AMD ظاهرا خود را برای معرفی نسخه کم‌مصرف پردازنده‌های رایزن آماده می‌کند

چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق برخی اطلاعات فاش شده، ظاهرا AMD به زودی پردازنده‌هایی توانمند برای استفاده در لپ‌تاپ‌های قدرتمند و مخصوص بازی معرفی خواهد کرد.
تبلیغات

با وجود معرفی نسل دوم پردازنده‌های دسکتاپ رایزن در فروردین ماه سال جاری، طبق برخی اطلاعات فاش شده ظاهرا نمونه‌های جدیدی از پردازنده‌های AMD در راه بوده که از توان مصرفی کمتری برخوردار هستند. یکی از پردازنده‌های فاش شده، رایزن 2700E است که طبق اطلاعات موجود در پایگاه داده‌ی بنچمارک 3DMark، این پردازنده‌ی جدید توان حرارتی ۴۵ وات را خواهد داشت؛ در حالی که Ryzen 7 2700X به توانی برابر با ۱۰۵ وات برای عملکرد نیاز دارد.

طبق اطلاعات فاش شده، عضو احتمالی جدید خانواده‌ی رایزن ۷ از هشت هسته‌ی پردازشی با فرکانس پایه‌ی ۲.۸ گیگاهرتز بهره می‌برد که به لطف استفاده از فناوری Simultaneous Multi-Threading، به ۱۶ ترد پردازشی مجهز خواهد شد. از دیگر اطلاعات موجود در خصوص این پردازنده می‌توان به کد Pinnacle Ridge و چهار مگابایت حافظه‌ی کش اشاره کرد. 

گزارش‌های منتشر شده از بنچمارک 3DMark و فهرست پردازنده‌های پشتیبانی مادربورد‌های جدید ASRock‌ هم‌چنین به پردازنده‌ی Ryzen 5 2600E اشاره دارند. این پردازنده نیز ظاهرا نسخه‌ی کم‌مصرف‌تر برادر توانمند‌تر خود با نام رایزن 5 2600 است. توان حرارتی ۴۵ وات، فرکانس پایه‌ی ۳.۱ گیگاهرتز پو ۳ مگابایت حافظه‌ی کش از دیگر مشخصات فنی پردازنده‌ی جدید AMD است.

AMD RYZEN

نسل دوم پردازنده‌های رایزن بر پایه‌ی نسخه‌ی بهینه‌شده‌ی معماری Zen شرکت AMD است که از لیتوگرافی ۱۲ نانومتری در ساخت آن‌ها استفاده شده است. AMD با معرفی معماری Zen در سال ۲۰۱۶ قدم بزرگی در رسیدن به توان-بر-وات برابر با پردازنده‌های اینتل برداشت. حال نمونه‌ی بهینه‌ی این معماری تا حد زیادی گفته‌های AMD‌ مبنی بر توان پردازشی برابر با اینتل را تصدیق می‌کند. البته نباید قیمت بسیار رقابتی‌تر محصولات این غول دنیای نیمه‌هادی‌ها را فراموش کرد. این موضوع باعث شد تا اینتل با استفاده از تعداد هسته‌های بیشتر و کاهش قیمت خود، رقابت داغی را با AMD‌ آغاز کند. با این حال هنوز‌ هم محصولات خانواده‌ی رایزن ارزش اقتصادی بیشتری نسبت به رقبای Core i‌ خود دارند؛ جایی که اینتل Core i5-8500 با شش هسته‌ی پردازشی، عدم وجود فناوری هایپرترد، فرکانس کاری ۳ گیگاهرتز و ۹ مگابایت حافظه‌ی کش با قیمت ۱۹۲ دلار در اختیار کاربران قرار گرفته است. این در حالی است که رایزن 5 2600 با ۶ هسته‌ی پردازشی، تجهیز به فناوری Simultaneous Multi-Threading و در نتیجه وجود ۱۲ ترد، فرکانس پایه‌ی ۳.۴ گیگاهرتز و ۱۶ مگابایت حافظه‌ی کش با قمیت ۱۹۹ دلار به فروش می‌رسد.

کاهش توان حرارتی پردازنده‌های رایزن، سبد محصولات AMD‌ را بیش از پیش گسترش می‌دهد تا اکنون امکان استفاده از این پردازنده‌ها در کامپیوتر‌های ارزان‌تر یا مینی‌ کامپیوتر‌ها نیز وجود داشته باشد. اما بزرگ‌ترین کاربرد احتمالی سری E پردازنده‌های رایزن، استفاده از آن‌ها در لپ‌تاپ‌های رده‌بالا و گیمینگ است. جایی که توان حرارتی ۴۵ وات بسیار کاربردی خواهد بود و در حال حاضر محصولات اینتل با همین TDP به کار گرفته می‌شوند. 

AMD برنامه‌ی گسترده‌ای برای رقابت با اینتل و کسب سهم قابل توجهی از پردازنده‌های کامپیوتری را در تدوین کرده است. این شرکت خود را آماده‌ی معرفی نسل دوم معماری Zen و ساخت پردازنده‌ها با لیتوگرافی ۷ نانومتری در سال ۲۰۱۹ می‌کند تا شاید برای اولین بار در کنار صرفه‌ی اقتصادی بیشتر بتوان با اطمینان از توان پردازشی بالاتر سی‌پی‌یو‌های رایزن نسبت به انواع اینتل صحبت کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات