اعتراض واردکنندگان خودرو به کمبود ارز دولتی

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از نامه اعتراضی چند شرکت واردکننده به بانک مرکزی خبر داد. این شرکت‌ها ادعا می‌کنند، مجموع ۱.۴۲۱.۰۰۰ یورو، ارز دولتی اختصاص یافته به واردکنندگان خودرو، برای انجام تعهدات آنها به خریداران، کافی نیست.

هفته‌ی پیش در زومیت خواندید که بانک مرکزی در ادامه‌ی فرآیند انتشار فهرست شرکت‌هایی که پس از ثبت‌ سفارش در سامانه‌‌ی توسعه‌ی تجارت، موفق به دریافت ارز به نرخ رسمی شده‌اند، اسامی شرکت‌های واردکننده‌ی خودرو را در وب‌سایت خود منتشر کرد. روز گذشته، شرکت ایرتویا که آن را به‌عنوان نماینده‌ی رسمی فروش محصولات تویوتا در ایران می‌شناسیم، در واکنش به فهرست منتشر شده، نامه‌ای را خطاب به ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی کشور ارسال کرد. ایرتویا، مدعی است که رقم ۱٬۲۰۱٬۵۰۰ یورو ارز تخصیص داده‌شده به این شرکت در سامانه‌ی نیما، تنها برای خرید کمتر از ۵۰ دستگاه خودروی تویوتا کفایت می‌کند؛ در حالی که نیاز ایرتویا بیش از ۵۰ برابر رقم تخصیصی بوده است و عدد یادشده کمتر از ۲ درصد ارز مورد نیاز این شرکت در چهار ماهه‌ی ابتدایی سال را پوشش می‌دهد.

امروز، مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، از نامه اعتراضی چند شرکت واردکننده به بانک مرکزی خبر داد و در گفت و گو با خبرنگاران گفت:

 در حال حاضر شرکت های واردکننده و نمایندگی ها بیش از ۶ هزار خودرو به مصرف کنندگان تعهد دارند این در حالیست که ارز ارایه شده در مجموع یک میلیون و ۱۲۱ هزار یورو بوده که معادل واردات ۴ هزار خودرو است.

 در  نامه اعتراضی چند شرکت واردکننده به بانک مرکزی درخواست شده تا ارز پرداختی به این شرکت ها بازپس گرفته شود و در مقابل بانک مرکزی، تعهدات خریداران خودرو را بر عهده بگیرد.

در حال حاضر چند شرکت اقدام به نامه نگاری با بانک مرکزی کرده اند که قرار است باقی شرکت ها نیز درخواست خود را مطرح کنند تا ارز تخصیصی شرکت ها به بانک مرکزی بازگردانده شود اما در مقابل این بانک تعهدات خریداران را انجام دهد چرا که در حال حاضر این ارز تخصیصی انتظاراتی را در جامعه و مصرف کننده به وجود آورده که خودرو خریداری شده او باید حتما در فهرست خودروهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد این در حالیست که هنوز خودروهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش شده اند، وارد نشده و ارز تخصیص داده شده به پروفورم های صادر شده و یا پروفورم های حمل از امارات بوده است.

 

مهدی دادفر

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به فاکتورهای افزایش دهنده قیمت خودرو که از سوی دولت ابلاغ شده نیز اظهار کرد:

در حالی این انتظار در جامعه به وجود آمده که جدا از اعمال این ایتم ها، از واردکننده ۶۰ درصد درآمد را دریافت و در عین حال نیز ۱۰ درصد عوارض مازاد بر عوارض قبلی وضع شده است. همچنین تعرفه واردات، اسقاط خودروهای فرسوده و اعمال استانداردهای جدید نیز اضافه شده که همه این موارد هزینه واردات را افزایش داده است اما تنها به موضوع ارز توجه شده و اطلاع رسانی در زمینه سایر هزینه ها انجام نمی شود.

۴۰ درصد از ارز تخصیصی به واردات خودرو، در اختیار وزارت بهداشت

دادفر با انتقاد از ارز اختصاص یافته به شرکت ها نیز گفت:

در حال حاضر ۴۰ درصد از ارز تخصیصی به واردات خودرو متعلق به وزارت بهداشت بوده است. در همین حال این پرسش مطرح می شود که چگونه برخی از شرکت ها موفق به دریافت ارز شده اند که در فهرست این شرکت ها نام برخی از غیرنمایندگی ها نیز دیده می شود. این بحث ها در حالی است که از کل ارز تخصیصی ۱.۱ به خودرو اختصاص یافته اما ۹۹ درصد باقی مانده مورد بازخواست قرار نمی گیرند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه با اشاره به نامه نگاری های انجمن واردکنندگان خودرو با وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات نیز گفت:

این خودروها در ردیف خودروهایی هستند که در اثر وضع قوانین و مقررات طی سال گذشته در گمرک دپو شده اند که عددی بالغ بر ۱۵ هزار دستگاه است که تزریق این تعداد خودروها می تواند نه تنها تنها جو را آرام کند بلکه می تواند بر روی کاهش قیمت ها نیز تاثیرگذار باشد بر این اساس سه هفته پیش نامه نگاری با وزیر صنعت، معدن و تجارت با هدف ترخیص هرچه سریع تر این خودروها انجام شد.

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید