چرا بریدگی صفحه‌ نمایش بهترین گزینه‌ی موجود برای گوشی‌های بدون‌حاشیه است

یک‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
درحالی‌که اکثر اهالی دنیای فناوری و کاربران از وجود بریدگی صفحه‌نمایش در گوشی‌های بدون‌حاشیه شکایت دارند؛ اما فعلاً بهترین طراحی ممکن برای گوشی‌ها شمرده می‌شود.
تبلیغات

از زمانی‌که اپل، آیفون ۱۰ را با بریدگی بالای صفحه‌نمایش رونمایی کرد، شاهد رشد استفاده‌ی آن در دیگر دستگاه‌ها هستیم. با این وجود، این اتفاق در حالی رخ داده که بسیاری از افراد، وجود بریدگی صفحه‌نمایش را به‌عنوان فاجعه‌بارترین بخش طراحی یک گوشی‌هوشمند به حساب می‌آورند؛ زیرا عقیده دارند که توسط این بخش، دستگاه از منظر زیبایی‌شناسی، جلوه‌ی خود را از دست می‌دهد. با این حال، با وجود مخالفان زیاد و سرسخت به‌کارگیری از بریدگی صفحه‌نمایش، عده‌ای عقیده‌ای دیگر دارند و آن را نه به دیده‌ی یک زائده، بلکه به چشم بخش اصلی و زیبای دستگاه نگاه می‌کنند.

مایکل هلر، نگارنده‌ی اصلی این مقاله جزو همان دسته از افرادی است که رویکردی مثبت‌نگرانه نسبت به بریدگی یادشده دارد و وجود آن را لزوماً امری منفی برای طراحی دستگاه تلقی نمی‌کند. به باورِ وی، شرکت‌ها برای تولید دستگاهی با حاشیه‌ی اندک صفحه‌نمایش، راهی جز روی‌آوردن به بریدگی صفحه‌نمایش ندارند و فعلاً بهترین طراحی ممکنی که تولیدکنندگان می‌توانند برای محصول خود به کار گیرند، توسط همین بخش کوچک محقق می‌شود. مقاله‌ای که در ادامه خواهید خواند نیز به قلم همین نویسنده به رشته‌ی تحریر درآمده و شما می‌توانید آن را به‌صورت کامل در ادامه مطالعه فرمایید.

اکثر کاربران مخالف بریدگی، بر این باور هستند که وجود این بخش جلوه‌ی دستگاه را زشت می‌کند و باید اذعان کرد که چنین گفته‌ای، چندان بیراه نیست و اگر دائما به‌صورت خیره به این بخش چشم بدوزید، مسلماً از وجود آن آتش خشمتان شعله‌ور خواهد شد؛ اما در استفاده عادی، سخت است که درباره‌ی ظاهر آن به نتیجه رسید و آن را زیبا، زشت یا هر چیز دیگری دانست. همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان کردم، اگر نگاهتان دوخته به بریدگی نمایشگر باشد، احتمالاً شما نیز با بقیه درباره‌ی زشت‌بودنش هم‌نظر خواهید بود؛ حال اگر دست از این دقت بردارید و به انجام کارهای عادی روزانه‌تان بپردازید، در انتهای روز آن را تنها بخشی خواهید دید که فقط حضور فیزیکی دارد و تداخلی در تجربه‌ی کاربریتان ایجاد نمی‌کند.

نزدیک به یک ماه، از آیفون ۱۰ به‌عنوان گوشی اصلی خود استفاده کردم و به‌مدت ۲۰ دقیقه، از وجود چنین بخشی چشم‌پوشی کردم. سیستم بدن انسان‌ها به این گونه کار می‌کند که با نادیده‌گرفتنِ موضوعی که اهمیت چندانی برایمان ندارد، به‌صورت خودکار از توجه به آن صرف‌نظر می‌کند و این امر دقیقاً همان موضوعی است که برای بریدگی صفحه‌نمایش نیز اتفاق افتاد.

همین اتفاق پیش‌تر نیز با عرضه‌ی ساعت هوشمند موتو ۳۶۰ رخ داده بود و کاربرانی که قبلاً از ساعت‌های کلاسیک استفاده می‌کردند، نسبت به صفحه‌ی تخت و بریدگی کوچکِ این دستگاه موضع منفی گرفته بودند. با این وجود، پس از گذشت چند ماهی از این ماجرا، قشر عظیمی از کاربران که استفاده‌ی روزمره از این دستگاه داشتند، به‌طور کلی این امر را از یاد برده و به آن عادت کردند.

موتو 360

اکنون شاهد آن هستیم که این بریدگی بحث‌برانگیز روز‌به‌روز راه خود را به دستگاه‌های بیشتری باز می‌کند. گوگل نیز با توجه به علاقه‌ تولیدکنندگان، در اندروید پی نوار اعلانات را به‌گونه‌ای طراحی کرده تا برای دستگاه‌های ناچ‌دار نیز بهینه باشد. برطبق گمانه‌زنی‌ها، پیکسل ۳ ایکس ال شامل بریدگی صفحه‌نمایش خواهد بود و شرکت‌های دیگر نیز به‌زودی به این جرگه خواهند پیوست.

گزینه‌های جایگزین بریدگی صفحه‌نمایش

با این حال، تجربه‌ی استفاده از آیفون ۱۰ و موتو ۳۶۰ یک پرسش اساسی را ایجاد کرده که اغلب منتقدین، تمایل به پاسخ‌دادنِ آن ندارند؛ گزینه‌ی جایگزینِ کارآمد چیست؟

موتورولا در ساعت هوشمند موتو ۳۶۰، به‌دلیل استفاده از سنسورها و درایورهای موردنیاز برای نمایشگر، مجبور به تعبیه‌ی بخشی در پایین صفحه‌نمایش شد که بریدگی کوچکی را با خود به ارمغان آورد. تولیدکنندگان همین انتخاب را نیز برای گوشی‌های تولیدی خود انجام دادند؛ اما با یک تفاوت؛ دوربین جلو! تولیدکنندگان بدون درنظرگرفتنِ دوربین جلو، می‌توانند تا جای ممکن از حاشیه‌های دستگاهشان بکاهند؛ اما وقتی پای دوربین جلو به میان می‌آید، روی دشوار این قضیه رخ می‌کند. شرکت‌ها یا باید قید استفاده از این بخش را بزنند و به جامعه‌ی کاربری محدود و کوچک قانع شوند، یا باید چاره‌ای دیگر برای قرارگیری آن بیندیشند.

حال سؤال اینجا است که راهکار جایگزین بریدگی صفحه‌نمایش چیست؟ مشخصاً، یکی از راهکارها ایجاد لبه در قسمت فوقانی یا پایینی دستگاه برای قرارگیری سنسورها، دوربین سلفی و بلندگوی مکالمه است که شیائومی با گوشی می میکس، از این روش بهره برده است. راهکار دیگر، رویکردی است که سامسونگ در سری S و نوت گوشی‌های خود به کار برده است. حال اگر تحمل بریدگی صفحه‌نمایش برای شما چندان آسان نیست، این دو گوشی بهترین گزینه‌های موجود برای شما هستند.

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

خوشبختانه به‌تازگی راهکار جدیدی نیز پیش‌روی تولیدکنندگان قرار گرفته و آن هم استفاده از دوربین سلفی ظاهرشونده است که در گوشی ویوو نکس شاهد آن هستیم. ویوو با استفاده از این روش، نه‌تنها رویای گوشی هوشمند تمام‌صفحه را محقق کرده، بلکه دوربین سلفی را نیز درون بدنه‌ی دستگاهش قرار داده است؛ با این وجود، این روش نیز معایب خود را دارد. همان‌طور که می‌دانید، احتمال شکستگی و خرابی در ویژگی‌های مکانیکی بیشتر است؛ بنابراین اغلب افراد ترجیح می‌دهند که از قسمت‌های متحرک کمتری در وسایلشان استفاده کنند.

حال با توجه به تمامِ تفاسیر فوق، فعلاً تنها سه روش در مقابل تولیدکنندگان قرار دارد؛ بریدگی صفحه‌نمایش، لبه‌‌های بالا و پایین و دوربین ظاهرشونده.

آیا استفاده از ناچ گزینه‌ی مناسبی است؟

با درنظرگرفتنِ سه گزینه‌ی فوق، مسلماً یک گزینه‌ی دیگر نیز به وجود خواهد آمد. این گزینه برای آن‌دسته از کاربرانی است که هیچکدام از روش‌های فوق به مزاقشان خوش نیامده و همواره به گلایه و شکایت مشغول هستند. به‌نظر من هیچ اجباری بر این کاربران برای استفاده از گوشی‌های بدون‌حاشیه وجود ندارد و آن‌ها می‌توانند از گزینه‌های دیگر استفاده کنند.

زیبایی اکوسیستم گوشی‌های هوشمند، وجود گزینه‌های متفاوت فارغ از سلایق همگانی است؛ بنابراین اگر طرفدار اکوسیستم اپل هستید؛ اما از بریدگی صفحه‌نمایش دلِ خوشی ندارید، می‌توانید از نمونه‌های دیگر اندرویدی استفاده کنید.

به‌شخصه، دوربین ظاهرشونده چندان به سلیقه‌ی من خوش نمی‌آید؛ زیرا همواره امکان شکستن و خرابی این قطعه مکانیکی وجود دارد؛ از این رو، برای انتخاب گوشی جدید، تنها دو گزینه‌ی دیگر را در نظر می‌گیرم. با توجه به استفاده از آیفون ۱۰ و عادی‌شدن بریدگی صفحه‌نمایش برای من، هیچگونه مشکلی با این دسته از دستگاه‌ها ندارم؛ زیرا همیشه عاشق استفاده از گوشی‌ای بودم که حس تمام‌صفحه بودنش را به من القا کند. با تمام این اوصاف، اگر قصد خرید گوشی‌ هوشمند جدیدی را داشته باشم، فارغ از وجود بریدگی صفحه‌نمایش، دستگاهی را انتخاب خواهم کرد که بیشترین نسبت نمایشگر به بدنه را ارائه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات