کانن از سنسوری ۴۰ برابر بزرگ‌تر از نمونه‌های فول فریم رونمایی کرد

جمعه ۱ تیر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سنسور غول‌پیکر جدید کانن برای ثبت لحظات در شرایط نوری فوق‌تاریک به کار گرفته خواهد شد.
تبلیغات

در سال ۲۰۱۰ کانن خبر از توسعه‌ی بزرگ‌ترین سنسور CMOS جهان دارد. این سنسور ۴۰ برابر بزرگ‌تر از انواع CMOS فول‌فریم متداول در دنیای دوربین‌های عکاسی بود. حال به تازگی این تولید‌کننده‌ی بزرگ تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری، اطلاعات بیشتری در خصوص این پروژه در وب‌سایت خود منتشر کرده است.

سنسور‌های ۳۵ میلی‌متری فول‌فریم با ابعاد ۳۶ در ۲۴ میلی‌متر، از محبوب‌ترین نمونه‌های موجود برای استفاده در دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری هستند که ابعاد و وزن مناسب را در کنار کیفیت نهایی عالی تصویر به ارمغان می‌آورند. حال برای مقایسه لازم است بدانید که سنسور جدید کانن ابعادی برابر با ۲۰۰ × ۲۰۰ میلی‌متر دارد. کانن در خصوص چالش‌های موجود برای توسعه‌ی این سنسور غول‌پیکر گفت:

افزایش ابعاد سنسور‌های CMOS دانشمندان را با مشکلات و چالش‌های بی‌شماری مواجه می‌کند که می‌توان به اعوجاج تصویر و تاخیر در انتقال سیگنال بدست آمده از نور اشاره کرد. برای حل این چالش‌ها، کانن نه تنها از از مدار پردازشی موازی بهره برده، بلکه روش انتقال داده‌ها را نیز دچار بهبود‌های گسترده‌ای قرار داده است.
سنسور CMOS کانن

حل مشکلات پیش‌رو به کانن اجازه داد تا اطلاعات دریافتی از پیکسل‌های عظیم این سنسور را به سرعت دریافت و در ادامه انتقال دهد تا بدین ترتیب امکان ضبط کلیپ‌های ویدیویی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در محیط‌های بسیار تاریک با میزان روشنایی ۰.۳ لوکس نیز فراهم شود. این روشنایی برابر است با میزان تابش ماه در تاریکی مطلق که ضبط تصاویر در این شرایط نوری به هیچ وجه از عهده‌ی هر دوربینی بر نمی‌آید.

به گفته‌ی مدیران کانن این سنسور در حال حاضر در اختیار مرکز Kiso در ژاپن قرار گرفته است تا تصاویری از شرایط خاص پدیده‌ی بارش شهاب‌سنگ‌ها را ضبط کند که پیش از این توسط سایر تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری امکان ثبت آن‌ها در دسترس نبود. بدین ترتیب امکان مطالعه‌ی دقیق‌تر فرکانس بارش شهاب‌سنگ‌ها و توسعه‌ی مدلی برای تعریف رفتار‌ آن‌ها در دسترس منجمان خواهد بود.

کانن هم‌چنین در ادامه اعلام کرد که این سنسور می‌تواند برای ضبط تصاویر و کلیپ‌های ویدیویی در شرایط نوری بسیار تاریک مانند مطالعه‌ی حیوانات شب‌گرد یا ضبط کلیپ‌هایی از سپیده‌دم و شفق‌های قطبی، به کار گرفته شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات