فشارها علیه آمازون برای جلوگیری از فروش فناوری تشخیص چهره به پلیس

شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اخیرا شرکت آمازون متهم به فروش فناوری تشخیص چهره به پلیس شده و همین امر گروه زیادی را نگران کرده است.
تبلیغات

پس از اعلام فروش فناوری تشخیص چهره توسط آمازون به پلیس، این شرکت با بمبارانی از نامه‌ها و درخواست‌های اعتراض‌آمیز مواجه شده است. شروع این مسئله زمانی شکل گرفت که اتحادیه‌ی آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU) مدارک و ایمیل‌هایی را افشا کرد که نشان از این واقعیت داشت که آمازون نه تنها فناوری تشخیص چهره را به پلیس فروخته؛ بلکه منابع خود را برای استقرار این سیستم در اختیار پلیس گذاشته است. به دنبال آن، یکی از سخن‌گویان آمازون در یک بیانیه‌ی عمومی و مختصر اعلام کرد:

اگر فناوری‌های جدید مورد استفاده‌ی غیرقانونی قرار بگیرند به کیفیت زندگی ما لطمه وارد خواهد شد؛ زیرا بعضی از افراد به دنبال سوءاستفاده از تکنولوژی هستند. شرایطی را تصور کنید که به علت امکان استفاده‌های غیرقانونی از رایانه، امکان خرید آن را نداشتید.

یکی از شعبه‌های ALCU که در واشنگتن مستقر است، در آخرین اقدام اعتراض‌آمیز خود بیانیه‌ای را منتشر کرده است که طی آن ۱۵ هزار شهروند به همراه ۷۰ سازمان مختلف در سراسر کشور و ۱۷ سهام‌دار اعلام کرده‌اند که خواهان توقف این روند هستند. شانکار نارایان از اعضای این اتحادیه می‌گوید:

 با دسترسی نهادهای قدرت و سیستم‌های دولتی به این فناوری، حقوق مهاجران، رنگین‌پوست‌ها، معترضان و دیگر افراد جامعه با خطر مواجه خواهد شد. آمازون به جای ایجاد زیرساخت برای دستگاه‌های نظارتی دولتی باید به صدای مردم و جامعه گوش دهد و از آزادی مدنی مشتریان خود حمایت کند.

جالب‌ترین قسمت این اقدام جدید، فشارهای سهامداران بر آمازون است. در این بیانیه ضمن تاکید بر لزوم آزادی‌های مدنی و حفظ حریم شخصی، این هشدار داده می‌شود که قیمت سهام آمازون در معرض افت و کاهش قرار خواهد گرفت. معضل افت سهام مسئله‌ای است که می تواند قدرتمندترین عضو آمازون یعنی جف بزوس را به واکنش در برابر این بحران وادار کند. سهامداران در این نامه به بزوس اعلام کرده‌اند:

 تجربه‌ی اخیر فیسبوک نشان داده است که ایجاد ضرر برای جامعه تا چه اندازه می تواند در ارزش یک شرکت تاثیرگذار باشد.

در حالی که بریتانیا و ایالات متحده درگیر موضوعات مربوط به حریم خصوصی پیرامون سیستم‌های تشخیص چهره هستند، چین در این مورد گوی سبقت را ربوده و در بخش‌های مختلف دولتی از جمله مدارس کشورش، اقدام به تمهیدات نظارتی از طریق فناوری تشخیص چهره کرده است. فارغ از این که، چه گروهی پیروز این بحث شود، سهام‌داران مهم‌ترین ستون اصلی پابرجایی غولی مانند آمازون هستند. با این حال، مسئله‌ی استقرار تکنولوژی در کشورهای دموکراتیک چالش‌هایی را در پی خواهد داشت و همواره باید انتظار این قبیل اخبار را داشته باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات