نگاه عمیق به جشنواره سرعت گودوود ۲۰۱۸

سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
جشنواره‌ی سرعت گودوود ۲۰۱۸ همانند سال‌های گذشته مجموعه‌ای از مسابقات جذاب هی کلایمب، رالی، نمایش خودروهای کمیاب و حراج مدل‌های کلاسیک است.
تبلیغات

جشنواره‌ی سرعت گودوود (Goodwood Festival of Speed)، از سال ۱۹۹۳ تا امروز، هر سال میزبان مجموعه‌ای از پرطرفدارترین و مشهورترین خودروهای مسابقه‌ای و جاده‌ای است که در بخش‌های مختلف مسیر هیل کلایمب (جاده باریک و پر پیچ‌ و خم سربالایی، Hill Climb) به رقابت یا حرکات نمایشی می۲پردازند. این جشنواره‌ که جزو بزرگ‌ترین همایش و نمایشگاه‌هایی خودرویی بریتانیا است، هر سال به‌مدت چند روز آخر هفته، اوایل تابستان و بدون تداخل با جدول زمانی مسابقات فرمول یک و ۲۴ ساعته لمانز در زمین‌های گودوود ساسکس غربی انگلستان برگزار می‌شود. این جشنواره سال ۱۹۹۳ توسط لرد چارلز گوردون-لنوکس، دوک یازدهم ریچموند با هدف احیای مسابقات اتومبیل‌رانی این منطقه برگزار شد. در طول بیش از دو دهه تأسیس جشنواره‌ی سرعت گودوود، انواع مسابقات و همایش‌های متنوع مانند هیل کلایمب و رالی برگزاری شده است.

Goodwood / گودوور

جشنواره‌ی سرعت گودوود ۲۰۱۸ از ۲۱ تا ۲۴ تیر ماه سال جاری برگزار می‌شود. جشنواره‌ی امسال با سالگرد ۷۰ سالگی پورشه 356 مصادف شده است که به‌همین دلیل در کنار ۲۵ سالگی برگزاری جشنواره سرعت گودوود، اهمیت آن دو چندان می‌شود. امسال هم مانند گذشته، حراجی خودروهای کلاسیک و مدرن کمیاب، نمایش انواع مدل‌های خودرو در فضای باز، مسابقه‌ی هیل کلایمب و رالی در دل جنگل‌های زیبای گودوود برگزار می‌شود. در ادامه‌ی این مطلب، پیش نمایشی کوتاه از خودروها و برنامه‌های احتمالی جشنواره‌ی سرعت گودوود ۲۰۱۸ خواهیم داشت. با زومیت همراه باشید.

پورشه، مرکز توجه گودوود ۲۰۱۸

پورشه / Porsche

پورشه به مناسب ۷۰ سال تولید خودروهای اسپرت که از مدل 356 شروع شد، بخش مهم برنامه‌های امسال را تشکیل می‌دهد. قالب اصلی جشنواره‌ی گودوود هرساله در یک میدان و جسمه‌ی نمادین روبروی کاخ اصلی طراحی می‌شود. جالب است بدانید که فقط در سال گذشته بود که قالب اصلی جشنواره از شرکت خودروساز به شخص تغییر پیدا کرد. قالب گودوود ۲۰۱۷ برنارد چارلز اکلستون بود که با مجسمه‌ای از ۵ خودروی مشهور مسابقات فرمول یک نمایش داده شد.

Goodwood / گودوور

اما در گودوود امسال، جری جودا طراح بریتانیایی-هندی طرح و مجسمه‌ای با مضمون ۷۰ سال خودروهای اسپرت پورشه را طراحی می‌کند. احتمالاً بخش بیشتر این طرح به مدل 356 پورشه محصول سال ۱۹۴۸ مربوط باشد. پورشه برای بار سوم است که قالب اصلی جشنواره‌ی سرعت گودوود را به خود اختصاص می‌دهد. این برند آلمانی سال ۱۹۹۸ به‌مناسبت تأسیس ۵۰ سالگی و سال ۲۰۱۳ با مضمون ۵۰ سالگی ساخت مدل ۹۱۱ در گودوود حضور داشت. در حقیقت پورشه تنها برند خودروساز بوده که سه بار قالب اصلی این جشنواره است. برندهای دیگری چون آئودی، جگوار، مرسدس‌بنز و رنو هر کدام دو بار در گودوود طرح خاص خود را داشته‌اند.

خودروهای جشنواره‌ی سرعت گودوود ۲۰۱۸

Goodwood / گودوور

در کنار مسابقات جذاب هیل کلایمب، بخش مهم دیگر جشنواره‌‌ی سرعت گودوود نمایش خودروهای جدید، کلاسیک، مفهومی یا کم‌یاب برای اولین بار در برابر عموم است. معمولاً خودروها در مسیر تعیین شده با رانندگی آرام یا تهاجمی در برابر تماشاچیان خودنمایی می‌کنند. امسال نیز برخی خودروهای جذاب برای اولین بار در برابر عموم به حرکت در می‌آیند.

آلپاین A110  جدید در نسخه‌های GT4، Légende و Pure

Alpine A110

نسل جدید آلپاین A110 (با تلفظ صحیح فرانسوی الپین، Alpine) در سه نسخه‌ی مختلف در هیل کلایمب امسال شرکت داده می‌شود. A110 Pure نسخه‌ی سبک‌وزن مدل استاندارد، Légende نسخه‌ی لوکس و گران‌قیمت و Gt4 نسخه‌ی مسابقه‌ای A100 جدید هستند. سال گذشته مدل پریمیر (Première) الپین A110 جدید در گودوود نمایش داده شد.

استون مارتین DB5 جیمزباند

Aston Martin DB5 / استون مارتین

گودوود ۲۰۱۸ میزبان استون مارتین DB5 افسانه‌ای که در فیلم چشم طلایی (GoldenEye)، در کنار اولین حضور پیرس برازنان در نقش 007 خوش درخشید، خواهد بود. البته این مدل به شهرت DB5 شان کانری در فیلم پنجه طلایی (Goldfinger) نمی‌رسد اما در هر صورت محصول استون مارتین است. این مدل مشهور و زیبا توسط مجموعه‌ی بنهامس (Bonhams) در اولین روز جشنواره به حراج گذاشته می‌شود. بعید است که DB5 در مسیر سربالایی گودوود را طی کند ولی حتماً قیمت آن در حراجی این مورد را جبران خواهد کرد. کارشناسان قیمت این مدل را در حراجی تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار پوند (حدود  ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار دلار) پیش‌بینی می‌کنند.

مک‌لارن 600LT

McLaren 600LT

عضو جدید سری اسپرت مک‌لارن با کد 600LT، با قدرت بیشتر (۶۰۰ اسب بخار) و وزن کمتر از 570S همراه خواهد بود. مک‌لارن 600LT که تصاویر آزمایش آن در پیست نوربرگ‌رینگ منتشر شده است، احتمالاً در مدل کوپه و کروک تولید خواهد شد.

نیو EP9

Nio ef9 next EV

هایپرکار برقی و ۱۳۴۱ اسب بخاری EP9 محصول استارت‌آپ چینی نیو (NIO) است که زمان ۶ دقیقه و ۴۵.۹۰ ثانیه و عنوان سریع‌ترین خودروی الکتریکی در جهنم سبز ثبت کرده است. EP9 با هدف ثبت رکورد جدید در هیل کلایمب گودوود ۲۰۱۸ شرکت می‌کند اما این مدل با رقیبی سرسخت از آلمان روبرو خواهد شد.

پل‌استار 1

پل استار 1 / polestar 1

پس از سال ۲۰۱۸، رونمایی مدل مفهومی ولوو کوپه و سپس مستقل شدن برند پل‌استار (Polestar)، مدل اسپرت و هیبرید پل‌استار ۱ به‌عنوان اولین مدل تولیدی مستقل پل‌استار در حال توسعه و ساخت بوده است. گودوود ۲۰۱۸ فرش قرمز پل‌استار ۱ و نمایش این مدل در برابر عموم خواهد بود.

فولکس واگن I.D. R Pikes Peak

Volkswagen I.D. R Pikes Peak / فولکس واگن

پس از نمایش خارق‌العاده‌ی اولین خودروی مسابقه‌ی تمام برقی فولکس واگن در مسابقات هیل کلایمب پایکس پیک آمریکا و رکوردشکنی، همه منتظر نمایش I.D. R پایکس پیک آلمانی در هیل کلایمب گودوود ۲۰۱۸ هستند. هنوز مشخص نیست که آیا رومین دوماس فرانسوی هدایت این خودروی برقی ۶۸۰ اسب‌ بخاری را در هیل کلایمب گودوود ۲۰۱۸ بر عهده خواهد داشت یا نه، ولی باتوجه به گفته‌های مدیر فنی تیم مسابقه‌ی فولکس ولگن، این احتمال وجود دارد. در صورت شرکت I.D. R فوکس واگن، رقابت جذابی بین این مدل و نیو EP9 شکل خواهد گرفت.

علاوه بر بخش‌های همیشگی جشنواره‌ی سرعت گودوود، امسال لرد مارچ ۲۵ لحظه‌ی ماندگار خود در ۲۵ سال برگزاری جشنواره را در کنار محبوب‌ترین خودروها و راننده‌ها معرفی می‌کند. لازم به‌ذکر است که در رقابت هیل کلایمب سال گذشته، آئودی R8 V10 Plus با زمان ۵۱ ثانیه مسیر ۱.۸۶ کیلومتری سربالایی را سریع‌تر از نیسان GT-R نیسمو با زمان ۵۲.۶۸ ثانیه طی کرد. رکورد مسیر هیل کلایمب گودوود با زمان ۴۱.۶۰ ثانیه در سال ۱۹۹۹ توسط خودروی فرمول یک مک‌لارن MP4/13 با رانندگی نیک هایدفلد آلمانی ثبت شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات