هزاران نفر از کاربران آیفون 6 ادعا میکنند که گوشی آنها به دلیل اینکه توسط تعمیرکاری به جز اپل تعمیر شده، کاملاً غیر قابل استفاده شده است. به طور خلاصه باید گفت در صورتی که با «خطای ۵۳» روبرو شوید، آیفون شما رسماً نابود شده است و هیچ راهی برای بازگرداندن آن وجود ندارد.
این مشکل در صورتی بروز پیدا میکند که دکمهی هوم دستگاه که سنسور تشخیص اثر انگشت تاچ آیدی در آن قرار دارد، توسط فرد یا شرکتی به جز اپل تعویض شود. همچنین بعضی از کاربران که گوشی آنها صدمه دیده است و بدون تعمیر به استفاده از گوشی خود ادامه داده بودند هم این مشکل را گزارش کردهاند.
این مشکل تنها وقتی مشخص میشود که سیستم عامل آیفون خود را به آخرین نسخه از iOS 9 آپدیت کنید. برای همین بسیاری از کاربران چندین روز یا هفته، بدون اینکه متوجه باشند چه بلایی قرار است بر سر تلفنشان بیاید، از آن استفاده میکردهاند.
بعد از نصب آپدیت، تعداد زیادی از کاربران متوجه شدهاند که گوشی گرانقیمت آنها کاملاً غیر قابل استفاده شده است و تمامی عکسها و اطلاعاتشان به طرز غیر قابل بازگشتی از دست رفته است.
کارشناسان فناوری عقیده دارند که اپل به خوبی از این مشکل آگاهی داشته است، اما در این باره هیچگونه هشداری به کاربرانش نداده است.
آنتونیو اولموس، عکاس آزاد و به اعتراف خودش طرفدار دوآتشهی اپل است و میگوید که این مشکل دو هفتهی پیش بعد از آپدیت سیستم عامل برای آیفون او اتفاق افتاده است. اولموس قبل از این آیفون خود را در جریان سفر خود به مقدونیه تعمیر کرده بود. او در این باره میگوید:
او میگوید این موضوع را فراموش کرده بود، تا اینکه نوتیفیکیشن آپدیت آیفون طبق معمول از سوی اپل برای او فرستاده شد. او بر روی دکمهی Accept کلیک کرده و چند ثانیه بعد با «خطای ۵۳» روبرو میشود که به معنای مرگ رسمی آیفون است.
وقتی اولموس که به گفتهی خودش در طی سالیان گذشته هزاران دلار خرج محصولات اپل کرده است گوشی خود را به یک اپل استور در لندن برد، کارمندان اپل به او میگویند که هیچ کاری از دست آنها بر نمیآید و گوشی او عملاً بیمصرف است. او مجبور شد ۲۷۰ پوند برای جایگزین کردن گوشی خود پرداخت کند و از این بابت بسیار خشمگین است.
اولموس میگوید:
اولموس تنها قربانی این مشکل نیست. اگر عبارات “iPhone 6” و “error 53” را در گوگل جستجو کنید، با انبوهی از افرادی که تلفن گرانقیمتشان تنها به یک شی زینتی تبدیل شده است مواجه خواهید شد.
برای مثال یکی از کاربران اپل در تاریخ ۳۱ دسامبر در فروم انجمن پشتیبانی اپل نوشته است که آیفون خود را ژانویهی سال ۲۰۱۵ در دوبی خریداری کرده است. یک ماه بعد گوشی از دست او زمین میخورد و آسیب جزئی میبیند.
او همچنان بدون هیچ مشکلی از آیفون خود استفاده میکرد، تا اینکه پس از نصب iOS 9 در ماه نوامبر با «خطای ۵۳» مواجه میشود. این کاربر مینویسد:
آیا این حرکت اپل که به نظر میرسد برای فشار آوردن به تعمیرکاران مستقل باشد، نقض قوانین رقابت است؟ به عنوان مثال، سازندگان خودرو حق ندارند که به خریدارانشان اصرار کنند تا خودروهای خود را برای سرویس فقط نزد آنها بیاورند.
اپل برای تعمیر دکمهی هوم آیفون ۶ در انگلیس از مشتریان خود ۲۳۶ پوند پول میگیرد، در حالی که یک تعمیرکار مستقل با کسری از این مبلغ همین کار را انجام میدهد.
کایل وینز، کارشناس تکنولوژی ساکن کالیفرنیا که وبسایت مشهور iFixit را اداره میکند میگوید:
او میگوید مشخص نیست که آیا اپل این حرکت را از عمد انجام میدهد، تا کسانی را که تلفنشان به زمین افتاده است مجبور کند به اپل استور مراجعه کنند، یا این خطا صرفاً یک باگ است. وینز در ادامه میگوید:
این مشکل گریبانگیر چند تن از نویسندگان وبسایتهای تکنولوژی نیز بوده است. مایک وینر نویسندهی وبسایت دیلی دات و روبن اسپارزا نویسندهی iCracked هم آیفون خود را به دلیل این مشکل از دست دادهاند.
اسپارزا در این باره مینویسد:
یکی از سخنگویان اپل در این باره میگوید:
به نظر شما آیا توضیحات سخنگوی اپل دربارهی این مشکل برای شما قانع کننده است؟ نظرات خود را با ما و کاربران زومیت در میان بگذارید.
نظرات