گزارش زومیت از بیستمین رویداد استارتاپ گرایند اصفهان با حضور موسس استارتاپ بقچه

پنج‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
بیستمین رویداد استارتاپ گرایند اصفهان به میزبانی کتابخانه‌ی مرکزی این شهر در تاریخ ۱۷ تیرماه با حضور موسس استارتاپ بقچه برگزار شد.
تبلیغات

استارتاپ گرایند رویدادی جهانی است که با هدف و ساختاری مشترک در شهرهای بزرگ جهان برگزاری می‌شود. هدف اصلی این رویداد آشنایی با کارآفرینان داخلی و خارجی است. در رویدادهای پیشین شهر اصفهان، از کارآفرینان موفق داخلی در استارتاپ‌های مختلف دعوت شده و در این رویداد، موسس جوان استارتاپ بقچه میهمان اصفهانی‌ها بود.

شروع رویداد با سخنرانی دکتر قورچانی مدیر بخش خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان بود که توضیحی در مورد بخش‌های متنوع این سازمان اعم از کمک به استارتاپ‌ها و رویدادهای اکوسیستم استارتاپی و همچنین پذیرش و بررسی ایده‌های شهری دادند. قورچانی پیشنهاداتی در مورد ایده‌های استارتاپی داشت و حوزه‌ی مشکلات شهری و صنایع خلاق را زمینه‌هایی مناسب برای کارآفرینان اصفهانی دانست و به این نکته اشاره کرد که شهرداری این شهر نیز حداکثر حمایت خود را از ایده‌پردازان و کارآفرینان خواهد داشت.

بیستمین رویداد استارتاپ گرایند بر خلاف رویدادهای قبلی بخش شبکه‌سازی را در ابتدای برنامه نداشت و پس از سخنرانی دکتر قورچانی بخش گفتگو با کارشناسی هومن رضوانی برگزار شد. رضوانی در شروع گفتگو توضیحی در مورد اهداف و ایده‌ی اصلی استارتاپ بقچه داد. این استارتاپ با هدف اصلی تهیه و توزیع نان سنتی توسط علیرضا اسکندری تاسیس شده است.

علیرضا اسکندری در معرفی خودش، کودکی و نوجوانی خود را با کنجکاوی در مورد علوم مختلف از الکترونیک تا هنر معرفی می‌کند. اسکندری برنامه‌نویسی کامپیوتر را از دبیرستان آموخته و نرم‌افزار آواسنج را نیز در همین زمان توسعه داده است. این نرم‌افزار به‌طور خلاصه موسیقی و اصلاح مهارت‌های نوازندگی را برای هنرجوها آموزش می‌داد. اسکندری با همین نرم‌افزار رتبه‌ی برتر جشنواره‌ی خوارزمی را کسب کرده و وارد دانشگاه تهران شده است. حضور اسکندری در مسابقات بعدی برنامه‌نویسی، او را با تیم شرکت رهنما آشنا می‌کند و او یک روز بعد از کنکور برای کار روی پروژه‌ی هدفون (اپلیکیشنی شبیه به اسپاتیفای) وارد این شرکت شده است.

استارتاپ گرایند اصفهان

اسکندری در خلال فعالیت در شرکت رهنما، یک پروژه‌ی جانبی به اسم صداگرافی را نیز اجرا کرده است. این سرویس، موسیقی‌ها و آواهای منتخب کاربران را به تابلوهایی با طرح امواج صوتی تبدیل می‌کند. ایده‌ی صداگرافی از وبسایتی خارجی که طرح DNA افراد را چاپ می‌کرده به ذهن اسکندری رسیده است. او تحقیق خاصی در مورد این استارتاپ نداشته و آن را تنها با علاقه و اشتیاق اجرای طرحی جدید، تاسیس کرده است. در این میان پروژه‌ی هدفون نیز به زیرمجموعه‌ی بیپ‌تونز از شرکت رهنما تبدیل شده است. اسکندری استارتاپ صداگرافی را نیز فروخته است.

صداگرافی و هدفون، پروژه‌های قبلی علیرضا اسکندری بوده‌اند

موسس بقچه در مورد تاسیس این استارتاپ، تجربه‌های کسب شده در مدیریت صداگرافی را بسیار مفید می‌داند. او چالش اصلی استارتاپ صداگرافی را حمل و نقل و تحویل محصولات می‌داند که از حل این چالش، به این نتیجه رسیده که تحویل نان را می‌توان با حل این چالش مکانیزه کرد. آنها در ابتدا با یک تیم چهار نفره به نام زنبیل، طرح خود را در منطقه‌ی کوچکی در تهران آزمایش می‌کنند. این دوره‌ی آزمایشی او و همکارانش را تشویق می‌کند که استارتاپ را تاسیس کرده و آن را گسترش دهند.

استارتاپ گرایند اصفهان

اسکندری در پاسخ به پرسش کارشناس برنامه در مورد گسترش‌پذیری استارتاپ خود می‌گوید هدف نهایی آنها تحویل خریدها و محصولات دیگر به کاربران نیز هست. او تحویل نان را فاز اول این استارتاپ می‌داند که در آینده‌ی نزدیک با هدف گسترش، کالاهای دیگر را نیز تحویل دهد. او و تیمش به خاطر همین هدف، نام اولیه‌ی نان‌چی را نیز از استارتاپ خود حذف کرده‌اند. در تعریف ساده و کسب‌وکاری، اسکندری هدف نهایی استارتاپ خود را تبدیل شدن به دستیار خرید خانگی می‌داند.

میهمان بیستمین رویداد استارتاپ گرایند در مورد تیم موسس، خودش و یکی از همکاران پروژه‌ی هدفون را نام می‌برد. آنها سرمایه‌ی اولیه‌ی شرکت خود را از طرف شرکت رهنما دریافت کرده‌اند. اسکندری ایده‌ی خود را یکی از دلایل اصلی جذب سرمایه‌ برای استارتاپ خود می‌داند. دلیل دیگر او مهارتش برای مذاکره با سرمایه‌گذاران بوده است. سرمایه‌ی اولیه آنها در فاز اول جذب ۵۰ میلیون و در فاز دوم، ۱۰۰ میلیون بوده است.

استارتاپ گرایند اصفهان

کارآفرینی و تاسیس استارتاپ سبک زندگی اسکندری را به کلی تغییر داده است. او در این مورد می‌گوید تا پیش از تاسیس استارتاپ تنها وظیفه‌ی برنامه‌نویسی داشته و پس از آن، وظایف متعددی به او هجوم آورده‌اند که قطعا تازگی و چالش‌های خاص خودش را داشته است. البته او همین چالش‌ها را با تمام دشواری‌ها، انگیزه لازم برای کار روزانه می‌داند.

کارآفرینی و تاسیس استارتاپ چالش‌هایی به مراتب بیشتر از کارمندی دارد

اسکندری تعریف کنونی عموم افراد از استارتاپ را نقد می‌کند. او معتقد است کارآفرینی دشواری‌های بسیاری دارد که از دور دیده نمی‌شود و چالش و فشار کاری از بخش‌های جدانشدنی آن هستند. موسس بقچه تجربه‌ی شکست خوردن و اصطلاحا زمین خوردن را نیز از پایه‌های اساسی کارآفرینی می‌داند.

سوال بعدی کارشناس برنامه از اسکندری، در مورد تصمیم او به واگذاری سمت مدیرعاملی به فردی دیگر است که اسکندری از آن استقبال می‌کند. اسکندری معتقد است موسس استارتاپ نباید لزوما مدیرعامل آن نیز باشد و شاید بتواند در موقعیت‌های مختلف، کمک بیشتری به سیستم داشته باشد.

استارتاپ گرایند اصفهان

علیرضا اسکندری در مورد استراتژی ورود به بازار خود ابتدا توضیحی در مورد محصول قابل ارائه می‌دهد. او نان را کالایی بسیار پرمصرف در میان مردم می‌داند که پتانسیل لازم برای رشد را به سرویس می‌داده است. مراحل بعدی، یکسان‌سازی نیروهای مرتبط مانند پیک و نانوایی‌ها بوده است. چالش بعدی آموزش کار با سیستم به نانوایی‌ها بوده که در حال حاضر نیروهای بقچه وظیفه‌ی اعلام سفارش به نانوایی را انجام می‌دهند. استارتاپ بقچه هنوز به سودآوری نرسیده و به بیان موسس، هنوز درآمد و هزینه‌های این استارتاپ با هم برابر هستند.

کاربران به‌خاطر کیفیت و سرعت تحویل، بقچه را به خرید سنتی ترجیح می‌دهند

یکی از چالش‌های ایده‌ی بقچه، هزینه‌ی بیشتر نان در خرید از این سرویس در مقایسه با خرید سنتی است. اسکندری می‌گوید در حال حاضر مشتریان این سرویس قشر متوسط و رو به بالای تهران هستند اما همین بازار کوچک با اولین خرید و مشاهده‌ی خدمات آنها، مجبور به خرید همیشگی از این سرویس می‌شوند. در حال حاضر نمونه‌های شبیه به این استارتاپ در شهرهای دیگر نیز تاسیس شده‌اند. اسکندری بررسی کلی روی این سرویس‌ها نیز دارد اما معتقد است این رقبا، بیشتر سرویس آنها را بررسی می‌کنند. او معتقد است بررسی بیش از اندازه‌ی رقبا، کارآفرینان را از ایده‌پردازی جدید و نوآوری‌های بیشتر باز می‌دارد.

استارتاپ گرایند اصفهان

یکی از نکات مدیریتی که اسکندری به آن اشاره می‌کند، تفویظ اختیار و مسئولیت به‌صورت همزمان به کارمندان می‌داند. او ارتباط نزدیکی با کارمندان دارد و ارائه‌ی نظر و ایده‌ی خود به آنها را از برنامه‌های متداول خود می‌گوید. در مقابل اسکندری اعتقاد دارد که کارمند مورد نقد تنها در صورتی شایستگی نقد شدن را دارد که اختیار لازم را برای ارائه‌ی بهترین نتیجه‌ی خود داشته باشد. او با توجه به همین سیاست، اختیار لازم را به کارمندان تحت مدیریت خود می‌دهد.

حوزه‌ی خدمات و شرکت‌های B2B پتانسیل رشد و سودآوری بالایی دارند

اسکندری در پایان گفتگو حوزه‌ی کاری B2B را حوزه‌ی سودآورتری می‌داند و البته معتقد است استارتاپ‌های خدماتی پتانسیل رشد و موفقیت بیشتری در فضای کنونی کسب‌وکار دارند. حوزه‌ی فین‌تک و سلامت پیشنهادهای بعدی اسکندری هستند که البته او به مشکلات خاص آنها خصوصا در مورد قانون‌گذاری نیز اشاره می‌کند. موسس بقچه در سنین بسیار پایین وارد بازار شده و فعالیت کسب‌وکاری خود را شروع کرده است. او در این مورد چالش دست‌کم گرفتن مهارت‌هایش را از چالش‌‌های اصلی در دوران فعالیت خود می‌داند که با اعتماد به نفس بالا توانسته آن را حل کند. او تنها پیشنهاد خود را برای هم‌سالان فعال خود در این بازار، همین حفظ اعتماد به نفس می‌داند.

استارتاپ گرایند اصفهان

موسس بقچه در مورد سیستم تحویل نان به این نکته اشاره می‌کند که با ۴۰ نیروی پیک در حال همکاری هستند و ماموران تحویل این سرویس، مامور خرید نیز هستند. اسکندری در دوره‌های زمانی گوناگون خودش نیز تحویل محصول را تجربه می‌کند تا با دسته‌بندی مشتریان و مشکلات آنها نیز از نزدیک آشنا شود.

میهمان رویداد بیستم استارتاپ گرایند در پایان گفتگو به سوال‌های شرکت‌کنندگان پاسخ داد. او در پاسخ به یکی از حضار در مورد چالش شبکه‌سازی و جذب همکار و نیرو، مهارت تعامل و گفتگو را مهارتی اساسی می‌داند. او معتقد است بهترین همکاران از شبکه‌هایی که به مرور در اطراف موسس تشکیل می‌شوند، کشف خواهند شد. درادامه‌ی سوالات، اسکندری تجربه‌ی مشتری را عنصر اصلی برندینگ خود می‌داند. در تعریف دیگر، او معتقد است رنگ و نماد سازمان مرحله‌ی اول تعامل مشتری با استارتاپ است و تجربه‌ای که پس از این تعامل ایجاد می‌شود، معنای اصلی برند است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات