وزیر ارتباطات: دسترسی غیرمجاز به پیامک‌ های فعالسازی موبایل غیرممکن است

شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به گفته‌ی وزیر ارتباطات، دسترسی غیرمجاز به پیامک‌های فعال‌سازی از طریق اپراتورهای موبایل غیرممکن است و دسترسی غیرمجاز هاب‌های بین‌المللی از طریق شورای‌عالی امنیت ملی پیگیری می‌شود.
تبلیغات

در پی حمله سایبری صورت گرفته به اکانت‌های تلگرام، جی‌میل، فیسبوک و لینکدین تعداد زیادی از اعضای جمعیت امام علی (در اردیبهشت ماه)، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از بررسی‌های صورت گرفته، نتیجه را اعلام کرد.

جهرمی در صفحه‌ی توییتر نوشت:

بررسی‌ها تاکنون، دسترسی غیرمجاز به پیامک‌های فعال‌سازی از طریق اپراتورهای موبایل را ثابت نکرده است. درخصوص ابعاد دسترسی مجاز به پیامک‌ها توسط برخی هاب‌های بین‌المللی که واسط تبادل پیامک‌های بین‌المللی هستند نیز، بررسی در حال انجام بوده و ابعاد موضوع و مراتب از دبیرخانه شعام (شورای عالی امنیت ملی) درخواست شده است.

اردیبهشت ماه امسال در پی حمله سایبری به اکانتهای تلگرام، جی‌میل، فیسبوک و لینکدین تعداد زیادی از اعضای جمعیت امام علی، شماره تلفن‌ها و ایمیل‌های این افراد هک شد. به این صورت که پیامک‌های متعدد تایید ورود به تلگرام (verification code) به گوشی‌های شخصی هر یک از این افراد ارسال شد و بلافاصله هکر توانست از طریق دزدیدن یا شنود این پیامک‌ها، به اکانت‌های شخصی اعضا دست پیدا کند. لوکیشن همه این موارد از کبک کانادا بود اما ساعت ورود با ساعت ایران همخوانی داشت. در مرحله بعد این هکر اقدام به تغییر پسورد two-step کرد.

درهمین حال اکانت جی‌میل بعضی از اعضا نیز به همین صورت و از طریق کد فراموشی در همین ساعت هک شد. به این معنی که یک کد به گوشی شخصی اعضا ارسال شده و هکر از طریق دزدیدن این کد، توانست وارد جی‌میل شده و پسورد جی‌میل را عوض کند. با این اقدام هکر توانست پسورد two-step را برای تلگرام، از ایمیل پشتیبان، تغییر دهد.

در این زمینه وزیر ارتباطات پیش از این گفته بود که برای پیگیری و بررسی این موضوع، درخواست تشکیل کمیته ای با مسئولیت حراست وزارت ارتباطات را داده تا نتیجه بررسی ها را منتشر کند.

پیش از این مسئولان جمعیت امام علی در پیامی توییتری به وزیر ارتباطات گفته بودند که به اذعان پلیس فتا، منشا هک از داخل بوده و مطابق با اعلام دادسرا به دلیل استفاده از vpn این موضوع قابل پیگیری نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات