اینتل پردازنده گرافیکی اختصاصی خود را در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد کرد

چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اینتل مصمم است با استفاده از دانش و تجربه‌ی یکی از مهندسان پیشین AMD، اولین پردازنده‌ی گرافیکی خود را تا دو سال آینده به بازار عرضه کند.
تبلیغات

سال گذشته اینتل موفق شد یکی از مهندسان AMD به‌ نام راجا کدوری را به استخدام خود درآورد. کدوری در AMD مسئولیت توسعه‌ی پردازنده‌های گرافیکی رادئون را بر عهده داشت و واضح بود که هدف اینتل از استخدام وی، ورود به دنیای پردازنده‌های گرافیکی رده‌بالا است. در تأیید پیش‌بینی‌های اولیه، امروز طی توییتی، غول دنیای پردازنده‌ها اعلام کرد که قصد دارد پا را از حوزه‌ی پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه با پردازنده‌ی مرکزی (Integrated Graphics) فراتر بگذارد. این شرکت قصد دارد اولین پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی خود را تا سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه کند.

به گفته‌ی ریان شروت از وب‌سایت مارکت‌واچ، در دیداری که هفته‌ی گذشته با حضور یکی از مقامات اجرایی اینتل به نام ناوین شنوی برگزار شد، او اذعان داشت که شرکت متبوعش در حال بررسی توسعه‌ی پردازنده‌های گرافیکی ویژه‌ی بازی و امور حرفه‌ای است؛ این پردازنده‌ها می‌توانند در سرورها و رایانه‌های شخصی به کار گرفته شوند. هرچند مشخص نیست اینتل ابتدا چه بازاری را هدف قرار خواهد داد؛ اما چنین تصمیمی می‌تواند دو شرکت AMD و انویدیا را تحت تأثیر قرار دهد.

راجا کدوری / Raja Koduri

راجا کدوری

اینتل ماه نوامبر سال گذشته‌ی میلادی کدوری را به استخدام خود درآورد و گروه رایانش مرکزی و تصویری خود را تشکیل داد؛ در این زمان، اینتل عملا برنامه‌ی خود را از صفر شروع کرده بود. به‌گفته‌ی شروت، با این اوصاف، توسعه و عرضه‌ی کارت گرافیکی اختصاصی اینتل تنها در مدت‌زمانی نزدیک به دو سال، بسیار جالب توجه خواهد بود.

لازم به ذکر است که غول دنیای پردازنده‌، طی سال‌های اخیر توانسته است به‌طور منظم پردازنده‌های یکپارچه‌ی خود را بهبود ببخشد؛ اما چنین پردازنده‌هایی به‌هیچ‌وجه یارای رقابت با پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی را ندارند. مدتی پیش، اینتل با همکاری AMD توانست یکی پردازنده‌های مرکزی (CPU) ساخت خود را با یک پردازنده‌ی گرافیکی رادئون ساخت AMD یکپارچه کند؛ چنین ترکیبی می‌تواند منجر به تولید دستگاه‌هایی باریک و سبک شود که از توانایی پردازش گرافیکی لازم جهت اجرای بازی‌ها برخوردار هستند. خبر همکاری اینتل و AMD در آن زمان عده‌ای را متعجب کرد؛ اما این همکاری صرفا برنامه‌ای مقطعی است و تنها تا زمان دستیابی اینتل به پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی‌ ادامه پیدا خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات