۱۰ سوپراسپرت مشهور که براساس خودروهای لمانز ساخته شدند

سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
به بهانه برگزاری مسابقات ۲۴ ساعته لمانز، نگاهی به ۱۰ سوپراسپرت خاص با الهام از مدل‌های لمانز داریم که ساخت تویوتا، پورشه، فورد، مرسدس بنز، آئودی، بی‌ام‌و و نیسان هستند.
تبلیغات

رقابت‌های ۲۴ ساعته لمانز در کنار ایندیاپولیس 500 و گرن‌پری فرمول یک موناکو بالاترین مقام قهرمانی و رؤیای رانندگان حرفه‌ای هستند. هر ساله بسیاری از رانندگان حرفه‌ای، خودروسازان مطرح و طرفداران اتومبیل‌رانی منتظر برگزاری این رقابت‌ نفس‌گیر هستند تا به سهم خود از آن لذت ببرند. رقابت ۲۴ ساعته استقامت لمانز یکی از سخت‌ترین مسابقات دنیا به شمار می‌رود. در واقع مسابقات ۲۴ ساعته لمانز قدیمی‌ترین مسابقه فعال خودروهای اسپرت جهان در میان رقابت‌های جهانی استقامتی محسوب می‌شود، که بسیاری از تولیدکنندگان را وادار به طراحی و ساخت خودروهای سوپراسپرت برای شرکت در این رویداد مهم کرده است. 

وب‌سایت موتوروان تعدادی از این خودروهای برجسته را که بر اساس مدل‌های شرکت کننده در لمانز ساخته شدند، انتخاب کرده است و آن‌ها را در قالب لیستی به طرفداران مسابقات لمانز ارائه می‌دهد. البته خودروهای بسیار بهتری نیز با الهام از فناوری‌های روز براساس مدل‌های شرکت کننده در رقابت‌های ۲۴ ساعته لمانز ساخته‌ شده‌اند، اما مواردی که در این مقاله ارائه می‌شوند، به نوعی بسیار خاص و انحصاری هستند.

خودروی مفهومی سوپراسپرت تویوتا GR

Toyota GR Super Sport Concept / تویوتا GR سوپراسپرت

این نمونه اولیه دلیل اصلی تصمیم‌گیری برای ارائه لیست خودروهای سوپراسپرت حاضر در لمانز است. خودروی مفهومی سوپراسپرت تویوتا GR، مدلی با تقریبا ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت است که از سیستم محرکه مجهز به فناوری هیبریدی بهره می‌برد. این خودروی سوپراسپرت مفهومی بر اساس مدل تویوتا TS050 Hybrid ساخته شده است؛ مدلی که تویوتا با آن در WEC و مسابقات ۲۴ ساعته لمانز شرکت می‌کند. هنوز نسخه تولیدی این خودروی مفهومی تایید نشده است، اما در صورتی که واقعا چنین محصولی وارد مسابقات لمانز شود، می‌تواند رقیب مناسبی برای پروژه یک (Project One) مرسدس AMG باشد.

مرسدس بنز CLK GTR

Mercedes-Benz CLK GTR / مرسدس بنز CLK GTR

بدون شک مرسدس بنز CLK GTR، یکی از بهترین مدل‌های دوران طلایی GT1 است. هر دو مدل کوپه و رودستر مرسدس بنز CLK GTR از پیشرانه ۷.۳ لیتری خورجینی ۱۲ سیلندر، مشابه آنچه پاگانی در خودروی سوپراسپرت زوندا (Zonda) با ۷۳۰ اسب بخار قدرت بکار می‌گیرد، استفاده می‌کنند. پس از یک مسابقه موفق در سال ۱۹۹۷، این خودرو با آغاز سال ۱۹۹۸ ارتقا یافت و نام آن به CLK LM تغییر پیدا کرد. این پروژه در سال ۱۹۹۹ توسط CLR Le Mans جایگزین شد.

مک‌لارن F1 GTR لانگ‌تیل

Mclaren F1

مک‌لارن F1 GTR برای رقابت در بسیاری از مسابقات قهرمانی معروف مانند FIA GT (که در حال حاضر با نام WEC برگزار می‌شود) ساخته شد؛ مک‌لارن F1 GTR در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی در این مسابقات شرکت کرد و به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های محصولات خودروساز بریتانیایی شناخته می‌شود. از زمان آخرین تکامل مک‌لارن GTR لانگ‌تیل (Longtail) در سال ۱۹۹۷، تنها سه دستگاه از این خودروی سوپراسپرت برای رانندگی در جاده‌های عمومی تأیید شد، که امروزه دارای ارزش نامحدودی است. البته یکی از آن‌ها (خودروی موجود در تصویر) هنوز در ووکینگ (Woking) مقر اصلی مک‌لارن نگهداری می‌شود.

فورد GT40

Ford GT / فورد

فورد GT40 یکی دیگر از ستاره‌های بزرگ مسابقات ۲۴ ساعته لمانز با چهار پیروزی متوالی است، که بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ توانست رقیب معروف خود یعنی فراری را در مسابقه‌ای تاریخی شکست دهد. تنها هفت نمونه از خودروی سوپراسپرت فورد GT40 برای رانندگی در جاده توانستند مجوز قانونی دریافت کنند، که از مدل مخصوص لمانز الهام گرفته بودند. همه این خودروها دارای پیشرانه ۴.۷ لیتری خورجینی هشت سیلندر با قدرتی بیش از ۳۰۰ اسب بخار هستند و هنوز هم یکی از محبوب‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین خودروهای کلاسیک در جهان به شمار می‌روند.

پانوز GTR-1

panoz gtr-1

در سال ۱۹۹۷ با تغییراتی که در دنیای اتومبیل‌رانی به وقوع پیوست، مسابقات BPR Global GT به مسابقات FIA GT تغییر نام داد و بسیاری از خودروسازان تصمیم گرفتند بهترین محصول خود را برای رانندگی در پیست، به دسته GT1 بفرستند. یکی از این خودروسازان پانوز (Panoz) بود که با مدل اسپرانته (Panoz Esperante) در این دسته شرکت می‌کرد. تا آن‌جا که می‌دانیم، تنها دو دستگاه پانوز اسپرانته GTR-1 توانستند مجوز رانندگی در جاده‌های عمومی را کسب کنند. خودروی پانوز اسپرانته GTR-1 از پیشرانه خورجینی هشت سیلندر فورد بهره می‌گرفت و قادر بود حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت را به چرخ‌ها عرضه کند. البته پانوز اسپرانته با وجود طراحی چشمگیرش، نتایج خوبی در مسابقات لمانز نداشت و نتوانست خود را به اندازه نامش چشمگیر نشان دهد.

پورشه 911GT1

porsche 911 gt1

جالب توجه است که بر خلاف مرسدس بنز، پورشه 911 GT1 اگرچه نتوانست در FIA GT عنوانی کسب کند، اما در مسابقات لمانز پیروز شد. پورشه 911 GT1 به طور خاص این کار را دو بار در سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸ انجام داد که دومین قهرمانی خود را با مدلی تکامل‌ یافته بدست آورد. نسخه خیابانی پورشه 911 GT1 که با عنوان استرابن‌ورژن (Straßenversion) شناخته می‌شود، تنها محدود به ۲۵ دستگاه بود که همگی آن‌ها از پیشرانه ۵۴۴ اسب بخاری بهره می‌گرفتند.

جگوار XKSS

Jaguar XKSS / جگوار

هنگامی که در مورد جگوار XKSS صحبت می‌کنیم، در حقیقت به نسخه خیابانی جگوار D-Type اشاره داریم که طی سال‌های ۱۹۵۵، ۱۹۵۶ و ۱۹۵۷ توانست به عنوان قهرمانی مسابقات ۲۴ ساعته لمانز دست یابد. این خودروی سوپراسپرت دوسرنشین به عنوان یکی از اولین نسخه‌های سوپراسپرت تاریخ شناخته می‌شود که به لطف پیشرانه قدرتمند ۳.۴ لیتری با ۲۵۰ اسب بخار قدرت و وزن ۹۲۰ کیلوگرم، در نوع خود بی‌نظیر بود. افسانه این مدل حتی پس از آتش‌سوزی ویرانگر در کارخانه برند بریتانیایی رخ داد، به پایان نرسید. اگرچه در این آتش‌سوزی ۹ دستگاه از ۲۵ خودروی سوپراسپرت جگوار XKSS که در حال ساخت بودند، به کلی خراب شدند؛ اما سال گذشته جگوار تصمیم گرفت که آن‌ها را بازسازی کند. 

نیسان R390

R390

نیسان R390 GT1 خودروی سریع دیگری بود که در پایان دهه ۹۰ میلادی متولد شد تا مسابقات ۲۴ ساعت لمانز را فتح کند. اما این اتفاق هرگز به دلیل مشکلات مکانیکی اتفاق نیفتاد. فقط یک دستگاه از خودروی جاده‌ای نیسان R390 وجود دارد که به عنوان یک گنجینه در موزه شرکت نیسان در ژاپن نگهداری می‌شود. جای تعجب نیست، چون این خودرو با همکاری TWR یا تام والکینشاو ریسینگ (Tom Walkinshaw Racing) و نیسمو (Nismo) توسعه داده شد. نیسان R390 GT1 دارای پیشرانه ۳.۵ لیتری خورجینی هشت سیلندر مجهز به دو توربوشارژر است که می‌تواند ۵۶۰ اسب بخار قدرت تولید کند.

خودروی مفهومی آئودی لمانز کواترو

Audi Le Mans quattro concept / آئودی لمانز کواترو

این مدل اولیه که در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به نمایش گذاشته شد، از برخی فناوری‌های مدرن مانند تحویل سوخت FSI بهره می‌گرفت که در خودروی مسابقه‌ای لمانز آئودی مورد آزمایش قرار گرفته بود. چراغ‌های LED نیز در مدل تولیدی نهایی این خودرو مورد استفاده قرار گرفت. این مدل مطالعاتی مجهز به پیشرنه ۵.۰ لیتری خورجینی ۱۰ سیلندر با ۶۱۰ اسب بخار قدرت بود که در نسخه تولیدی آئودی R8 با پیشرانه ۴.۲ لیتری خورجینی هشت سیلندر با ۴۵۰ اسب بخار قدرت جایگزین شد.

خودروی مفهومی بی‌ام‌و X5 لمانز

x5 lemans

مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۹۹ یکی از شگفت‌انگیزترین دوره‌ها در تاریخ این مسابقات بود. از یک طرف شاهد افول مرسدس بنز CLR در مسابقه بودیم؛ از سوی دیگر بی‌ام‌و توانست با خودروی V12 LMR، پیروزی را به خانه ببرد. این پیروزی همه طرفداران مسابقات لمانز را غافلگیر کرد و شاید حتی خوشبین‌ترین افراد نیز شانسی برای بی‌ام‌و قائل نبودند. به همین علت بی‌ام‌و برای جشن گرفتن چنین موفقیتی، تصمیم گرفت تا از یک طراحی خاص و غافلگیرکننده به نام خودروی مفهومی بی‌ام‌و X5 لمانز رونمایی کند. خودروی مفهومی بی‌ام‌و X5 لمانز از پیشرانه خورجینی ۱۲ سیلندر با ۷۰۰ اسب بخار قدرت بهره می‌گرفت که در مدل مسابقه‌ای V12 LMR مورد استفاده قرار گرفت. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات