اپل در ادامه‌ی ماجرای Error 53، به پرداخت جریمه‌ی ۷.۶ میلیون دلاری محکوم شد

جمعه ۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
دادگاه فدرال استرالیا به دلیل نقض حقوق مصرف‌کننده با بروز Error 53 در آیفون و آیپد، اپل را به پرداخت ۷.۶ میلیون دلار جریمه محکوم کرد.
تبلیغات

دادگاهی در استرالیا، اپل را به پرداخت ۷.۶ میلیون دلار جریمه محکوم کرد. دادگاه استرالیایی معتقد است کوپرتینویی‌ها اطلاعات درستی به کاربران آیفون و آیپد در مورد تعمیر دستگاه‌های معیوبشان نداده‌اند و طبق قوانین و مقررات استرالیا، بروز «Error 53» در دستگاه‌های اپل، نوعی نقض حقوق مصرف‌کننده محسوب می‌شود. 

در ادامه‌ی موضوع رسیدگی به Error 53 که برای برخی از آیپدها و آیفون‌ها رخ داد و به درخواست کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا (ACCC) که نهادی دولتی است، دادگاهی برگزار شد. دادگاه فدرال استرالیا پس از بررسی موضوع، اپل را محکوم به پرداخت جریمه‌ای ۷.۶ میلیون دلاری کرد. کوپرتینویی‌ها به دلیل نقض حقوق مصرف‌کننده باید ۹ میلیون دلار استرالیا (۶.۶۸ میلیون دلار آمریکا) جریمه‌ پرداخت کنند. این حکم در راستای شکایت ACCC در ماه آوریل صادر شد.

Error 53 برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۵ در برخی از گوشی‌های سری آیفون ۶ مشاهده شد و اوایل سال ۲۰۱۶ و بعد از خسارت‌های مالی متعددی که برای کاربران ایجاد کرده بود، موضوع رسانه‌ای شد. ACCC، در فاصله‌ی زمانی سپتامبر ۲۰۱۴ تا فوریه ۲۰۱۶ فهرستی از محصولاتی که دچار این خطا شده بودند تهیه کرد.

خطا ۵۳ / error 53

Error 53 عملا آیفون و آیپد را از نظر سخت افزاری فلج می‌کند. برخی کاربران اپل، اعلام کرده بودند که وقتی دکمه هوم دستگاهشان را که سنسور اثر انگشت در آن قرار دارد توسط فردی غیر از تعمیرکار مجاز اپل تعمیر کرده‌اند یا در اثر ضربه به دستگاه مجبور به تعمیر نمایشگر یا برخی قطعات دیگر دستگاه شده‌اند، بعد از مدتی و خصوصا بعد از دریافت بروزرسانی سیستم عامل به iOS 9، آیفون یا آیپد آن‌ها برای همیشه از دست رفته و دچار Error 53 شده است. برخی کاربران هم بدون اینکه دستگاه را به تعمیرگاه ببرند، دچار Error 53 شده بودند. در صورت بروز این خطا، آیفون یا آیپد کاملا قفل می‌شود و همه‌ی اطلاعات و عکس‌های آن برای همیشه غیر قابل دسترس خواهد شد. البته اپل هم در این مورد سکوت نکرد و ضمن تأیید مشکل، آن را تنها خطایی مربوط به سیستم امنیتی تشخیص هویت دستگاه اعلام کرد. 

همان زمان اپل اعلام کرد که به‌منظور امنیت سیستم تشخیص هویت و اثر انگشت، کاربران نمی‌توانند دستگاه‌های خود را توسط تعمیرکاری غیر از نمایندگان مجاز اپل تعمیر کنند. وقتی نسخه‌ی جدید سیستم عامل روی سیستم نصب می‌شود، به دلیل عدم همگام‌سازی، دستگاه کاربران برای همیشه قفل می‌شود و آن‌ها با Error 53 مواجه می‌شوند. برخی معتقدند اپل از ابتدا در جریان این موضوع بوده ولی به کاربران اطلاع نداده و تعمدا اطلاع‌رسانی نکرده است. برخی دیگر معتقدند هزینه‌ی تعمیرات اپل بسیار بالا است و مشتری باید حق انتخاب داشته باشد  که محصول خود را با هزینه‌ای کمتر تعمیر کند.  

خطا ۵۳ / error 53

در بین تمامی صحبت‌هایی که در این مورد مطرح می‌شود، عدم اطلاع‌رسانی اپل به کاربران در مورد تعمیرات این‌چنینی، سخنی به‌حق و به‌جا است. کاربرانی که برای تعمیر دستگاه‌ خود، از تعمیرکاری غیر از نمایندگی‌های مجاز کمک گرفته‌ بودند، می‌گویند اپل هیچ گونه هشداری در مورد عدم تعمیر دستگاه‌ها توسط سایر تعمیرکاران به مشتریان خود نداده است و آن‌ها هیچ اطلاعی از تبعات تعمیر دستگاه خود نداشتند؛ اپل موظف بود به کاربران اطلاعات و هشدارهای لازم را بدهد. کوپرتینویی‌ها تأیید کردند که در یک دوره ۱۲ ماهه و تا پایان فوریه ۲۰۱۶، حداقل ۲۷۵ کاربر استرالیایی دستگاه‌های خود را برای تعمیر به دست تعمیرکاری غیر از نمایندگی مجاز اپل سپرده‌اند و در ادامه، اعلام کردند که ۵۰۰۰ کاربری که دچار Error 53 شده‌اند، با این شرکت تماس بگیرند.

کمیسیون ACCC استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد:

بر اساس قوانین مربوط به حقوق مصرف‌کننده در استرالیا، اگر محصولی عیب و ایراد داشته باشد، شرکت سازنده موظف است محصول معیوب را تعمیر کند و در صورت عدم امکان تعمیر، محصول معیوب را تعویض و یا هزینه‌ی آن را به مشتری بپردازد. نمایندگان اپل مشتریان خود را متقاعد کرده‌اند که چون دستگاه در نمایندگی اپل تعمیر نشده است، راهکاری نمی‌توانند ارائه بدهند و از بار مسئولیت شانه‌ خالی کرده‌اند.  از آنجایی که اپل هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی به کاربران خود نکرده بود، اگر آیفون یا آیپد توسط فرد دیگری جز نمایندگی مجاز اپل تعمیر شده باشد، منجر به از دست رفتن حقوق مصرف‌کننده نخواهد شد و نمی‌تواند گارانتی و سایر ضمانت‌های کالا را زیر سؤال ببرد و حقوق مشتری را نادیده بگیرد.

البته این اولین بار نیست که ACCC با کوپرتینویی‌ها درگیر می‌شود. در سال ۲۰۱۷، کمیسیون ACCC مجوز لازم را به بزرگ‌ترین بانک‌های استرالیا برای همکاری و تنظیم قرارداد با اپل در پروژه‌ی  پرداخت‌های آنلاین اپل صادر نکرد. پنج سال پیش نیز ACCC برای گمراه کردن مشتریان در حوزه‌ی بازاریابی اپل برای شبکه‌های 4G، این شرکت را ۲.۳ میلیون دلار جریمه کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات