چگونه اپل خود را به رایگان در ویترین تبلیغاتی جام جهانی 2018 جای داده است

چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اگرچه فیفا مبالغ هنگفتی را در ازای تبدیل شدن به اسپانسر جام‌جهانی و خود از شرکت‌ها دریافت می‌کند، اپل به رایگان در ویترین جام جهانی حضور دارد و به‌راحتی خود را پیش چشم مخاطبان قرار می‌دهد.
تبلیغات

این موضوع که شرکت‌های مختلف با پرداخت مبالغ هنگفت به جرگه‌ی اسپانسرها و حامیان فیفا و جام‌های جهانی می‌پیوندند، بر کسی پوشیده نیست. جام جهانی فوتبال از جمله‌ی رویدادهای پرمخاطب ورزشی است و از این‌ رو بهترین فرصت تبلیغات برای شرکت‌ها و در آن سو درآمدزایی برای فیفا است. براساس آمارهای ارائه شده، جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل که چهار سال پیش برگزار شد، سه میلیارد بیننده‌ داشت. با توجه به آمارهای پیشین ارائه شده، انتظار می‌رود فیفا طی جام جهانی ۲۰۱۸ درآمدی ۱.۶ میلیارد دلاری را از طریق بازاریابی و تبلیغات کسب کند.

در این بین اپل از جمله‌ی شرکت‌هایی است که طبق معمول در چنین رویدادهایی به عنوان اسپانسر حضور رسمی ندارد، حال آنکه حضور اپل در جام جهانی ۲۰۱۸ قابل کتمان نیست و حتی به جرات می‌توان گفت که شاید تبلیغات برای اپل در این تورنمنت بهتر از برخی حامیان این رویداد در حال انجام است.

تبلیغات اپل در جام جهانی 2018

هرچند نام اپل در کنار لوگوی فیفا یا جام جهانی دیده نمی‌شود و حتی نام و نشانی از آن در تبلیغات دور زمین نیست، اما بازیکنان به بهترین شکل ممکن در حال تبلیغات برای آن هستند. اپل پیش از برگزاری مسابقات به سراغ بازیکنان می‌رود و در ازای پرداخت مبلغی به آن‌ها، حضور خود در جام جهانی را بدون اینکه مبلغی برای حضور در این رقابت‌ها به فیفا پرداخت کرده باشد، تضمین می‌کند. حضور غیررسمی اپل باعث شده تا برای مثال لوگوی هدفون‌ها با استفاده از طراحی مخصوصی که در واقع دو نوار ضربدری روی هدفون است، پنهان بماند، اما این پوشش نیز قادر نیست تا استفاده از هدفون بیتس توسط بازیکنان را نهان کند.

اغلب بازیکنان فوتبال از ایرپادهای اپل یا هدفون‌های بیتس استفاده می‌کنند و این موضوع یکی از بارزترین نکات در تصاویر و ویدیوهای حاشیه‌ای است که در خلال برگزاری مسابقات فوتبال در شبکه‌های خبری، سایت‌های ورزشی و انواع رسانه‌ها شاهد آن‌ها هستیم. سیاست اپل برای چنین بازاریابی را اصطلاحا Ambush Marketing می‌نامند. اپل در چنین رویدادهایی با حضور پررنگ خود رسما به مبارزه با حامیان رسمی برگزاری مسابقات می‌رود و اتفاقا حضور موفق‌تری را در مقایسه با برخی اسپانسرها دارد.

با توجه به فرم‌فکتور متفاوت و مشخص هدفون‌‌های بیتس و ایرپادهای اپل، پوشش لوگوی این محصولات نیز نمی‌تواند از شناسایی شدن آن‌ها توسط کاربران عادی و مخاطبان جلوگیری کند. اپل در سال ۲۰۱۴ با در پیش گرفتن چنین سیاستی مدت کوتاهی پس از تصاحب بیتس شاهد افزایش فروش خود بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات