هک شدن حساب اینستاگرام؛ مشکل آزاردهنده کاربران میلیاردی این شبکه اجتماعی

پنج‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
یکی از مشکلاتی که کاربران اینستاگرام با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، هک‌شدن صفحاتشان است؛ اتفاقی که در بعضی موارد، ضررهای جبران‌ناپذیری را به قربانی وارد می‌کند.
تبلیغات

کریستا، فردی که در صفحه‌ی ورزشی اینستاگرامش بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ فالوور داشت، چند روز پیش متوجه موضوعی عجیب شد؛ او از اکانت اینستاگرام خود لاگ‌اوت شده بود.

وقتی کریستا تلاش کرد تا در اکانتش لاگین کند، با پیغامی مبنی بر وجودنداشتن نام کاربری‌اش در اینستاگرام مواجه شد و اندکی بعد فهمید که تصویر اکانتش تغییر کرده است. او آدرس ایمیل و شماره تلفن خود را با اینستاگرامش همگام‌سازی کرده بود و از این رو تلاش کرد تا از طریق ایمیلش، رمز عبور را ریست کند؛ در همین حال بود که متوجه شد ایمیل اکانتش به ایمیلی با دامین ru. تغییر کرده است؛ اینجا بود که متوجه شد هک شده است.

مگان، کاربر دیگری در اینستاگرام است که صفحه‌اش حدودا دوهزار فالوور داشت و او هم با داستانی مشابه مواجه شد و فهمید که اکانتش هک شده است. او روز دوشنبه از خواب بیدار شد و خواست وارد اکانتش شود؛ اینجا بود که فهمید نام‌کاربری و عکس پروفایل اینستاگرامش عوض شده است.

تصویر پروفایل اکانت مگان (همچون ده‌ها قربانی دیگری که ناراحتی‌شان از هک‌شدن را به وب‌سایت Mashable گزارش کرده‌اند) عوض شده بود و او در اکانتش اطلاعات تمامی مخاطبینش را داشت؛ اطلاعاتی که اکنون به ایمیلی با دامین ru. (متعلق به روسیه) لینک شده بودند.

کریستا و مگان، تنها قربانیان هک اینستاگرام نیستند. آن‌ها تنها دو نفر از صدها نفری‌اند که از اوایل ماه آگوست تا الان، گزارشاتی را مبنی بر ازدست‌دادن اکانت‌شان به‌دست سایت‌های مختلف رسانده‌اند. البته این ماجرا در توییتر به‌شکلی شدیدتر وجود دارد و طی هر ۲۴ ساعت، نزدیک به ۱۰۰ گزارش در این رابطه به‌دست سایت‌های خبری رسانده می‌شود.

طبق داده‌های منتشرشده از سوی پلتفرم تحیلی تاک‌واکر، طی هفت روز گذشته بیش از ۵هزار توییت از سوی ۸۹۹ اکانت منتشر شده است که محتوای آن‌ها، به هک‌شدن پروفایل اینستاگرام‌شان اشاره داشته است.

گرچه اینستاگرام (که هم‌اکنون تعداد کاربرانش عدد ۱ میلیارد نفر را رد کرده) مدعی است که شدت این هک‌ها زیاد نیست، اما با بررسی داده‌های به‌دست‌آمده از توییتر، نتایج به شکلی دیگر رقم می‌خورند. از اول ماه آگوست، کاربران Twitter در تقریبا ۷۹۸ توییت به‌طور مستقیم و با منشن کردن اکانت رسمی اینستاگرام در این شبکه‌ی اجتماعی، از واژه‌ی «هک» استفاده کرده‌اند؛ گفتنی است که این رقم در همین بازه‌ی زمانی در ماه جولای، ۴۰ توییت بود.

حتی مدتی است که گزارشات هک‌شدن اکانت‌های اینستاگرام روی انجمن ردیت هم زیاده شده‌اند و با بررسی آمار ارائه‌شده از سوی ابزار گوگل ترندز، می‌توان متوجه شد که میزان سرچ جمله‌ی «هک شدن اینستاگرام» در روزهای هشتم و یازدهم آگوست، به‌شکلی محسوس جهش داشته است.

هک اینستاگرام / Instagram Hack

در همین رابطه، نماینده‌ای از شرکت اینستاگرام در اطلاعیه‌ای گفته است:

ما سخت در تلاشیم تا تجربه‌ای امن را به جامعه‌ی اینستاگرام ارائه دهیم. وقتی که از هک شدن اکانتی مطلع می‌شویم، امکان دسترسی به آن را غیرممکن می‌کنیم و فردی که اکانتش هک شده است با طی کردن پروسه‌ای مخصوص می‌تواند رمزعبور خود را ریست کند و قدم‌های لازم دیگر را جهت افزایش امنیت اکانتش بردارد.

هنوز مشخص نیست که هکرها دقیقا چگونه به اطلاعات این حساب‌های کاربری دسترسی پیدا می‌کنند. وب‌سایت Mashable از میان قربانی‌های اینستاگرام، موارد مشابهی را پیدا کرده است (مثل عوض شدن تصویر پروفایل به شخصیتی از فیلم‌های دیزنی و پیکسار، عوض‌شدن بخش Bio و یک‌سری ایمیل مشابه با دامین ru.). در بیشتر این نمونه‌ها، کاربرانی که حساب‌شان هک شده است، ویژگی احراز هویت دومرحله‌ای را فعال نکرده بودند؛ با این حال در موارد انگشت‌شماری، حتی با وجود فعال بودن این ویژگی امنیتی، اکانت کاربران هک شده است.

هک اینستاگرام / Instagram Hack

کریس وزینچکی، یکی دیگر از قربانیان است که اطلاعات حساب کاربری‌اش، از جمله ایمیل لینک‌شده به اکانتش تغییر کرده بودند

همان‌طور که در تصویر بالا می‌توانید ببینید، حتی احراز هویت دومرحله‌ای نیز نتوانست اکانت کریس وزینچکی را از خطر هک شدن محافظت کند. وزینچکی می‌گوید اکانتش ۱۰ روز پیش هک شده است و در آن زمان به ایمیل شخصی‌اش پیامی از سوی اینستاگرام آمده و گفته شده است که ایمیل اکانت اینستاگرامش به ایمیلی با دامین ru. تغییر کرده و احرار هویت دومرحله‌ای نیز غیرفعال شده است. متاسفانه از آنجا که او ایمیل‌ را دیر خواند، نتوانست به‌موقع اقدام کند و به همین دلیل اکانت اینستاگرامش را با ۶۶۰ فالوور از دست داد.

برای عده‌ای از کاربران، دسترسی مجدد به اکانت اینستاگرام‌شان موضوعی فراتر از یک مشکل شخصی ساده است

نکته‌ی جالب‌توجه این است که هکرها در اغلب اوقات، نه تصاویر قبلی منتشرشده روی اکانت‌های قربانیان را حذف می‌کنند و نه پست جدیدی را به آن‌ها اضافه می‌کنند؛ آن‌ها تنها اطلاعات حساب کاربری از قبیل ایمیل را تغییر می‌دهند و همین موضوع، بازگرداندن اکانت را برای صاحب اصلی‌اش، بسیار سخت می‌کند.

سیاست‌های اینستاگرام به‌گونه‌ای است که اگر فردی بخواهد در اکانتی که ایمیل یا شماره تلفنش با آن همگام‌سازی نشده است لاگین کند، با چالش‌های سختی مواجه می‌شود. گرچه وجود چنین قوانینی، دلایلی واضح و مهم دارند (مثلا اینکه طبیعتا شما نمی‌خواهید فردی با ایمیلی دیگر، به رمزعبور شما دسترسی پیدا کند)؛ اما همین موضوع، بازیابی اکانت را برای کسانی که چنین تجاربی دارند، تقریبا غیرممکن می‌کند.

وزینچکی در گزارشش به وب‌سایت Mashable می‌گوید:

وقتی که هک‌شدن اکانتم را گزارش دادم؛ در جواب، ایمیلی از پیش‌‌آماده از سوی ربات‌ اینستاگرام برایم ارسال شد که از من می‌خواست در اکانتم لاگین کنم و رمز عبورم را تغییر دهم. این در حالی بود که لاگین کردن به اکانتم، عملا برایم غیرممکن بود.

البته اینستاگرام گفته است که برای موارد این‌چنینی، پروسه‌ای خاص را طراحی کرده است؛ اما قربانیان حتی با استفاده از این روش نیز موفق به بازیابی اکانت‌شان نشده‌اند. همه‌ی این‌ها به‌این خاطر است که Instagram به روندی بسیار سخت‌گیرانه برای بازیابی اطلاعات کاربران تکیه کرده است و این روند هم اکثرا به‌صورت خودکار و توسط ربات‌ها انجام می‌گیرد (نه توسط کارمندان حقیقی این شرکت)؛ این موضوع باعث می‌شود که وقت زیادی از کاربران گرفته شود و آن‌ها دلسرد شوند و فکر کنند که بازیابی اطلاعات غیرممکن است.

هک

ابیگل نواک، کاربر دیگری که از قربانیان هک اینستاگرام به حساب می‌آید، جملات جالبی را به زبان آورده است:

هزارتویی که اینستاگرام به‌منظور بازیابی اکانت‌تان برای شما می‌فرستد، مضحک است و عموما به لینک‌های بروکن یا ایمیل‌هایی از طرف ربات‌ها ختم می‌شود و همه‌چیز بی‌نتیجه می‌ماند.

نواک که مدیر رسانه‌های اجتماعی است و به همین دلیل همیشه با شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک کار می‌کند، با وجود تلاش‌های زیاد برای برقراری ارتباط با اینستاگرام، به‌مدت پنج روز به اکانتش دسترسی نداشت؛ او هم مدعی است که اکانت اینستاگرامش، اکنون به ایمیلی با دامین روسیه لینک شده است.

برای عده‌ای از کاربران، دسترسی مجدد به اکانت اینستاگرام‌شان موضوعی فراتر از یک مشکل شخصی ساده است. کریستا، همان فردی که صفحه‌‌ای با محوریت تناسب اندام داشت، پس از هک شدن اکانتش نگران این است که ارتباطش را با بعضی از حامیان مالی از دست بدهد؛ او می‌گوید:

اگر نتوانم حساب کاربری‌ام را پس بگیرم، ارتباطاتم با حامیان مالی با مشکل رو‌به‌رو می‌شود.

این درحالی است که برخی از کاربران اینستاگرام توانسته‌اند پروسه‌ی بازیابی اکانت را به‌سلامت طی کنند و اکانت‌شان را پس بگیرند؛ برای مثال، کاربری گفته است که پس از گزارش هک شدن اینستاگرامش، توانسته آن را بازیابی کند. او صراحتا اشاره کرده است که «پروسه‌ی بازیابی، بسیار استرس‌زا است.»

هک‌شدن اکانت‌های اینستاگرام، موضوع جدیدی نیست. این شبکه‌ی اجتماعی با دارا بودن بیش از ۱ میلیارد کاربر در سراسر جهان، مدت‌ها است که مورد توجه هکرها قرار گرفته است.

بسیاری از کاربرانی که اکانت اینستاگرام‌شان هک شده است، تقریبا هیچ امیدی برای بازگردانی آن‌ها ندارند و به ساخت صفحات جدید، مشغول شده‌اند.

دیدگاه شما در این‌باره چیست؟ آیا شما نیز تجربه‌ی مشابهی داشته‌اید؟ نظرات خود را با کاربران زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات