AMD: پردازنده های گرافیکی Navi فاقد طراحی چند تراشه‌ای هستند

بنابر اطلاعات رسمی ارائه شده توسط AMD، پردازنده‌های گرافیکی با معماری Navi فاقد طراحی چند‌تراشه‌ای خواهند بود.

بازار شایعات پیرامون نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی AMD موسوم به Navi همچنان داغ است؛ اما اطلاعات رسمی که امروز توسط AMD منتشر شد، به یکی از گمانه‌زنی‌های طولانی‌مدت پیرامون این پردازنده‌ی گرافیکی پایان داد. برخلاف گمانه‌زنی‌هایی که به استفاده از طراحی چندتراشه‌ای برای پردازنده‌های گرافیکی آینده‌ی AMD اشاره می‌کردند، نسل بعدی کارت‌های گرافیک AMD که در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند، از ساختاری سنتی بهره خواهند برد. دیوید وانگ که اخیرا سکان هدایت بخش طراحی پردازنده‌های گرافیکی رادئون را بر عهده گرفته است، به وب‌سایت PCGamersN می‌گوید:

ما به استفاده از طراحی [ماژول‌های چندتراشه‌ای] فکر کرده‌ایم، اما هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که از چنین طرحی می‌توان در پردازنده‌های گرافیکی سنتی استفاده کرد.

به گزارش PCGamersN، طراحی ماژول‌های چندتراشه‌ای (Multi-Chip Module) یا MCM «بدون شک» به کارت‌های گرافیک Navi راه پیدا نمی‌کند. این در حالی است که شرایط برای روی آوردن به طراحی چند‌تراشه‌ای در پردازنده‌های گرافیکی رادئون مناسب به نظر می‌رسید؛ چرا که AMD توانسته بود در پردازنده‌های تردریپر، با موفقیت از طراحی ماژول‌های چندتراشه‌ای استفاده کند. در این پردازنده‌ها، چندین بلوک رایزن به یک‌دیگر متصل می‌شوند تا یک تراشه‌ی واحد را ایجاد کنند. راجا کدوری، مدیر پیشین بخش طراحی پردازنده‌های گرافیکی رادئون معتقد بود، همان‌طور که فناوری Infinity Fabric امکان طراحی چندتراشه‌ایِ پردازنده‌های رایزن را فراهم کرده است، می‌توان این طراحی را به پردازنده‌های گرافیکی نیز تعمیم داد. AMD در سال ۲۰۱۷ استفاده از برند CrossFire را پایان داد؛ پلتفرمی که برای استفاده از چندین پردازنده‌ی گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گرفت. همین مسئله، گمانه‌زنی‌های مربوط طراحی پردازند‌های گرافیکی یگانه با چندین تراشه را شدت بخشید.

ای ام دی ناوی / AMD NAVI

اکنون مشخص شده است که مشکلات مربوط به پلتفرم CrossFire یکی از دلایلی است که AMD ترجیح می‌دهد برای معماری ناوی از یک بلوک واحد استفاده کند. از نظر فنی، اجرای بی‌نقص بازی‌ها روی کارت‌های گرافیکی چندگانه کاری پردردسر است. AMD و انویدیا نیز به همین دلیل پشتیبانی از به‌کارگیریِ چند کارت‌ گرافیک به‌طور همزمان را از ۴ کارت گرافیک به ۲ کارت گرافیک کاهش داده‌اند؛ از سوی دیگر، شمار بازی‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند نیز بسیار محدود است. اگر بخواهیم صادق باشیم، تجربه‌ی استفاده‌ی همزمان از چند کارت گرافیک در اغلب بازی‌ها ناامید کننده است.

در مقایسه با بازی‌ها، اغلب نرم‌افزارها پردازند‌های چندتراشه‌ای تردریپر را به‌عنوان یک پردازنده‌ی واحد شناسایی می‌کنند؛ اما بازی‌ها این‌گونه عمل نمی‌کنند. وانگ در این رابطه می‌گوید:

وقتی از متصل کردن پردازنده‌های گرافیکی در یک قالبِ واحد (مانند فناوری CrossFire) صحبت می‌کنیم، با این چالش روبه‌رو هستیم که اگر نتوانیم این مسئله را از چشمان توسعه‌‌دهندگان نرم‌افزار (و بازی) پنهان کنیم، با همان اکراه همیشگی مواجه خواهیم شد.

نباید فراموش کنیم که روز به روز، شمار بازی‌هایی که از به‌کارگیری همزمانِ چند پردازنده‌ی گرافیکی پشتیبانی می‌کنند رو به کاهش است. از طرفی، با توجه به سلطه‌ی انویدیا بر بازار کارت‌های گرافیک، روی آوردن AMD به طراحی چند‌تراشه‌ای در معماری Navi به‌مثابه‌ی شنا کردن برخلاف جریان آب است.

ای ام دی رادئون / AMD Radeon

به گفته‌ی مقامات اجرایی AMD، طرح‌های چندتراشه‌ای بیشتر در کارهای حرفه‌ای و دیتاسنترها مورد استفاده قرار خواهند گرفت. بنابر اظهارات این افراد، ما در آینده شاهد این مسئله خواهیم بود که طراحی یک‌پارچه‌سازی شده‌ی فعلی رادئون در آینده دست‌خوش تحولاتی خواهد شد تا هواداران بازی‌های رایانه‌ای از یک بلوک واحد استفاده کنند؛ در عین حال، ماژول‌های چندتراشه‌ای نیز برای امور حرفه‌ای استفاده خواهند شد. اما در حال حاضر، همه‌چیز مشخص است: پردازنده‌های گرافیکی دارای معماری Navi، از پیشرفت‌های فنی پردازنده‌های خانواده‌ی رایزن استفاده نخواهند کرد.

منبع pc world

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده
تبلیغات

بیشتر بخوانید