ویوو نکس اس و نکس ای رسما معرفی شدند؛ نمایشگر بدون حاشیه و بدون بریدگی

چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
ویوو به‌طور رسمی دو گوشی نکس اس و نکس ای را معرفی کرد. نکس اس از نمایشگر بدون حاشیه و فاقد بریدگی در کنار حسگر اثر انگشت زیر سطح نمایشگر بهره می‌برد.
تبلیغات

طرح مفهومی ایپکس (APEX) که توسط ویوو ارائه شد، اکنون به یک محصول نهایی تبدیل شده‌ است. این محصول که ویوو نکس اس (NEX S) نام دارد، از نظر مشخصات فنی یک پرچم‌دار قلمداد می‌شود و در کنار آن از برخی ویژگی‌های استثنائی نیز برخوردار است. البته ویوو گوشی تقریبا مشابه نکس ای را نیز با سخت‌افزار ضعیف‌تر و بدون حسگر اثرانگشت ادغام‌شده با نمایشگر معرفی کرده است.

ویوو توانسته است نسبت نمایشگر به مساحت کلی پنل جلوی گوشی را به عدد فوق‌العاده‌ی ۹۱.۲۴ درصد برساند؛ برای دست‌یابی به چنین نسبتی، ویوو حاشیه‌ی قسمت پایین نمایشگر را به حداقل رسانده و در قسمت فوقانی نیز خبری از بریدگی یا ناچ (Notch) نیست. این تولیدکننده‌ی چینی، نمایشگر سوپرآمولد ۶.۵۹ اینچی نکس اس را Ultra FullView Display می‌نامد؛ این نمایشگر دارای رزولوشن فول‌اچ‌دی پلاس (۲۳۱۶ در ۱۰۸۰ پیکسل) و نسبت طول به عرض ۱۹.۳ به ۹ است.

vivo NEX S

مهم‌تر از همه، در این گوشی مانند گوشی مفهومی ایپکس و گوشی ویوو ایکس ۲۱ یو‌دی، از حسگر اثر انگشت زیر سطح نمایشگر استفاده شده است. به ادعای ویوو، در نکس اس ضریب خطای حسگر اثر انگشت ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و سرعت عملکرد آن ۱۰ درصد افزایش یافته است. مدل ارزان‌تر و میان‌رده‌ی نکس فاقد این نوع حسگر است و ویوو در آن از یک حسگر اثر انگشت معمولی در پشت گوشی استفاده کرده است. با توجه به این مسئله که نمایشگر نکس اس و نکس ای تقریبا تمام فضای جلوی گوشی را به خود اختصاص می‌دهد، طراحان ویوو برای دوربین جلو از همان طرح پریسکوپی موجود در گوشی مفهومی ایپکس استفاده کرده‌اند. دوربین جلوی نکس اس ۸ مگاپیکسلی با گشادگی دیافراگم f/2.0 است. ویوو ادعا می‌کند این مکانیزم پریسکوپی که از یک میکروموتور بهره‌ می‌برد، می‌تواند تا ۵۰ هزار بار مورد استفاده قرار بگیرد.

vivo NEX S

بلندگوی گوشی جای خود را به نمایشگر لرزان داده است. این فناوری که توسط ویوو Screen SoundCasting نام گرفته، مشابه فناوری القای استخوانی است که در برخی هدست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌ ادعای ویوو، استفاده از این فناوری موجب تولید صداهای زیرِ نرم‌تر و بیس بهتر خواهد شد. ویوو نکس اس را به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ مجهز کرده‌ است و برادر میان‌رده‌ی آن نیز از اسنپدراگون ۷۱۰ بهره می‌برد. شایان ذکر است که نکس اس و تکس ای به ترتیب به حافظه‌ی رم ۸ و ۶ گیگابایتی مجهز شده‌اند؛ در زمینه‌ی حافظه‌ی ذخیر‌سازی مشتریان Nex S می‌توانند بین دو گزینه‌ی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت، یکی را انتخاب کنند؛ چینی‌‌ها برای مدل Nex A نیز تنها مدل ۱۲۸ گیگابایتی درنظر گرفته‌اند.

vivo NEX A

بلندگوی ویوو نکس اس جای خود را به نمایشگر لرزان داده‌ است

متأسفانه در بخش دوربین، دست کم روی کاغذ، نکس اس و نکس ای از رقبای خود عقب خواهند ماند. در قسمت پشت این گوشی‌ها شاهد استفاده از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با f/1.8 و یک سنسور ثانویه‌ی ۵ مگاپیکسلی با f/2.4 هستیم؛ ترکیبی که نکس از ویوو ایکس ۲۱ یودی به ارث برده است. برای دوربین این گوشی‌‌ها انتظار اعداد و ارقام بالاتری داشتیم؛ اما ممکن است کارایی این دوربین در دنیای واقعی چشم‌گیر باشد.

ویوو نکس اس / Vivo NEX S

گوشی‌های جدید سری نکس برای تأمین نیرو از یک باتری نسبتا بزرگ ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کنند و به‌ لطف شارژر ۲۲.۵ واتی عرضه‌شده به‌ همراه این گوشی‌ها، می‌توان باتری نکس اس و نکس ای را به‌سرعت شارژ کرد. محصولات جدید ویوو از اندروید ۸.۱ اوریو به همراه چهارمین نسخه از رابط کاربری اختصاصی ویوو، موسوم به Funtouch OS استفاده می‌کنند. این رابط از چندین بهینه‌سازی متکی به هوش مصنوعی نیز بهره‌ می‌برد.

vivo NEX A

ضریب خطای حسگر اثر انگشت ویوو نکس اس ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است

در کنار موارد فوق، نکس اس به دستیار هوشمند اختصاصی ویوو، موسوم به Jovi نیز مجهز است و یک کلید اختصاصی هم در قسمت کناری گوشی برای فعال‌سازی آن در نظر گرفته شده‌. Jovi می‌تواند کارهایی مانند شناسایی تصاویر، اجرای اپلیکیشن‌ها و اجرای چندین فرمان صوتی مختلف را به انجام برساند. دوربین اصلی گوشی هم از قابلیت‌های متکی بر هوش مصنوعی بهره می‌برد؛ برای مثال می‌توان به تشخیص صحنه‌، فعال‌سازی حالت HDR، اعمال فیلتر و ترکیب تصاویر اشاره کرد.

ویوو نکس اس / Vivo NEX S

بنا بر اعلام ویوو، پیش‌سفارش نکس اس از امروز (۲۳ خردادماه) شروع خواهد شد و از دوم تیرماه (۲۳ ژوئن) امکان خریداری این گوشی از فروشگاه‌های فیزیکی نیز میسر خواهد بود. نکس اس با حافظه‌ی داخلی ۱۲۸ گیگابایتی به قیمت ۴۴۹۸ یوآن (۷۰۲ دلار) به فروش خواهد رسید؛ این در حالی است که برای خرید مدل ۲۵۶ گیگابایتی باید مبلغ ۴۹۹۸ یوآن (۷۸۰ دلار) پرداخت کنید. در حال حاضر، عرضه‌ی این گوشی تنها به کشور چین محدود است و زمان عرضه‌ی بین‌المللی آن مشخص نیست. با توجه به این مسئله که ویوو ایکس ۲۱ یودی مدت‌ها پس از عرضه در چین به بازارهای جهانی راه پیدا کرد؛ احتمالا نکس اس نیز به این زودی‌ در بازارهای جهانی عرضه نخواهد شد. برای آگاهی از مشخصات کامل این گوشی‌ها از جدول زیر استفاده کنید:

مقایسه 2 محصول
vivo NEX ANEX A ویووطراحی NEX S ویووNEX S ویوو
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 600 یوروحدود 700 یورو
تاریخ معرفیژوئن 2018ژوئن 2018
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضهژوئن 2018ژوئن 2018
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 8.1 (اوریو)اندروید 8.1 (اوریو)
ابعاد162 در 77 در 8 میلی‌متر 162 در 77 در 8 میلی‌متر
وزن199 گرم 199 گرم
رنگمشکی قرمزمشکی قرمز
ابعاد نمایشگر6.59 اینچ6.59 اینچ
نوع نمایشگرSuper AMOLEDSuper AMOLED
رزولوشن1080 در 2316 پیکسل1080 در 2316 پیکسل
تراکم پیکسلی~388 پیکسل در اینچ~388 پیکسل در اینچ
نسبت نمایشگر به بدنه~86.0 درصد~86.0 درصد
مدل تراشهQualcomm SDM710 Snapdragon 710Qualcomm SDM845 Snapdragon 845
فرآیند ساخت تراشه10 نانومتر10 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها2 هسته 2.2 گیگاهرتز Kryo 360 Gold و 6 هسته 1.7 گیگاهرتز Kryo 360 Silver4 هسته 2.7 گیگاهرتز Kryo 385 Gold و 4 هسته 1.7 گیگاهرتز Kryo 385 Silver
پردازنده گرافیکیAdreno 616Adreno 630
ترکیب حافظه داخلی و رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم
رم6 گیگابایت رم8 گیگابایت رم
حافظه داخلی128 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
ندارد
ندارد
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد تشخیص عمقواید/استاندارد تشخیص عمق
دوربین اصلی - واید/استاندارد12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز فوکوس خودکار با تشخیص فاز f/1.7 لرزش‌گیر اپتیکال تصویر 4 محورهلنز واید فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر 4 محوره f/1.7
دوربین تشخیص عمق5 مگاپیکسل5 مگاپیکسل
مشخصات دوربین تشخیص عمقf/2.4f/2.4
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps 1080p@30fps4K@30fps 1080p@30fps
دوربین سلفی اصلی8 مگاپیکسل8 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیf/2.0 مکانیزم پاپ‌آپf/2.0 مکانیزم پاپ‌آپ
ظرفیت باتری4000 میلی‌آمپر ساعت4000 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونیلیتیوم یونی
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
پشتیبانی از شارژ سریع
ندارد
ندارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
ندارد
ندارد
درگاه اتصالUSB Type-C 2.0USB Type-C 2.0
پشتیبانی از OTG
دارد
دارد
نوع اسپیکرمونومونو
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
دارد
ویژگی‌‌های صوتیصدای 32 بیت / 192 کیلوهرتز میکروفن اختصاصی برای کاهش نویزصدای 32 بیت / 192 کیلوهرتز میکروفن اختصاصی برای کاهش نویز
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما
نوع حسگر اثر انگشتپشت گوشیزیر نمایشگر (اپتیکال)
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.0
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / LTEGSM / CDMA / HSPA / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
ندارد
سیم‌کارتدو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/BDS/GNSSGPS/A-GPS/BDS/GNSS
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات