عربستان، مشتری سرمایه‌گذاری در تسلا است

دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
صندوق سرمایه‌گذاری پادشاهی عربستان سعودی اعلام کرد که مذاکره با شرکت خودروسازی تسلا در مورد راه‌های سرمایه‌گذاری و خرید سهام آن، آغاز شده است.
تبلیغات

بعد از اعلام هفته پیش ایلان ماسک مبنی بر خصوصی‌سازی تسلا، صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان درخواستی برای سرمایه‌گذاری مطرح کرد. این درخواست اکنون در حال بررسی از سوی هیئت‌مدیره تسلا است. با توجه به اطلاعات منتشرشده، این صندوق هم‌اکنون ۵ درصد از سهام تسلا را در اختیار دارد و با توجه به شرایط پیش‌آمده در حال رایزنی برای استفاده از این فرصت و سرمایه‌گذاری بیشتر است.

ایلان ماسک

 خصوصی‌سازی تسلا، ۸۲ میلیارد دلار هزینه دارد و درنتیجه ایلان ماسک هنوز مبلغ بسیار زیادی برای تکمیل این طرح نیاز دارد. اعضای هیئت‌مدیره تسلا این هفته در حال رایزنی و مذاکره با مشاوران مالی و اقتصادی برای بررسی پیشنهاد ایلان ماسک هستند. به گفته خبرگزاری CNBC، احتمالاً هیئت‌مدیره ترجیح می‌دهند به‌جای فروش سهام شرکت به یک شرکت یا شخص با صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ دنیا برای انجام این معامله وارد مذاکره شوند.

سافت بانک

ماسک در توییت خود خصوصی‌سازی تسلا را اعلام کرد و همچنین گفت که پول لازم برای این کار را در اختیار دارد، هرچند که تاکنون سندی برای اثبات این ادعای خود جهت تأمین مالی طرح ارائه نکرده است؛ با این‌و جود سرمایه‌گذاران در شوک هستد و کمیسیون اوراق بهادار و بورس آمریکا در حال بررسی صحت ادعاها و اظهارنظرهای ایلان ماسک است. به گفته یک فرد آشنا به امور سهام و بورس تاکنون ۲ سرمایه‌گذار از ماسک و تسلا به دلیل دست‌کاری در قیمت سهام شکایت کرده‌اند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

درحالی‌که این کارآفرین آمریکایی هم‌اکنون ۲۰ درصد از سهام تسلا را در اختیار دارد ولی برای خرید باقیمانده سهام شرکت و تکمیل طرح خصوصی‌سازی در صورت تصمیم از سوی سهامداران و هیئت‌مدیره به بیش از ۶۰ میلیارد دلار دیگر نیاز دارد.

صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی تاکنون درباره این گمانه‌زنی‌ها اظهارنظر رسمی منتشر نکرده است و تسلا نیز دراین‌باره سکوت اختیار کرده است.نانان کو یکی از کارشناسان بلومبرگ در پکن دراین‌باره می‌گوید که انجام این کار و جذب این میزان سرمایه برای تسلا آسان نخواهد بود.

البته در سال گذشته نیز بحث خصوصی‌سازی تسلا مطرح بود و مذاکراتی بین تسلا و سافت‌بانک برگزار شد، طبق اظهار افراد مطلع و نزدیک به این مذاکرات بحث‌ها در خصوص میزان مالکیت در تسلا با اختلاف‌نظر همراه بود و درنتیجه مذاکرات به سرانجام نرسید. البته یکی از دلایل ممکن برای عدم توافق می‌توان به سرمایه‌گذاری سافت بانک در شرکت رقیب تسلا یعنی جنرال موتورز اشاره کرد.

جنرال موتورز

صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان چندی پیش و پس از توییت ایلان ماسک اعلام کرد که به دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تکنولوژیک غربی و اروپایی است و از سرمایه‌گذاری در تسلا به‌عنوان یکی از راهبردهای مهم خود نام بردند؛ اما هنوز از میزان جزئیات این سرمایه‌گذاری و یا سطح مذاکرات خبری اعلام‌نشده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده در حال بررسی اهداف تولید، فروش و خصوصی‌سازی تسلا پس از توییت های جنجالی ایلان ماسک هستند.

صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان از چند ماه پیش به دنبال خرید درصد کمی از سهام تسلا بود که با مخالفت ایلان ماسک و هیئت‌مدیره مواجه شدند. درنتیجه این صندوق تصمیم گرفت که برای رفع این مشکل و جلب نظر موافق شرکت حدود دو میلیارد دلار از سهام تسلا را در بازار بورس با کمک و واسطه یک بانک سرمایه‌گذاری ثالث خریداری نماید.

احتمالاً گفتگوهای بین صندوق سرمایه‌گذاری پادشاهی عربستان سعودی و شرکت تسلا جهت خصوصی‌سازی این شرکت در این هفته آغاز گردد.

برنامه 2030 عربستان

دولت عربستان سعودی قصد دارد تا میزان سرمایه این صندوق را به یک تریلیون دلار برساند و از طریق سرمایه‌گذاری‌های متعدد در شرکت‌های بزرگ تکنولوژیک، به اقتصاد مبتنی بر نفت خود کمک کند. وزارت انرژی عربستان سعودی روز یکشنبه در کنفرانسی اعلام کرد که در حال تلاش برای طراحی و ساخت یک شهر جدید برای حمایت از عرضه مواد خام و قطعات جهت استفاده در ساخت خودرو است. هدف از ساخت این شهر کاهش واردات، افزایش صادرات و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد شغل در جهت برنامه‌های کلان اقتصادی ۲۰۳۰ این کشور است. اکنون باید منتظر ماند تا نتیجه مذاکرات بین این صندوق و شرکت تسلا مشخص شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات