بیت تورنت به قیمت ۱۴۰ میلیون دلار به مالک ترون فروخته شد

سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
بیت تورنت یکی از بزرگ‌ترین سرویس‌های تورنت در جهان، به قیمت ۱۴۰ میلیون دلار به جاستین سان، مالک استارتاپ ترون فروخته شد.
تبلیغات

بیت تورنت یکی از پیشگامان سرویس‌ تورنت در جهان است. این شرکت کسب‌وکار خود را بر پایه‌ی معماری پردازش غیر متمرکز بنا کرد و آن را برای ذخیره‌سازی و توزیع داده به سبک جدید به کار بست. خبرها حاکی از آن هستند که این شرکت به مبلغ ۱۴۰ میلیون دلار به جاستین سان و استارتاپ بلاک‌چین او در حوزه‌ی رسانه یعنی ترون فروخته شده است.

مجله‌ی ورایتی دیروز خبر از نهایی شدن این توافق داد؛ اما مبلغ آن را مشخص نکرد. البته شایعه‌پردازی در مورد این خرید چند ماهی است که حول این دو شرکت و مذاکرات آن‌ها جریان دارد. وبسایت تک‌کرانچ در مورد این خبر اعلام کرد که اسناد نهایی برای امضا برای سهام‌داران فرستاده شده‌اند. البته کمی اختلاف نظر بین این افراد وجود دارد که دلیل آن، مشخص نبودن فرد اصلی معرف بیت تورنت و سان بوده است. نکته‌ی مهم این‌که فرد معرف مبلغی به‌عنوان پورسانت دریافت خواهد کرد. البته کارشناسان معتقدند این اختلاف نظرها به‌هیچ‌وجه مانع نهایی شدن این قرارداد نخواهد شد؛ چرا که بیت تورنت مدت زیادی است که به دنبال خریدار مناسب می‌گردد.

آخرین آمار ارائه‌‎شده از طرف بیت تورنت، تعداد کاربران این سرویس را حدود ۱۷۰ میلیون نفر عنوان کرده است. محصولات بیت تورنت شامل کلاینت اصلی این شرکت برای دانلود تورنت و سرویس Bittorrent Now است. سرویس دوم با تمرکز روی محتوای ویدیویی، موسیقی و دیگر محتوای خلاقانه فعالیت می‌کند. این شرکت ادعا کرده است که پروتکل‌هایش ۴۰ درصد از ترافیک روزانه‌ی اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند.

بیت تورنت

در طرف مقابل ترون یکی از بازیگران جوان دنیای استارتاپ‌های بلاک‌چین است که مؤسس آن، جاستین سان، پیش از تأسیس استارتاپ خود در تیم ریپل (یکی از ارزهای دیجیتال معروف) کار می‌کرد. ترون مأموریت اصلی خود را ساختن اینترنتی کاملا غیر متمرکز و توسعه‌ی زیرساخت‌های لازم برای آن می‌داند. آن‌ها در این مسیر مانند بسیاری دیگر از فعالان این حوزه، ارز دیجیتال اختصاصی خود با نام TRX را توسعه داده‌اند. تی‌آر‌ایکس یک ارز دیجیتال است که برای صنعت سرگرمی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مؤسسان ترون در سند توضیح ارز دیجیتال خود، ارز TRX را ابزاری برای پرداخت هزینه‌ی محتوا در شبکه‌ی خود توصیف می‌کنند.

ارز دیجیتال شرکت ترون، TRX نام دارد که برای خرید در این شبکه استفاده می‌شود

علاوه بر هدف اولیه، ارز تی‌آر‌ایکس برای مبادله و تجارت نیز بهینه‌سازی شده است. این شرکت شبکه‌ی دفتر کل توزیع‌شده‌ی اختصاصی خود (MainNet) را به زودی رونمایی می‌کند و از این به بعد TRX روی این شبکه مبادله خواهد شد. ترون پیش از این از شبکه‌ی اتریوم برای تبادلات استفاده می‌کرد. طبق اعلام شرکت، ارز دیجیتال آن‌ها ارزش بازاری حدود ۴.۶ میلیارد دلار دارد و ارزش هر واحد TRX حدود ۰.۰۴۵ دلار گزارش شده است.

هیچ‌کدام از مدیران ترون یا بیت تورنت اظهار نظر رسمی در مورد این توافق اعلام نکرده‌ است و هنوز نقشه‌ی ترون برای بیت تورنت مشخص نیست. البته یکی از سهام‌داران ترون در این مورد گفته است که دو طرح برای استفاده از بیت تورنت وجود دارد. یکی از این موارد قانونی‌تر کردن فعالیت‌های ترون است. این شرکت به‌تازگی مورد انتقاداتی در ارتباط با سرقت از FileCoin و شبکه‌ی اتریوم قرار گرفته است. طرح دوم، با استفاده از امکانات معماریP2P و جامعه‌ی عظیم کاربران، این سرویس را به شبکه‌ای برای تسهیل معدن‌کاوری ارز دیجیتال تبدیل خواهد کرد.

ترون

توافق مذکور یک خبر بزرگ و همچنین یک زندگی جدید برای بیت تورنت خواهد بود. این سرویس در سال ۲۰۰۴ توسط برام کوهن و اشوین نَوین راه‌اندازی شد. هدف اولیه‌ی آن‌ها تجاری‌سازی فناوری نقطه به نقطه و استفاده از آن به‌عنوان ابزاری برای ذخیره‌سازی و اشتراک داده بود. در نهایت بیت تورنت به یکی از پیشگامان این صنعت تبدیل شد و درک عمومی از شبکه‌ی غیر متمرکز که هر کامپیوتر در آن نقش یک سرور را دارد، تغییر داد. این شبکه در مقابل سیستم کنونی دنیای فناوری قرار می‌گیرد که روی سرورهای مرکزی استوار است. در شبکه‌ی غیر متمرکز هر کامپیوتر یک نود شبکه است که برای اشتراک، ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری از اطلاعات استفاده می‌شود. برخی افراد معتقدند این شبکه با از بین بردن احتمال هک سرور مرکزی، امنیت بالاتری را به کاربران عرضه می‌کند.

بیت تورنت عموما با سرویس اشتراک فایل و تخلفات کپی رایت شناخته می‌شود

با وجود تمامی اهداف گفته‌شده، بیت تورنت بیشتر با سیستم اشتراک فایل و مزایا و معایب آن شناخته می‌شود. این سرویس تلاش‌های زیادی دارد تا با طرز تفکر منفی در برابر فناوری تورنت مقابله کند. اساس این طرز تفکر، قابلیت تورنت برای اشتراک‌گذاری محتوا و نقض قانون کپی رایت است. مقابله‌ی بیت تورنت با این طرز تفکر با اقدامات متنوعی صورت گرفته است؛ از اظهار نظر در مورد حفظ حقوق کپی رایت تا خرید حق پخش محتوا و تولید محصولات متنوع بر پایه‌ی پروتکل P2P. علاوه بر این موارد آن‌ها همیشه خود را به‌عنوان حامیان حریم خصوصی در اینترنت معرفی کرده‌اند.

بیت تورنت از خدمات خود درآمد هم کسب می‌کند، اما استراتژی این شرکت برای ساختن یک کسب‌وکار بلندمدت در این حوزه و رسیدن به اهداف سرمایه‌گذاران هنوز محقق نشده است. این عدم نتیجه‌گیری بارها موجب تغییرات مدیریتی و تغییر محصولات به‌منظور رسیدن به محصول عالی شده است. البته برخی از تلاش‌های اولیه این شرکت برای عرضه‌ی محصول خاص هنوز به حیات خود ادامه می‌دهند. نمونه‌ی آن‌ها سرویس تجاری بیت تورنت است که تحت عنوان شرکتی مستقل با نام Resilio به فعالیت ادامه می‌دهد. این شرکت توسط مدیر فناوری و مدیرعامل سابق بیت تورنت، اریک کلینگر اداره می‌شود.

trx

نکته‌ی جالب این که هر دو مؤسس بیت تورنت در حال حاضر در حال کار در حوزه‌ی غیر متمرکزسازی هستند؛ حوزه‌ای که به ظهور بلاک‌چین و در نهایت رسیدن ترون به بیت تورنت کمک کرده است. کوهن در حال حاضر روی توسعه‌ی یک ارز رمزنگاری شده‌ی حامی محیط زیست در چین فعالیت می‌‌کند و نوین مدیرعامل سرویس آنالیز Samba TV است و قصد دارد ارز دیجیتال خود را به‌زودی عرضه کند.

یکی از اهداف خرید بیت تورنت قانونی‌سازی فعالیت‌های ترون بوده است

با وجود خبرهای متعددی که در مورد معماری غیر متمرکز بلاک‌چین و پیوستن بیت تورنت به این فناوری وجود دارد، این شرکت مدت‌ها است که به دنبال سرمایه‌گذار بوده اما در همه‌ی تلاش‌ها شکست خورده است. شرکت‌های Akami و Rovi از خریداران احتمالی بیت تورنت بوده‌اند که البته موفق به عقد قرارداد با این سرویس نشدند. آکامی در عوض استارتاپ RED Swoosh، یک از رقبای بیت تورنت و اولین استارتاپ مؤسس اوبر یعتی تراویس کالانیک را خرید و شرکت Rovi مسیر خود برای تبدیل شدن به شرکت TiVo را ادامه داد.

در سال‌های اخیر پیشنهاد جدی برای بیت تورنت ارائه نشده بود و این شرکت تنها ۶۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرد که ارزشش را به ۱۴۵ میلیون دلار رساند. از سرمایه‌گذاران این شرکت می‌توان DCM ،Accel و DAG را نام برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات