آدیداس در برابر نایک؛ برنده نبرد پشت پرده جام جهانی 2018‌ کیست؟

سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
جام جهانی فوتبال یکی از بزرگترین فرصت‌ها برای افزایش شهرت هرچه بیشتر برندها است. در این میان نایک و آدیداس نبردی چندین ساله دارند.
تبلیغات

جام جهانی  فوتبال بهترین فرصت برای برندها است تا در جلب توجه ۴ میلیارد مخاطب این ورزش پرطرفدار با هم رقابت کنند. بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی پوشاک ورزشی یعنی نایک و آدیداس رقابتی چندین ساله در این بخش دارند و در جام جهانی ۲۰۱۸ نیز تمام تلاش بازاریابی خود را به کار بسته‌اند تا از این فرصت سرمایه‌گذاری، جهت جذب هرچه بیشتر مخاطب استفاده کنند.

جام جهانی ۲۰۱۸ میزبان ۳۲ تیم از قاره‌های مختلف جهان است. در این رقابت‌ها، بیش از ۶۴ مسابقه در ۱۲ ورزشگاه و ۱۱ شهر کشور روسیه برگزار می‌شود. از نظر اغلب کارشناسان ورزشی این رویداد مهم‌ترین و معتبرترین رویداد ورزشی در جهان است. شرکت‌های نایک و آدیداس بیش از تمامی شرکت‌ها برای بازاریابی و اسپانسرینگ در این رویداد هزینه کرده‌اند. آنها سال‌ها است که برای تبدیل شدن به برند غالب در صنعت پوشاک ورزشی رقابت می‌کنند.

نایک آدیداس جام جهانی

برند آدیداس از سال ۱۹۷۰ به‌عنوان اسپانسر اصلی این مسابقات و تامین‌کننده‌ی توپ آن انتخاب شده است. این قرارداد تا سال ۲۰۳۰ ادامه دارد و عقد آن، فرصتی بوده که این برند آلمانی را در بسیاری بخش‌ها از رقیب آمریکایی خود پیش انداخته است. البته آدیداس پیش از جام سال ۲۰۱۸ به فرصت‌های مالی موجود در این جام انتقاد داشته و انتظار درآمد کمتری نسبت به جام‌های قبلی دارد. در طرف مقابل نایک از سال ۱۹۹۴ که جام جهانی فوتبال در آمریکا برگزار شد، سرمایه گذاری خود را روی این رویداد افزایش داده است.

در رقابت‌های ۴ سال قبل، نایک با بازاریابی قوی‌تر و جذب برندهای بیشتر به سمت خود، گوی سبقت را از رقیب آلمانی خود ربود. آنها با ۱۱ تیم در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل حضور داشتند. البته آمارها نشان داد که آدیداس نیز از آن جام بی‌بهره نبوده است. دو تیم آدیداس به مرحله‌ی فینال راه یافتند و در نتیجه برنده‌ی جام نیز تیم آدیداس بود. علاوه بر آن برندگان توپ طلا و کفش طلای آن سال نیز از محصولات آدیداس استفاده می‌کردند. از همه مهم‌تر افزایش درآمد و فروش مربوط به فوتبال برای آدیداس در آن سال افزیش خیره‌کننده‌ای داشت.

نایک آدیداس جام جهانی

اعتبار تیم‌ها و بازیکنان تحت حمایت برند، اثر زیادی در موفقیت بازاریابی آنها دارد

برای انتخاب پیروز نهایی این رقابت بین برندها، بخش‌های مختلفی باید مورد مطالعه قرار بگیرد. از اعتبار تیم‌های مورد پشتیبانی تا بازیکنان، بخش‌های نمایش تبلیغات و از همه مهم‌تر، تعداد تیم‌های راه یافته به مراحل بالاتر که از محصولات یک برند استفاده می‌کنند، همگی روی پیروز شدن یا شکست این برندهای عظیم نقش دارند. نکته‌ی مهم دیگر این که باید تعریف برندها از پیروزی در این جام مشخص شود.

برد جام جهانی برای برندها از چند جنبه دنبال می‌شود. یکی از آنها اسپانسرینگ تیم  و بازیکنان پیروز جام است که علاوه بر تاثیر بازاریابی قوی، آنها را در مسیر تبدیل شدن به برند پوشاک فوتبالی همراهی می‌کند. اما برد واقعی در جام جهانی فوتبال زمانی حاصل می‌شود که برند مورد نظر افزایش درآمد مناسبی از این رویداد داشته باشد. بازاریابی بیشتر و گسترده‌تری انجام داده باشد و طرفدران بیشتری را به سمت برند حود جذب کند.

نایک آدیداس جام جهانی

نبرد نایک و آدیداس در اسپانسرینگ تیم‌های ملی جام ۲۰۱۴

در این مطلب با بررسی آماری اتفاقات جام‌های گذشته و بررسی تیم‌های حاضر در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸، یک پیش‌بینی از پیروز احتمالی نبرد برندهای آدیداس و نایک ارائه‌ می‌کنیم. در این آنالیز، برندها در پنج بخش بررسی می‌شوند.

  • کدام برند در بازاریابی قوی‌تر است؟
  • کدام برند بهترین تیم‌ها را دارد؟
  • کدام برند، تیم‌های شگفتی‌آفرین بیشتری را جذب کرده است؟
  • کدام برند ستاره‌های بیشتری را جذب کرده است؟
  • کدام برند حضور قوی‌تری در شبکه‌های اجتماعی دارد؟
  • بازاریابی

    نکته‌ی اصلی در این بخش این است که برندها برای هزینه‌های خود در این جام چه نتیجه‌ای کسب می‌کنند. به بیان دیگر نسبت هزینه به کسب درآمد و جذب طرفدار در این بخش بررسی می‌شود. البته هزینه‌ی دقیق بازاریابی برندها برای این جام مشخص نیست اما می‌توان با بررسی حدودی هزینه‌های سال‌های گذشته و همچنین قیمت تیم‌ها و هزینه‌های بازاریابی موجود در سال جاری، به یک نتیجه‌ی کلی رسید.

    نایک آدیداس جام جهانی

    نبرد نایک و آدیداس در اسپانسرینگ تیم‌های ملی جام ۲۰۱۸

    آدیداس اسپانسر اصلی فیفا است و این اسپانسرینگ هر ساله هزینه‌ای ۸۰ میلیون دلاری را به این برند تحمیل می‌کند. این هزینه علاوه بر موارد حق اسپانسرینگ، در طراحی و تولید توپ بازی‌ها و تامین لباس برای پرسنل فیفا، داوران، کودکان حامل توپ و بسیاری افراد دیگر نیز خرج می‌شود. در مقابل این برند اجازه‌ی تبلیغ در تمامی بازی‌های فوتبال در تمامی استادیوم‌ها را دارد. علاوه بر این، آدیداس در جام جهانی ۲۰۱۴ حدود ۶۷ میلیون دلار فقط در تبلیغات هزینه کرد.

    آدیداس اسپانسر تیم‌های بیشتری در جام ۲۰۱۸ است اما اکثر آنها حذف شده‌اند

    در جام جهانی ۲۰۱۸، آدیداس به‌عنوان اسپانسر ۱۰ تیم حاضر است که گران‌ترین آنها آلمان با ۵۸ میلیون دلار، اسپانیا با ۴۷ میلیون دلار، روسیه با ۱۵ میلیون دلار و آرژانتین با ۱۱ میلیون دلار هزینه‌ی اسپانسرینگ هستند.

    درمقابل نایک استراتژی متفاوتی دارد. از آنجا که آنها اسپانسر اصلی مسابقات نیستند، تمرکز خود را بیشتر روی جذب تیم‌های پیروز جام می گذارند. آنها تیم‌های قدرتمندی را جذب کرده‌اند که فرانسه با ۵۰ میلیون دلار، انگلستان با ۴۰ میلیون دلار و برزیل با ۳۶ میلیون دلار، گران‌ترین آنها هستند.

    با بررسی هزینه‌ی برندها در این جام، رقم ۳۰۰ میلیون دلار برای آدیداس پیش‌بینی می‌شود که شامل هزینه‌ی اسپانسرینگ رسمی، لباس‌های تیم‌های گران‌قیمت و هزینه‌های بازاریابی است. در طرف دیگر رقابت نایک در سال ۲۰۱۴ حدود ۸۷۶ میلیون دلار در بازاریابی هزینه کرد و پیش‌بینی هزینه‌ی بیش از یک میلیارد دلار برای آنها در جام حاضر دور از ذهن نیست. در نتیجه برند آمریکایی حدود ۴ برابر بیشتر از برند آلمانی در این رقابت‌ها هزینه می‌کند.

    آمارهای درآمدی نشان می‌دهد نایک و آدیداس پس از جام جهانی سال ۲۰۱۴ افزایش درآمدی مناسبی داشتند. هر دوی آنها به اهداف بازاریابی و پیش‌بینی‌های خود رسیدند، ولی آدیداس در بخش درآمد مربوط به فوتبال افزایش بیشتری داشت.

    نایک آدیداس جام جهانی

    آدیداس، تامین‌کننده‌ی توپ و اسپانسر اصلی جام جهانی

    بهترین تیم‌ها

    پیش‌بینی‌های پیش از جام جهانی، آلمان، برزیل، اسپانیا و فرانسه را به‌‌عنوان تیم‌های با بیشترین شانس قهرمانی معرفی می‌کردند. البته تا امروز اسپانیا و آلمان از دور رقابت‌های خارج شده‌اند و برزیل و فرانسه نیز تیم‌های نایک هستند. با نگاهی به دیگر تیم‌های راه یافته به مرحله‌ی حذفی و نتایج مسابقات اولین مرحله‌ی حذفی، می‌توان به این نتیجه رسید که تاکنون نایک تیم پیروز این بخش بوده است.

    از تیم‌های بزرگی که آدیداس اسپانسر آنها بوده تنها روسیه به مرحله‌ی بعدی راه یافته است. اگرچه کارشناسان فوتبال شانس زیادی برای قهرمانی این تیم قائل نیستند اما میزبان بودن روس‌ها، امتیازی است که به آدیداس می‌رسد.

    نایک آدیداس جام جهانی

    تیم‌های با احتمال قهرمانی بالا و بازیکنان تحت حمایت برندها

    تیم‌های شگفتی‌آفرین

    جام جهانی فوتبال همیشه مملو از شگفتی بوده است. ایتالیا به جام امسال راه پیدا نکرد (شکستی برای برند پوما)، اسپانیا در دوره‌ی گذشته از گروه خود حذف شد، آرژانتین که شانس کمی داشت به فینال ۲۰۱۴ راه یافت و برزیل در آن سال، تحقیر شد. این حقایق نشان می‌دهد که در جام ۲۰۱۸ نیز می‌توان منتظر شگفتی‌ها بود. تا این مرحله از جام حذف آلمان، اسپانیا، آرژانتین و پرتغال، شگفتی‌های بزرگ بوده‌اند و باز هم می‌توان منتظر اتفاقات بزرگتری بود.

    تیم‌های شگفتی‌آفرین در جریان مسابقات توجه بیشتری را جلب می‌کنند

    در این میان برندها بر خی اوقات با سرمایه‌گذاری روی تیم‌های شگفتی‌آفرین سود زیادی کسب می‌کنند. این تیم‌ها توجه همگان را به خود جلب کرده و افزایش فروش بالایی را نصیب برندهای اسپانسر می‌کنند. در میان تیم‌های شگفت‌آفرین، آدیداس اسپانسر آرژانتین بود که حذف شد و تنها بلژیک با شانس ۱۰/۱ در تیم آدیداس باقی مانده است. در آن طرف میدان نایک اسپانسر پرتغال و انگلیس بود که هر کدام شانس ۱۰/۱ داشتند. پرتقال حذف شد و انگلیس نیز در بازی امروز تکلیف خود را با جام مشخص می‌کند.

    تیم‌های شگفتی‌آفرین و بازیکنان تحت حمایت برندها

    در نگاه کلی به نظر می‌رسد نایک شانس بیشتری برای پیروزی در جام دارد. سوئد، روسیه، کلمبیا و بلژیک تیم‌های تحت حمایت آدیداس هستند که شانس پیروزی کمتری دارند و در سوی دیگر برزیل، کراوسی، انگلستان و فرانسه قرار دارند که با توجه به بازی‌های انجام شده، شانس نایک را برای بردن جام بیشتر می‌کنند.

    نایک آدیداس جام جهانی

    نیرد نایک و آدیداس در جذب برترین ستاره‌های فوتبال جهان

    ستاره‌ها

    ستاره‌های فوتبال همیشه بخش مهمی از درآمد برندها را تامین می‌کنند. نکته‌ی مهم این که اسپانسرینگ تیم‌ها با اسپانسرینگ بازیکنان متفاوت است. در این میان پس از این که آدیداس اسپانسرینگ اکثر تیم‌های اروپایی را دریافت کرد، نایک به سمت بازیکنان رفت و با تولید کفش‌های ورزشی برای آنها، برند پوشاک ورزشی خود را حول عملکرد ستاره‌های گسترش داد.

    نایک آدیداس جام جهانی

    برندگان توپ طلا در جام‌های گذشته

    مشهورترین ستاره‌های تحت حمایت هر دو برند از جریان مسابقات حذف شده‌اند

    با نگاهی به لیست ۱۰۰ بازیکن برتر حاضر در جام به نظر می‌رسد که نایک پیروز این بخش باشد. در این آمار ۲۳ بازیکن از تیم‌های برتر یعنی برزیل، آلمان، فرانسه و اسپانیا تحت حمایت نایک هستند و ۲۲ بازیکن از محصولات آدیداس استفاده می‌‌کنند. با اضافه کردن تیم‌های شگفتی‌آفرین یعنی انگلیس، پرتغال، بلژیک و آرژانتین آمار نایک به ۳۴ رسیده و آدیداس به رقم ۲۸ می‌رسد. نکته‌ی مهم دیگر راه‌یابی تیم‌های این بازیکنان به مراحل بالاتر است که با توجه به صعود بلژیک، فرانسه، برزیل و صعود احتمالی انگلیس، به نظر می‌رسد نایک در این بخش نیز پیروز است. نکته‌ی قابل توجه این که بازیکنان تحت حمایت نایک در این تیم‌ها بیشتر از بازیکنان تحت حمایت آدیداس هستند و در نتیجه شانس بیشتری هم برای بردن کفش طلا و توپ طلا دارند. بعلاوه با حذف تیم‌های بزرگی همچون اسپانیا و آلمان، به نظر می‌رسد احتمال یک فینال تمام نایکی بالا باشد.

    نایک آدیداس جام جهانی

    توپ طلا یا توپ آدیداس، جایزه‌ی بهترین بازیکن جام جهانی

    نکته‌ی مهم در این بخش، جایزه‌ی توپ طلا یا توپ آدیداس است. این جایزه از سال ۱۹۸۲ توسط آدیداس به برترین بازیکن جام جهانی اهدا می‌شود. در این میان آمار رویدادهای گذشته نشان می‌دهد که بازیکنان تحت حمایت آدیداس شانس بیشتری برای بردن این جایزه داشته‌اند. البته حذف بسیاری از ستاره‌های آدیداس مانند لیونل مسی از جام ۲۰۱۸، شانس را برای پیروزی نایک در این بخش نیز افزایش می‌دهد.

    نایک آدیداس جام جهانی

    برزیل، بزرگترین شانس نایک

    شبکه‌های اجتماعی

    برندها سرمایه‌گذاری عظیمی در رقابت‌های جام جهانی فوتبال انجام داده‌اند. اسپانسرینگ تیم‌ها و بازیکنان برتر نقش مهمی در پیروزی آنها در این نبرد دارد. اما یک نکته‌ی مهم نیز در افزایش درآمد آنها موثر است و آن هم دید جهانی مخاطبین و طرفداران نسبت به این برندها است. با نگاهی به آمارهای شبکه‌های اجتماعی این دو برند می‌توان به دیدی کلی نسبت به این قضیه پی برد.

    آدیداس با وجود حضور دیرتر و کم‌رنگ‌تر، طرفداران فعال‌تری در شبکه‌های اجتماعی دارد

    آمارها نشان می‌دهد تعداد فالورهای نایک در شبکه‌های اجتماعی مشهور بیش از آدیداس است. این برتری در شبکه‌های مختلف متفاوت است. اما نکته‌ی مهم این است که هر برند تا چه حد توانسته مخاطبین را با خود درگیری کند و آنها را به اشتراک محتوا یا نظر دادن در مورد آن تشویق کند. در این بخش آدیداس با وجود حضور دیرتر و کم‌رنگ‌تر در شبکه‌های اجتماعی، پیروز بوده است. آنها ویدیوهای کمتری در یوتیوب دارند اما تعداد بازدید بیشتری دریافت کرده‌اند. بعلاوه یک بررسی اخیر نشان می‌دهد آدیداس بیش از تمام برندهای جهان در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار می‌گید. آنها هر ماه حدود ۶.۷ میلیون آمار اشتراک عکس دریافت می‌کنند. در نتیجه در این بخش می‌توان آدیداس را پیروز میدان دانست.

    نایک آدیداس جام جهانی

    آمار فالورهای آدیداس و نایک در شبکه‌های اجتماعی بزرگ

    با نگاهی کلی به بخش‌های گفته شده، به‌نظر می‌رسد اتفاقات شگفتی‌آفرین در جام ۲۰۱۸ و حذف تیم‌های بزرگ، به نفع نایک بوده است. البته آدیداس در بخش هزینه‌ها و همچنین شبکه‌های اجتماعی پیروز میدان است. در نهایت شاید نایک حضور بیشتری در گیرنده‌های تلویزیونی و در نتیجه موفقیت بیشتری در جلب توجه طرفداران داشته باشد، اما آدیداس با سرمایه‌گذاری قوی‌تر در شبکه‌های اجتماعی و همچنین اسپانسرینگ رسمی جام، شانس خود را برای پیروزی در این نبرد حفظ کرده است.

    نکته‌ی مهم دیگر، آمارهای ارزش سهام در سال‌های گذشته است. در چند رویداد قبلی حتی با وجود این که تیم‌های آدیداس در فینال حضور داشتند، سهام نایک بیش از این شرکت رشد داشت. نکته‌ی مهم دیگر این که نایک با اسپانسرینگ بازیکنان بزرگ، پس از جام جهامی و با شروع فصل مدارس، فروش بیشتری را تجربه می‌کند، چرا که نوجوانان و جوانان علاقه‌ی زیادی به خرید لباس‌ها و کفش‌های این بازیکنان بزرگ دارند. 

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات