پردازنده لپ تاپ Core i9 اینتل، Core i9 واقعی نیست

دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده‌ی لپ‌تاپ Core i9 اینتل سرانجام در ماه آوریل معرفی شد؛ اما این نسخه از Core i9 با مدل دسکتاپ آن تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد.
تبلیغات

پردازنده‌های جدید Core i9 اینتل به طرزی باورنکردنی عملکرد سریعی دارند. وب‌سایت دیجیتال ترندز در نقد و بررسی‌های خود از لپ‌تاپ الین‌ور 17 R5 و دسکتاپ الین‌ور Area-51 R5، به عملکرد خیره‌‌کننده‌ی پردازنده‌ی لپ‌تاپ و دسکتاپ Core i9 و توانایی آن‌ها در انجام وظایف پیچیده در زمان بسیار سریع اشاره کرده است. با این حال یک وجه تمایز قابل توجه بین نسخه‌های لپ‌تاپ و دسکتاپ این پردازنده وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

نسخه‌ی دسکتاپ Core i9 یک غول قدرتمند ۱۸ هسته‌ای است؛ در حالی که نسخه‌ی لپ‌تاپ همانند Core i7، پردازنده‌ای ۶ هسته‌ای محسوب می‌شود. پس چرا اینتل برای نامیدن این پردازنده از همان عنوان Core i7 استفاده نکرده است؟ این مسئله تنها یک دلیل ساده دارد.

درک ترتیب نام‌گذاری

هنگامی که برای خرید پردازنده دسکتاپ یا لپ‌تاپ اقدام می‌کنید، نام پردازنده (Core i3، Core i5، Core i7) معرف عملکرد و کارایی آن است. پردازنده‌های جدید دسکتاپ Core i3 نسل ۸ اینتل مجهز به ۴ هسته هستند؛ اما از فناوری هایپر تردینگ بهره نمی‌برند؛ در نتیجه به‌جای در اختیار داشتن قدرت ۸ هسته در صورت پشتیبانی از هایپر تردینگ، تنها قادر به بهره‌گیری از همان چهار هسته‌ی پردازشی (واقعی) خواهید بود. به همین صورت، تراشه‌های Core i5 نیز با ۶ هسته و ۶ ترد همراه هستند. در بالاترین سطح، تراشه‌های Core i7 اکنون از ۶ هسته و ۱۲ ترد بهره می‌گیرند.

تفاوت تراشه‌های لپ‌تاپ خانواده‌ی Core با یکدیگر تقریبا به همین اندازه است؛ اما نسخه‌های لپ‌تاپ و دسکتاپ پردازنده‌های اینتل معمولا در فاصله‌ی قابل ملاحظه‌ای از یکدیگر قرار می‌گیرند. این نقشه‌ی راهی است که دنبال کردن آن به‌سادگی انجام می‌شود و اسامی محصولات به‌روشنی جایگاه آن‌ها را در ارتباط با یکدیگر نمایان می‌سازد. با این حال، با معرفی پردازنده‌ی جدید Core i9 لپ‌تاپ این سادگی از میان برداشته شد.

Intel Chip

مشکل اینجا است که پردازنده‌ی Core i9-8950HK دقیقا از همان تعداد هسته و ترد تراشه‌ی Core i7-8750H بهره می‌گیرد و این مسئله موجب می‌شود که نام‌گذاری آن قدری غیر واقعی و غیر صادقانه به‌ نظر برسد. هر نام‌گذاری دیگری با افزایش تعداد هسته‌ها یا تردها یا هر دو مرتبط است. اما در این مورد این‌گونه نیست. Core i9 قطعا با فرکانس پایه‌ی ۲.۹ و فرکانس توربوی ۴.۸ گیگاهرتز، پردازنده‌ی قدرتمند و سریعی محسوب می‌شود؛ اما از همان تعداد هسته و ترد Core i7 بهره می‌گیرد.

Core i9 نام غلطی به‌ نظر می‌رسد

با مقایسه‌ی پردازنده‌ی لپ‌تاپ Core i9 با نسخه‌ی دسکتاپ که مجهز به تعداد خیره‌کننده‌ی ۱۸ هسته است، این ناهمخوانی و اختلاف بیشتر به چشم می‌آید. البته پردازنده‌ی لپ‌تاپ ۱۸ هسته‌ای، بزرگ‌ترین باتری‌های لپ‌تاپ‌ را نیز به‌سرعت خالی خواهد کرد و احتمالا به طرز نامعقولی نیازمند خنک‌سازی گسترده‌ای خواهد بود. مشکلی که وجود دارد، نه پردازنده بلکه بازاریابی است. Core i9 لپ‌تاپ پردازنده‌ی خوب یا حتی بی‌نظیری به‌ نظر می‌رسد؛ اما چرا باید نام آن را Core i9 بگذارند؟

هرکس که هنگام خرید لپ‌تاپ با نام Core i9 مواجه شود، قطعا در دام بازاریابی خواهد افتاد و اینتل به همین دلیل در ماه آوریل این پردازنده‌ی خود را با تبلیغات فراوان رونمایی کرد. حقیقت این است که پردازنده‌ی لپ‌تاپ Core i9-8950HK به‌جای همانندی با دیگر تراشه‌های طیف Core i9، بیش از همه به تراشه‌ی بالا‌رده‌ی Core i7 شباهت دارد. استفاده از برچسب Core i9 روی یک تراشه، مثل چسباندن آرم بوگاتی به یک هوندا سیویک است و باعث نمی‌شود که ماهیت آن محصول تغییری کند. با این حال، صرف نظر از عنوان، Core i9 لپ‌تاپ پردازنده‌ی بی‌نظیری است. این تراشه در کلاس خود عملکردی استثنائی دارد و ضرورتی به استفاده از این ترفند تبلیغاتی برای عرضه‌ی آن به بازار وجود ندارد. این مسئله تنها موجب بی‌اعتمادی مشتریان به محصولات اینتل می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات