تفکر نوآورانه را با این استراتژی‌ها پرورش دهید

دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تفکر نوآورانه شما را از مسیر معمولی و هرروزه‌ی خود خارج کرده و ایده‌های جدید را به ذهنتان سرازیر می‌‌کند.
تبلیغات

ایزاک آسیموف یکی از نویسنده‌های مشهور آمریکایی است که کتابی مشهور به نام On Creativity در مورد پرورش خلاقیت دارد. او در کتاب خود به این سوال که افراد چگونه ایده‌های نوآورانه ارائه می‌دهند پرداخته است. پاسخ او قابل توجه است:

یکی از راه‌های بررسی مشکلات این است که ایده‌های بزرگ گذشته را مرور کرده و مسیر شکل‌گیری آنها را بفهمیم.

در این مطلب زومیت به بررسی سه محصول بزرگ تاریخی پرداخته‌ایم که مسیر شکل‌گیری ایده‌های آنها، راهکارهایی برای پرورش خلاقیت و تفکر نوآورانه را فاش می‌کند. این نوآوری‌ها عبارتند از ولکانش لاستیک طبیعی، آیفون و مجیک وایت بورد.

به‌دنبال منابع الهام‌بخش باشید

ایده‌های بزرگ تاریخی عموما از دل حوادث و اتفاقات بیرون آمده‌اند. چارلز گودیر سال‌ها به تحقیق و بررسی لاستیک طبیعی پرداخت و سختی‌ها و شکست‌های متعددی را در این مسیر تحمل کرد. او حتی تا مرز ورشکستگی هم پیش رفت.

او در سال ۱۸۳۹ تصمیم گرفت نمونه‌هایی از لاستیک طبیعی را در فروشگاهی در ماساچوست به فروش برساند. گودیر در جریان نشان دادن ویژگی‌های محصول، به‌طور اتفاقی مقداری صمغ را به داخل یک اجاق بزرگ ریخت. این اتفاق باعث شد صمغ بر اثر حرارت سفت شود. گودیر تلاش کرد تا صمغ سفت شده را از اجاق بکند که متوجه خاصیت چرم‌مانند آن شد.

اکثر مردم این اتفاق را یک بحران برای فروش محصولات گودیر دیدند اما او از این حادثه درس‌هایی آموخت و از آن به بعد از حرارت برای بهبود خواص لاستیک طبیعی استفاده کرد. این فرآیند امروز به نام ولکانش شناخته می‌شود. گودیر که به مرز ورشکستگی رسیده بود تمام زمستان را به تحقیق در مورد حرارت بهینه برای ولکانش لاستیک طبیعی پرداخت. او در نهایت اعمال حرارت به‌وسیله‌ی بخار در کنار اعمال فشار را ترکیبی عالی برای بهینه کردن خواص لاستیک دانست. این فرآیند امروزه برای ساخت محصولاتی همچون لاستیک استفاده می‌شود.

idea

اگرچه اتفاق اجاق نقطه‌ی عطفی در تکامل اختراع گودیر بود، اما آماده بودن ذهن او و همچنین وقف تمام ذهن و تفکر برای رسیدن به نتیجه‌ی عالی، باعث تلاش‌های بعدی و نتیجه‌گیری نهایی شد.

ایده‌های مشابه را ترکیب کنید

ایده های نوآورانه اغلب از ترکیب ایده‌های معروف یا مصحولاتی متنوع به دست می‌آیند. در مراسم رونمایی از اولین آیفون، استیو جابز در سال ۲۰۰۷ به روی صحنه رفت. در آن سال‌ها هنوز گوشی‌های کاملا لمسی به بازار عرضه نشده بودند و مردم از دکمه برای ارتباط با این گجت‌ها استفاده می‌کردند. بعلاوه آنها برای گوشی دادن به موسیقی و مرور وب نیز از دو دستگاه مختلف استفاده می‌کردند.

آیفون از ترکیب سه ایده‌ی آیپد، گوشی موبایل و گجت اینترنتی به‌وجود آمد

جابز که با ظاهری ساده به روی صحنه رفته بود، به حضار اعلام کرد که سه دستگاه را معرفی خواهد کرد: یک آیپد مجهز به صفحه‌نمایش لمسی، یک گوشی موبایل و یک دستگاه برای ارتباط با اینترنت. سپس او کمی با آیکن‌های iOS روی دستگاهش کار کرد و نشان داد که چگونه این اهداف در یک دستگاه اجرا می‌شوند. در واقع او و تیمش از سه ایده‌ی مجزا برای ساختن اولین آیفون استفاده کردند.

مشکلی را حل کنید

یکی دیگر از منابع تفکر نوآورانه، مشکلات مردم است. وایت‌بورد مثالی در این مورد است که امروزه به ابزاری حیاتی در اتاق‌های جلسات شرکت‌ها و مراکز آموزشی تبدیل شده است. البته وایت‌بوردها مشکلات خاص خودشان را دارند. اغلب آنها قابل جابجایی نیستند و مشکل دیگر، کثیف شدن و خراب شدن سطحشان پس از مدتی استفاده است.

نیل و لارا وست‌وود در سال ۲۰۰۸ محصولی را با توجه به مشکلات گفته شده معرفی کردند. وایت‌بورد آنها مانند دفترچه‌ای بود که افراد می‌توانستند پس از نوشتن صفحه‌ی آن را بکنند. محصول آنها Magic Whiteboard نام داشت و پس از کسب سرمایه‌ی ۱۰۰ هزار پوندی، امروز به شرکتی با ۲۰ نماینده‌ی فروش در سرتاسر جهان تبدیل شده است.

در نهایت نکته‌ی مهم در نوآوری، ایجاد ارتباط بین ایده‌های مختلف است. این ارتباط را می‌توان بین گروه‌ها یا حتی تفکرات ذهنی شخص برقرار کرد. آسیموف در جایی دیگر از کتابش می‌گوید:

برای خلاقیت تنها به افراد حرفه‌ای و باتجربه در یک موضوع نیاز نداریم. ما افرادی را می‌خواهیم که بتوانند دو موضوع و ایده‌ی هرچند بی‌ربط را به هم متصل کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات