ها و طرح‌های شگفت‌آور طبیعت در دنیای قورباغه‌ها

شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
قورباغه‌ها، موجودات شگفت‌انگیز و خارق‌العاده در دنیای طبیعت هستند. تجربه‌ی عکاسی از دنیای قورباغه‌ها، تجربه‌ی عمق شگفتی‌های طبیعت است.
تبلیغات

جولی لارسن ماهر، عکاس انجمن حفاظت از حیات‌وحش (WCS) است. او اولین زنی است که از زمان تأسیس انجمن WCS در سال ۱۸۹۵ تابه‌حال موقعیت خود را در انجمن حفظ کرده است. جولی لارسن علاوه‌بر نظارت‌های میدانی، به عکاسی حیوانات مخصوصاً عکاسی قورباغه‌ها نیز می‌پردازد. وی از حیوانات پارک‌های حیات‌وحش نیویورک همانند باغ‌وحش برانکس (Bronx)، باغ‌وحش مرکزی، آکواریوم نیویورک، پارک پروسپکت و باغ‌وحش کویینز عکاسی می‌کند و در تهیه‌ی مطالب علمی برای ناشران مختلف پویا است. یکی از سوژه های جولی لارسن قورباغه‌ها هستند.

قورباغه‌ها جواهرات زیبای طبیعت

قورباغه‌ها، جواهرات طبیعت هستند. رنگ‌ها و الگوهای روی بدن آن‌ها نه‌تنها زیبا، بلکه حافظ بقای آن‌ها نیز هستند. این طرح‌ها و رنگ‌ها ابزاری برای استتار و حتی هشداری برای شکارچیان آن‌ها است. پارک‌های جامعه حفاظت از حیات‌وحش (WCS)، شامل باغ‌وحش برانکس و مجموعه دنیای خزندگان آن، یک‌ خانه مناسب برای انواع قورباغه‌ها رنگارنگ است. قورباغه‌هایی که اندازه بعضی از آن‌ها به کمتر از یک‌بند انگشت می‌رسد.

قورباغه‌ها جواهرات زیبای طبیعت

جمعیت قورباغه‌ها همچون دیگر دوزیستان در حال ناپدید شدن در دنیای وحش است؛ درحالی‌که قورباغه به‌عنوان دوزیستان بی‌دم، بخش بزرگی از جامعه‌ی دوزیستان را تشکیل می‌دهند. بخشی از این کاهش مربوط به تقاضای جهانی برای نگهداری قورباغه به‌عنوان یک حیوان خانگی است؛ درعین‌حال که بسیاری از قورباغه‌ها دیگر اسیر می‌شوند تا در منوی غذای رستوران‌ها قرار بگیرند.

علاوه‌بر این‌ها، قورباغه‌ها با تهدید از دست دادن زیستگاه‌ها و محیط زندگی همچون خشک شدن تالاب‌ها، گسترش عفونت قارچ‌ سمی چیترید، مقابله با گونه‌های مهاجم، آلودگی و تغییرات آب‌وهوایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اینجاست که اهمیت نقش حامیان حیات‌وحش در حفاظت از این موجودات بهتر دیده می‌شود. در ادامه، زومیت با عکس‌های گرفته‌شده توسط جول لارسن ماهر از WCS، گوشه‌ای از دنیای شگفت‌آور قورباغه‌ها را به شما نشان می‌دهد.

قورباغه زیبای درختی چشم‌سرخ

قورباغه‌ها جواهرات زیبای طبیعت

قورباغه درختی چشم‌سرخ با نام علمی Agalychnis callidryas از قورباغه‌های رنگارنگی هستند که در سرزمین‌های بارانی امریکای مرکزی یافت می‌شوند. این‌گونه گوشت‌خوار، شب‌هنگام به‌سراغ شکار خود که انواع حشرات است می‌رود. این قورباغه‌ی درختی اغلب در میان گیاهان و درختان روزگار می‌گذراند.

بچه قورباغه زیبا در آب

قورباغه‌ها جواهرات زیبای طبیعت

بچه قورباغه Lemur leaf از سرده‌ی قورباغه‌های درختی Agalychnis با نام علمی Agalychnis lemur. رنگ بنفش خاکستری با یک باله‌ی شفاف به‌دور بخش مرکزی بدن آن‌ها در دوران قبل از بلوغ خودنمایی جالبی دارد. این باله‌های شفاف با بزرگ‌تر شدن بچه قورباغه‌ها جای خود را به پاهای قورباغه می‌دهند.

قورباغه بالغ زیبا در خشکی

قورباغه‌ها جواهرات زیبای طبیعت

قورباغه‌ی درختی Lemur leaf در کاستاریکا، کالیفرنیا و پاناما یافت می‌شود. آن‌ها روزها را در بخش انتهایی برگ‌ها به شب می‌رساند. قورباغه‌های نر که بالغ شده‌اند از جایگاه و قلمرو خود در مقابل دیگر قورباغه‌های مزاحم و حریص به‌خوبی دفاع می‌کنند.

قورباغه کوکوی دوزیست پر سروصدا

قورباغه‌ها جواهرات زیبای طبیعت

قورباغه کوکوی با نام علمی Eleutherodactylus coqui، قورباغه‌های خاکستری قهوه‌ای کوچکی هستند که در پورتوریکو یافت می‌شوند. قورباغه کوکوی، تخم‌های خود را روی زمین می‌گذارد. نوزادان این قورباغه برخلاف اکثر دوزیستان در طی مراحل رشد با والدین خود هستند و خطرات زندگی تنهایی تا بلوغ را در آب تجربه نمی‌کنند. قورباغه‌ی نر با حافظت و مرطوب نگه‌داشتن تخم‌ها آن‌ها را تا بلوغ همراهی می‌کند.

قورباغه شیری آمازون یا قورباغه پاندا

قورباغه‌ها جواهرات زیبای طبیعت

قورباغه شیری آمازون یا قورباغه پاندا با نام علمی Trachycephalus resinifictrix، یک قورباغه درختی و شب‌زنده‌دار در طبیعت است. این قورباغه‌ی زیبا اغلب زندگی خود را درون گودال آب درختان توخالی می‌گذراند. قورباغه‌ی پاندا با رنگ‌های ویژه‌ی خود، از جمله موجوداتی است که در لیست حیوان خانگی افراد زیادی وجود دارد؛ ولی تولیدمثل آن‌ها در محیط معمولی کار سختی است. قورباغه‌ی شیری آمازون تنها درون تنه‌ی درختان به زادوولد خود ادامه می‌دهد. علت نامیدن آن‌ها به‌نام قورباغه شیری، ترشح ماده‌شیری رنگ و سمی هنگام احساس خطر است.

قورباغه درختی سفید

قورباغه‌ها جواهرات زیبای طبیعت

قورباغه درختی سفید با نام علمی  Litoria caerulea؛ این قورباغه، بومی استرالیا و گینه‌نو است. این قورباغه‌ی زیبا با ویژگی شگفت‌انگیز ترشحات ضدباکتری و ضدویروسی که در پوست خود دارد، محافظت قدرتمندی در مقابل عفونت دارد.

قورباغه طلایی پاناما

قورباغه‌ها جواهرات زیبای طبیعت

قورباغه طلایی پاناما با نام علمی Atelopus zeteki؛ قورباغه‌ی زیبایی است که با تولید سم‌های مختلف از خود در مقابل شکارچیان محافظت می‌کند. زمانی که این نوع قورباغه بالغ می‌شود، رنگ پوستش به زرد تغییر می‌کند؛ درحالی‌که در جوانی رنگ سبز روشنی روی بدن آن‌ها را دیده می‌شوند. این تغییر رنگ، نتیجه‌ی سیستم دفاعی و زیستی این نوع قورباغه برای ادامه‌ی بقا در زیستگاه خود است.

قورباغه رگه زرد سمی

قورباغه‌ها جواهرات زیبای طبیعت

برخی اوقات با نام قورباغه Bumblebee نامیده می‎شود؛ ولی به‌نام قورباغه رگه زرد سمی معروف‌تر است. این قورباغه با نام علمی Dendrobates leucomelas از حیوانات بومی ونزوئلا، کلمبیا و برزیل است. هر قورباغه، نقش‌هایی خاص خود همانند اثرانگشت در میان انسان‌ها دارد. این قورباغه‌ها در هنگام خطر، سمی از پوست خود ترشح می‌کنند. منبع این سم از جیره‌ی غذایی آن‌ها در طبیعت است.

قورباغه نیزه سمی آبی

قورباغه‌ها جواهرات زیبای طبیعت

قورباغه نیزه سمی آبی‌ رنگ با نام علمی Dendrobates tinctorius azureus، از قورباغه‌های است که می‌توانند عمر طولانی تا ۷ سال را تجربه کنند. این قورباغه‌ی زیبا، بومی سوریانم و برزیل است. غده‌های پشت قورباغه، مخازن سمی است که در هنگام احساس خطر در مقابل شکارچیان استفاده می‌شوند.

قورباغه‌های شاخ‌دار

قورباغه‌ها جواهرات زیبای طبیعت

قورباغه‌ شاخ‌دار سوریانم با نام علمی  Ceratophrys cornuta، بومی طبیعت جنوب امریکا هستند. این قورباغه‌ها، دهانی بزرگ دارند که اندازه‌ی آن بیشتر از  یک‌ونیم برابر طول بدن آن‌ها است. این دهان بزرگ به آن‌ها امکان می‌دهد تا غذاهای محبوبشان همچون موش و مارمولک را به‌راحتی ببلعند.

قورباغه برگی جزیره سلیمان

قورباغه‌ها جواهرات زیبای طبیعت

قورباغه برگی جزیره سلیمان با نام علمی Ceratobatrachus guentheri، زندگی خود را در کف جنگل می‌گذراند. جنگل‌های گرمسیری جزایر سلیمان و پاپوا گینه جدید جایی است که آن‌ها تخم‌هایشان را روی برگ‌ها می‌گذارند. نوزادان این قورباغه زیبا نیز در طی رشد خود، زندگی در آب را تجربه نمی‌کنند.

قورباغه سمی پیچینچا

قورباغه‌ها جواهرات زیبای طبیعت

قورباغه سمی پیچینچا با نام علمی Oophaga sylvatica، بومی کشورهای کلمبیا و اکوادور است. قورباغه سمی پیچینچا در هر تولیدمثل تنها ۲ تا ۵ تخم می‌گذارد. پس از هر تخم‌گذاری، قورباغه‌ای ماده نوزادان را به پشت خود منتقل می‌کنند و به‌سوی نزدیک‌ترین حوضچه‌ی آبی حرکت می‌کنند.

قورباغه‌ها جواهرات زیبای طبیعت

می‌توان گفت برای نزدیک شدن و تجربه به دنیای شگفت‌آور طبیعت، عکاسی از حیوانات و طبیعت یک روش مسالمت‌آمیز و هیجان‌انگیز برای دوستی با حیات‌وحش است. رشته‌ی عکاسی از حیوانات و طبیعت و سازمان‌دهی آن با توجه به حضور مراکز فراوان فروش و نگهداری حیوان خانگی باید مورد توجه جدی دوستداران عکاسی و حیات‌وحش قرار بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات