چگونه انرژی‌های سبز می‌توانند بلاک چین را به ناجی زمین تبدیل کنند

پنج‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر به محبوبیت بالایی دست یافته‌اند؛ اما آن‌ها هما‌ن قدر که موجب راحتی انسان شده‌اند، به محیط‌زیست آسیب وارد کرده‌اند.
تبلیغات

تصور دنیایی بدون دستگاه‌های تهویه، وسایل نقلیه یا اینترنت تقریبا غیر ممکن است. فناوری در دهه‌های اخیر تاثیر بسیار گسترده‌ای بر دنیای ما و ساکنان امروزی کره‌ی خاکی بر جای گذاشته است. امروزه مردم بیشتر عمر می‌کنند؛ زیرا فناوری موجب پیشرفت و توسعه‌ی پژوهش‌های پزشکی شده است. در حال حاضر ساکنان زمین در هر کجای این کره‌ی خاکی می‌توانند زندگی کنند، در هر نوع خانه‌ای ساکن شوند و کارهایی را انجام دهند که تا همین ۳۰ سال پیش تصور آن‌ها غیر ممکن به‌نظر می‌رسید. علاوه‌بر این، ظاهرا سیر تکامل فناوری به این زودی‌ها قصد توقف در هیچ نقطه‌ای را ندارد. هرچند فناوری توانایی‌های ما را توسعه داده و به ما امکان داده است تا زندگی‌های کامل‌تری داشته باشیم؛ اما تحقق این پیشرفت هزینه‌هایی را برای ما به دنبال داشته است.

یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های فناورانه‌ی شناخته‌شده برای انسان، اختراع الکتریسیته بود. هم‌اکنون با گذشت بیش از ۱۰۰ سال، تقریبا هر آنچه ما انجام می‌دهیم نیازمند برق است و به تدریج هرچه به پیش می‌رویم محتاج برق بیشتری می‌شویم. متاسفانه، تولید این برق که به زندگی بهتر ما کمک می‌کند برای محیط‌زیست تا حد زیادی زیان‌آور است. بخش اعظم برقی که در حال حاضر مصرف می‌کنیم توسط منابع تجدیدناپذیری تولید می‌شود که هوا و آب ما را آلوده کرده است.

هرچه تقاضا برای برق افزایش می‌یابد، آسیب بیشتری نیز به محیط‌ زیست ما وارد می‌شود و اگرچه ما عاشق دنیای خود هستیم؛ اما نمی‌خواهیم و نمی‌توانیم از مصرف وسایل برقی دست بکشیم، بنابراین اگر تقاضای فعلی و پیش‌بینی‌شده‌ی انرژی برای محیط‌ زیست قابل تحمل نیست، چه کاری از دست ما ساخته است؟ اکنون با ورود به عصر بلاک‌چین، دیگر فناوری در حال ظهوری که مصرف برق به شدت بالایی دارد، وضعیت به مراتب بدتر خواهد شد.

با این حال، وقتی فناوری جدیدی به قدرتمندی بلاک‌چین با استارتاپ‌های هوادار محیط‌زیست همچون گیر (GEAR) همراه شود، شکل‌گیری چرخه‌ای پایدارتر از انرژی و دنیایی سبزتر امکان‌پذیر خواهد شد. در ادامه به شرح این موضوع می‌پردازیم که چگونه بلاک‌چین می‌تواند به همان نجات‌دهنده‌ای تبدیل شود که از مدت‌ها پیش در انتظار آن بودیم.

پاکسازی عرصه استخراج ارزهای دیجیتال

Green Bitcoin

بلاک‌چین ستون فقرات دنیای پررونق ارزهای دیجیتالی محسوب می‌شود که به تدریج در حال گرفتن جای پول‌های سنتی کاغذی هستند. انرژی مورد نیاز برای استخراج ارزهای رمزپایه به شدت قابل توجه است و در حال حاضر بخش اعظم مزارع استخراج فعلی در حال مصرف برقی هستند که از منابع تجدیدناپذیر و منتشرکننده‌ی گازهای گلخانه‌ای نظیر زغال سنگ، سوخت‌های مبتنی بر نفت خام و دیگر سوخت‌های فسیلی به‌دست می‌آید؛ اما چه می‌شد اگر این مزارع استخراج به حلقه‌ای از انرژی‌های سبز و شبکه‌ای تجدیدپذیر روی می‌آوردند که به‌منظور تامین انرژی پاک مورد نیاز برای تاسیسات استخراج ارزهای رمزپایه در مزارع انرژی سبز سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟ در واقع، رشد بلاک‌چین بدون تاثیرگذاری منفی بر محیط‌زیست ما امکان‌پذیر است. دنیای ما می‌تواند بدون وارد آوردن آسیب به آب‌وهوا به نوآوری و خلاقیت خود ادامه دهد. این موضوع نه‌تنها خبر بسیار خوبی محسوب می‌شود؛ بلکه در نهایت باید جوابگوی ساخت ارزهای رمزپایه و پروژه‌های بلاک‌چین باشد.

این مسئله که ما با تداوم پیشرفت فناوری نیازمند انرژی بیشتر برای سوخت‌رسانی به زندگی‌های خود هستیم، حقیقتی غیر قابل تغییر است. علاوه‌بر این، استخراج ارزهای رمزپایه به برق بسیار زیادی نیاز دارد و در حالی که هیچ‌کس نمی‌خواهد سرعت نوآوری پایین بیاید، برای حفظ محیط‌زیست باید به هر صورت کاری انجام شود. با سپردن مسئولیت نوآوری در دنیا به بلاک‌چین، شرکت‌های فعال در حوزه‌ی این فناوری باید متعهد شوند که فعالیت‌های خود را به شیوه‌ای سبز انجام می‌دهند.

تولید انرژی سبز به یکی از ماموریت‌های شرکت گیر تبدیل شده است و بنیان‌گذاران آن کسب‌وکار خود را وقف رشد تولید جهانی انرژی سبز و سلامت محیط‌زیست کرده‌اند. ویک پاتاک، نائب رئیس گیر در این باره می‌گوید:

درونمایه‌ی فعالیت ما در طول سال‌های اخیر [حرکت] «از منابع به بازیابی» بوده است؛ بدین معنی که ما خواستار آن هستیم که صنایع آلوده به جای استخراج منابع از زمین و تبدیل آن‌ها به محصولی قابل استفاده، منابع را به زمین بازگردانند.

همچنین ارزهای استخراج‌شده در پروژه‌ی گیر مجددا در ایجاد منابع انرژی سبز نظیر انرژی خورشیدی، بادی، جزر و مد و زیست‌توده سرمایه‌گذاری خواهد شد.

پژوهش و توسعه‌ی انرژی‌های سبز

Larry King / لری کینگ

ساخت پروژه‌ای خودنگهدارنده در حوزه‌ی ارزهای رمزپایه و بلاک‌چین اولین قدم در حمایت از نوآوری‌ و خلاقیت بیشتر در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شود. برای برداشتن قدم بعدی، چه می‌شد اگر این پروژه‌ها بخشی از درآمد خود را در زمینه‌ی پژوهش و توسعه‌ی انرژی‌های سبز و ابتکارات تجدیدپذیر نظیر منابع انرژی سبز با بهره‌وری بالاتر، فناوری‌های تجدیدپذیر جدید و اشکال جدید قابل بازیافت سرمایه‌گذاری می‌کردند؟ این دقیقا همان کاری است که پروژه‌ی بلاک‌چین گیر قصد انجام آن را دارد و به همین منظور، در حال جلب توجه نام‌های بزرگی همچون لری کینگ است. در همین راستا، این مجری پرسابقه‌ به هیئت مشاوره‌ی گیر محلق شده است. وی در این باره می‌گوید:

سوخت‌های فسیلی دوران شکوفایی خود را سپری کرده‌اند. آن‌ها امکان پخت غذا، قدرتمندسازی خانه‌ها و سفر در دنیا را در اختیار ما قرار دادند. ما از زمین گرفتیم تا موجب پیشرفت بشریت شویم؛ اکنون پیشرفت تنها در صورتی محقق می‌شود که بشریت آنچه را که گرفته به زمین بازپس‌ دهد. گیر توکن با حذف نیاز به سوخت‌های فسیلی متداول، بازار ارزهای رمزپایه را پرورش و تکامل می‌دهد و علاوه بر آن با به‌کارگیری این بازار به‌سرعت در حال ظهور به سرمایه‌گذاری در استفاده از انرژی‌های سبز و تجدید‌پذیر می‌پردازد تا در نهایت از فعالیت‌های بزرگ‌مقیاس انرژی‌های پاک حمایت مالی به عمل آورد.

ما تنها یک سیاره برای زندگی داریم و هرچند بدون شک باید به پیشرفت و نوآوری بپردازیم، در عین حال باید به خاطر خودمان و نسل‌های آینده از محیط‌زیست مراقبت کنیم. ارزهای رمزپایه که از سوی بلاک‌چین پشتیبانی می‌شوند، یکی از بزرگ‌ترین نوآوری‌ها در تاریخ ما به‌حساب می‌آیند و هنوز در ابتدای مسیر تکامل قرار دارند. رشد ارزهای دیجیتال دنیا را غافلگیر کرده است و در حال حاضر قدرت به‌کارگرفته‌شده در اکوسیستم استخراج این ارزها از سوی منابع تجدیدناپذیری تامین می‌شود که اقلیم ما را آلوده می‌کنند. این مشکل که به تدریج بدتر می‌شود تنها یکی از مثال‌های افزایش تقاضای انرژی توسط جمعیت ما به‌حساب می‌آید.

با این حال، کسب‌وکار نوپایی به نام گیر به دنبال آن است که وضعیت را به کلی تغییر دهد. در واقع آن‌ها قصد اثبات این موضوع را دارند که بلاک‌چین نه‌تنها قدرت بهبود زندگی‌ها ما را از طریق روش‌های مختلف در اختیار دارد؛ بلکه بدون آلوده کردن بیشتر زمین قادر به انجام این کار است. ما تنها می‌توانیم امید داشته باشیم که پیشروی آن‌ها از آسیب بیشتر به محیط‌زیست جلوگیری و مسیر را برای بهره‌گیری از انرژی‌های سبزتر در تمام صنایع هموار کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات