گوگل موتور جستجوی سانسورشده را در چین اجرا می‌کند

پنج‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در تلاش است تا با سانسور نتایج جستجو با دولت چین همکاری کرده و بار دیگر شانس خود را در این کشور امتحان کند.
تبلیغات

گزارش‌ها حاکی از آن است که گوگل درصدد بازگشایی موتور جستجوی خود در چین است. این شرکت قصد دارد با سانسور نتایج جستجو، نظر دولت این کشور را جلب کرده و بار دیگر وارد بازار چین شود. اهالی مانتین‌ویو در سال ۲۰۱۰ و در اعتراض به تلاش‌های دولت چین در محدود کردن آزادی اینترنت، سرویس خود را در این کشور قطع کردند. اما گزارش‌های اخیر از The Intercept حاکی از آن است که غول جستجوی جهان در حال تلاش برای ورود دوباره به بزرگترین بازار کاربران اینترنت در جهان است.

یک منبع ناشناس داخلی، اسناد این موتور جستجوی سانسوری را به وب‌سایت اینترسپت ارائه کرده است. طبق این اسناد، گوگل از ابتدای سال ۲۰۱۷ درحال تلاش برای توسعه‌ی نسخه‌ی سانسورشده‌ای از موتور جستجوی خود بوده است. این نسخه با کد پروژه‌ی Dragonfly توسعه یافته است. این موتور جستجو به‌صورت یک اپلیکیشن اندرویدی عرضه خواهد شد و کلمات خاص را از جستجوی کاربر حذف خواهد کرد. به‌علاوه تمامی وبسایت‌های سانسورشده در چین (مانند ویکیپدیا) نیز از نتایج این اپلیکیشن حذف خواهند شد. نکته‌ی قابل‌توجه اینکه این سانسور به بخش جستجوی تصاویر، بررسی املای کلمات و جستجوهای پیشنهادی نیز گسترش خواهد یافت.

دولت چین بسیاری از وب‌سایت‌ها و خدمات اینترنتی را در این کشور سانسور کرده است. آنها از سرویسی با نام Great Firewall استفاده می‌کنند که دسترسی به بسیاری از سایت‌ها را غیرممکن کرده است. اطلاعات در موضوعاتی همچون مذهب، خشونت پلیس، آزادی بیان و دموکراسی در این کشور به‌شدت فیلتر می‌شوند و موضوعات حساسی همچون تظاهرات میدان تیانانمن و استقلال تایوان به‌طور کلی از اینترنت این کشور حذف شده‌اند. گزارش کمپین‌های حقوقی چین ادعا می‌کند سانسور از زمان ریاست جمهوری ژی جینپینگ شدت گرفته و از وب، به رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های چت نیز نفوذ کرده است.

چین

افشاکننده‌ی این اسناد به اینترسپت گفته که این اقدام در جهت مخالفت با شرکت‌های بزرگ و دولت‌ها و همکاری آنها برای ظلم به مردم بوده است. از نظر آنها، اقدامات صورت‌گرفته در چین به‌تدریج به الگویی برای دیگر دولت‌ها تبدیل خواهد شد.

پتریک پون یکی از محققان سرویس Amnesty International در مصاحبه با اینترسپت این نظریه را تایید کرده و معتقد است این اقدام Google، شروع‌کننده‌ی روندی نگران‌کننده برای دیگر شرکت‌ها نیز خواهد بود. او معتقد است اگر گوگل به‌عنوان بزرگترین موتور جستجوی جهان تسلیم سیاست‌های سانسوری چین شود، دیگر مقاومتی در برابر این سیاست‌ها نخواهد بود.

این طرح، مقاومت در برابر سانسورهای دولت چین را غیرممکن می‌کند

وبسایت ورج که منتشرکننده‌ی این خبر بوده، برای اظهارنظر با مسئولان گوگل تماس گرفته اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است. اینترسپت معتقد است پیش از راه‌اندازی این سرویس در چین، موانعی پیش روی گوگل خواهد بود. اولین مانع کسب‌مجوز از مقامات چینی است و مانع دوم، اطمینان خود گوگل از موفقیت این اپلیکیشن در رقابت با نسخه‌ی چینی یعنی بایدو است.

گوگل پیش از این و در خلال سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ و پیش از خروج از چین، پیشنهاد یک نسخه‌ی سانسورشده را به مقامات این کشور داده بود؛ اما انتقادها در آمریکا باعث لغو این طرح شد. سیاست‌مداران منتقد در آن زمان معتقد بودند این رفتار، گوگل را به دستاویزی برای دولت چین تبدیل خواهد کرد.

گوگل در ماه‌های اخیر تلاش‌های دیگری برای حضور در بازار چین داشته است که آزمایشگاه هوش مصنوعی، اپلیکیشن مدیریت فایل و بازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، نمونه‌هایی از این تلاش هستند.

در نهایت اگرچه این خبرها و شایعه‌ها نشان‌دهنده‌ی تمایل گوگل برای سود بردن از بازار عظیم ۷۵۰ میلیون کاربر اینترنت در چین است، اما احتمال اجرا نشدن آن نیز قوی است. نمونه‌ی مشابهی از این اخبار در سال ۲۰۱۵ در مورد راه‌اندازی مجدد گوگل‌پلی در چین منتشر شد که به نتیجه نرسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات