علت اصلی تغییر طراحی کیبورد مک بوک پرو، در یکی از اسناد داخلی اپل فاش شد

جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
با وجودی که اپل اعلام کرده بود تنها دلیل تغییر طراحی کیبورد جدید مک‌بوک‌پرو، بی‌صدا تر کردن آن است، سند داخلی شرکت، علت اصلی این تغییر را فاش کرد.
تبلیغات

اپل در یکی از اسناد داخلی شرکت که در اختیار ارائه دهندگان خدمات مجاز اپل قرار گرفته، به صراحت علت تغییر طراحی کیبورد جدید مک‌بوک‌پرو را توضیح داده است. 

همان‌طور که می‌دانید طراحی کیبورد مک‌بوک و مک‌بوک‌پرو اپل با کلیدهای با عمق‌کم و مبتنی بر مکانیزم Butterfly‌، مشکلات فراوانی برای برخی کاربران به‌وجود آورده بود. در اصل، عمق کم کلیدها، باعث می‌شد که وقتی گرد‌وغبار یا ذرات ریز با قسمت زیر با کنار کلیدها آشیانه‌ می‌کند، عملکرد کیبورد مختل شود. کاربران بسیاری با این مساله مواجه بودند. در اسفندماه ۱۳۹۶، مشخص شد مک بوک اپل به کیبوردی مقاوم در برابر گردوغبار مجهز می‌شود

مک بوک پرو 13 2017 اپل / macbook pro 13 2017 apple

هفته‌ی گذشته شاهد معرفی مک‌بوک‌پرو ۱۳ و ۱۵ اینچی اپل با پردازنده‌‌ی نسل هشتمی اینتل و کیبورد بی‌صداتر بودیم. در روز رونمایی و پس از آن، تنها توضیحی که درباره‌ی کیبورد نسل جدید مک‌بوک‌پرو مطرح شد، این بود که کیبوردی بی‌صدا است و طراحی جدیدی دارد. اپل هیچ‌گونه اشاره‌ای به تغییر طراحی به منظور رفع مشکل گیر کردن صفحه کلید نکرد. تا اینکه وب‌سایت iFixit، گزارشی درباره‌ی مک‌بوک‌پرو جدید منتشر کرد. ظاهرا پس از باز کردن کیبورد MacBook Pro، متوجه شده بودند در طراحی آن تغییراتی صورت گرفته است و کیبورد مک بوک پرو ۲۰۱۸ اپل با غشاء سیلیکونی از نفوذ گردوغبار جلوگیری می‌کند. جالب است که اپل در تمام این مدت در مورد استفاده از غشا سیلیکونی و طراحی جدید به منظور رفع مشکل گیر کردن گردوغبار و ذرات ریز در زیر کلیدها سکوت اختیار کرده بود. 

اما اکنون، اپل در سندی داخلی که برای ارائه‌دهندگان خدمات مجاز ارسال کرده، به صراحت در مورد تغییر طراحی کیبورد جدید مک‌بوک‌پرو توضیح ‌می‌دهد. در قسمتی از متن این سند داخلی می‌خوانیم:

برای هر یک از کلیدهای کیبورد جدید مک‌بوک‌پرو، از غشا سیلیکونی استفاده شده است تا از نفوذ گردوغبار و ذرات ریز به زیر کلیدها جلوگیری شود و کاربران وارد مکانیزم butterfly  نشوند. تغییر طراحی مدل‌های کیبورد قدیمی از بروز مشکل گیر کردن کلیدها جلوگیری می‌کند.
کیبورد مک‌بوک‌پرو

Apple، در روز معرفی مک‌بوک‌پرو جدید، تنها به بی‌صداتر شدن کیبورد محصول جدید خود اشاره کرده بود و اگر وب‌سایت iFixit گزارش خود را منتشر نمی‌کرد شاید کسی متوجه تغییر طراحی کیبورد و استفاده از غشای سیلیکونی نمی‌شد. واضح است که اپل تمایلی به طرح عمومی مشکل کیبوردهای قبلی خود نداشته است. طرح رسمی مشکل کیبوردهای مدل‌های قبلی، بی‌شک به اعتبار مک‌بوک ومک‌بوک‌پروی ۱۲ اینچی لطمه وارد می‌کند و اپل نسبت به این موضوع آگاه بوده است. به همین دلیل ترجیح داد تنها به بی‌صداتر شدن کلیدهای کیبورد حین تایپ کردن اشاره کند و وارد جزئیات بیشتری نشود.

برخی از کاربران مک‌بوک پرو و مک‌بوک ۱۲ اینچی، اعتقاد دارند که تایپ کردن با این لپتاپ بسیار روان و راحت است ولی عده‌ای هم معتقدند از آنجایی که برخی کلیدها ممکن است گیر کند، تایپ کردن با کیبورد نسل قبلی اصلا قابل اطمینان نیست و می‌تواند در نهایت متنی با اشتباهات تایپی زیاد تحویل کاربر بدهد. گاهی اوقات کلیدها گیر می‌کنند و برخی اوقات برخی حروف تایپ نمی‌شوند یا حتی ممکن است برخی حروف دوبار تایپ شوند. قطعا هیچ‌کس علاقه‌ای به متن حاوی غلط‌های تایپی زیاد ندارد. 

زمانی که مشکل کیبوردهای مک‌بوک و مک‌بوک پرو مطرح شد، اپل خدماتی را برای تعویض کلیدهای مشکل‌دار یا حتی تعویض کل صفحه‌کلید برای کاربران خود در نظر گرفت. با معرفی کیبورد نسل سوم و جدید مک‌بوک‌پرو برخی کاربران که با کیبورد لپ‌تاپ‌های قدیمی مشکل داشتند امیدوار بودند بتوانند، کیبورد قدیمی را با کیبورد نسل جدید جایگزین کنند ولی بعدا مشخص شد که اپل کیبورد نسل سوم را به‌صورت اختصاصی برای مک بوک پرو ۲۰۱۸ طراحی کرده است و به همین امکان نصب آن روی مک‌بوک و مک‌بوک‌پرو قدیمی وجود ندارد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات