استارتاپ‌هایی که از طریق هوش مصنوعی با بیماری روانی مبارزه می‌کنند

چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
تعداد مبتلایان به بیماری‌های روانی روبه افزایش است و استارتاپ‌هایی با استفاده از هوش مصنوعی و واقعیت مجازی با این بیماری‌ها مبارزه می‌کنند.
تبلیغات

متخصصان بیماری‌های روانی و کارآفرینان پیغام مشترکی برای مبتلایان به انواع این نوع بیماری دارند. پیغام این است که آن‌ها در این مسیر تنها نیستند و به کمک یکدیگر مشکلات را پشت سر خواهند گذاشت. این پیغام در سال ۲۰۱۸ و همزمان با مرگ ناگهانی دو نفر از چهره‌های شناخته‌شده یعنی کیت اسپید و آنتونی بوردن معنای بیشتری پیدا می‌کند. هر دوی این افراد سابقه‌ی افسردگی طولانی‌مدت داشته‌اند و در سنین ۵۵ و ۶۱ سالگی به زندگی خود پایان داده‌اند.

طبق اعلام مؤسسه‌ی ملی روان حدود ۱۸ درصد بزرگسالان آمریکا از نوعی بیماری روانی رنج می‌برند و تعداد کمی از آن‌ها تحت درمان مؤثر قرار گرفته‌اند. این مشکلی بسیار جدی است که روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود و شرکت‌های تکنولوژی بزرگی خواهان مقابله با آن هستند. بهترین راه درمان بیماری‌های روانی کمک گرفتن از متخصصان این رشته است؛ اما در نبود چنین متخصص‌هایی می‌توان به استارتاپ‌هایی با هدف کاهش اضطراب، افسردگی یا سایر جنبه‌های بیماری‌های روانی تکیه کرد. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به معرفی بیشتر هفت استارتاپی می‌پردازیم که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

ai

۱- استارتاپ Quartet Health

این استارتاپ در سال ۲۰۱۴ بنیان‌ گذشته شد. استارتاپ Quartet Health از یادگیری ماشین برای تشخیص بیمارهایی با احتمال ابتلا به اختلالات روانی استفاده می‌کند. سپس پزشکان مراقبت اولیه و درمانگرهای رفتاری مناسب را تحت یک برنامه‌ی درمانی شخصی‌سازی شده به بیمار پیشنهاد می‌دهد. گوپتا، یکی از بنیان‌گذاران این استارتاپ می‌گوید:

ایجاد همکاری میان پزشکان مراقبت اولیه و درمانگرهای رفتاری برای بهبود سلامتی کلی مردم جامعه ضروری است. تکنولوژی، پلی است میان سلامتی روانی و فیزیکی افراد.

این شرکت نیویورکی که با تعدادی از تأمین‌کنندگان بیمه همکاری می‌کند، حدود ۹۳ میلیون دلار سرمایه از شرکت‌های بزرگی مانند Polaris Partners، most recently و Google Ventures دریافت کرده است.

۲- استارتاپ DotCom Therapy

ایده‌ی راه‌اندازی این شرکت اولین بار در سال ۲۰۱۵ به ذهن بنیان‌گذاران آن رسید و این کسب‌وکار رویکرد منحصربه‌فردی برای خدماتی درمانی ارائه کرده است. این شرکت با ۲۸ دانشگاه در هفت کشور برای ارائه‌ی خدمات در زمینه‌ی گفتار درمانی، کار درمانی، سلامت روان و خدمات تله ادیولوژی همکاری می‌کند. آن‌ها بیماران را به ۹۰ متخصصی معرفی می‌کنند که بلافاصله و از طریق کامپیوتر به مشکل آن‌ها رسیدگی خواهند کرد. هزینه‌ی جلسات درمان ۳۰ دلار برای ۱۵ دقیقه مشاوره است. رابینسون یکی از بنیان‌گذاران این استارتاپ می‌گوید:

امروزه همه‌ی مردم لپ‌تاپ، موبایل و تلفن همراه دارند و برای اولین بار در تاریخ، همه‌ی انسان‌ها به‌راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. پس مهم نیست در شیکاگو زندگی می‌کنید یا اهل آلاسکا هستید؛ مهم این است که در این مقطع زمانی راهی برای دسترسی به این تکنولوژی فراهم شده است.

این استارتاپ از طریق دوستان و اعضای فامیل سرمایه‌ی شخصی دریافت کرده و درآمد آن در آن گذشته به دو میلیون دلار رسیده است.

ai

۳- استارتاپ Talkspace

احتمالا نام مایکل فلپس، پرافتخارترین شناگر المپیک را شنیده‌اید. جالب است بدانید او در سال ۲۰۱۴ یعنی در اوج محبوبیت، به افسردگی شدید مبتلا بود و حتی اقدام به خودکشی کرد. او می‌گوید:

من به مدت پنج روز از اتاقم خارج نشده بودم و از خودم می پرسیدم آیا می‌خواهم باز هم به زندگی ادامه دهم یا خیر؟

او تحت مشاوره متخصص قرار گرفت و درنهایت موفق شد این افکار را از ذهن خود خارج کند. فلپس ماه گذشته برای ارتقاء سطح آگاهی مردم نسبت به بیماری‌های روانی با استارتاپ Talkspace وارد همکاری شد. این استارتاپ کاربران را از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن موبایل به درمانگران مجاز معرفی می‌کند و قیمت هر جلسه مشاوره از ۳۲ دلار آغاز می‌شود. این استارتاپ در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شده است و ادعا می‌کند تا به حال ۵۰۰ هزار بیمار را درمان کرده و معتقد است تعداد آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

۴- استارتاپ Joyable

این استارتاپ سانفرانسیسکویی خود را در درمان آنلاین اضطراب اجتماعی پیشگام می‌داند و قصد دارد به افراد دارای کمبود زمان کمک کند. اپلیکیشن Joyable فعالیت‌های کوتاه پنج تا ۱۰ دقیقه‌ای به کاربران پیشنهاد می‌دهد. تمرین‌های این اپلیکیشن بر اساس ارزش‌های فردی و احساسات شخص در همان لحظه به او داده می‌شود. هزینه‌ی استفاده از خدمات این اپلیکیشن ۹۹ دلار در ماه بوده و با هشت تا ۱۲ ماه مشاوره‌ی منظم مربی همراه است. تمرین‌ها بر اساس یک روش درمانی اجتماعی به نام رفتار درمانی شناختی یا CBT ارائه می‌شود. تمرین‌هایی که بر اساس این روش درمان طراحی شده‌اند بسیار معتبر هستند زیرا تحقیقات زیادی روی آن صورت گرفته است. این استارتاپ که در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شده بیش از ۱۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است و بیش از ۵۰۰ هزار کاربر دارد.

۵- استارتاپ Lantern

اپلیکیشن استارتاپ Lantern برای افرادی طراحی شده است که از استرس، اضطراب و مسائل مرتبط با تصویر بدن رنج می‌برند. این استارتاپ استفاده از مکمل‌ها را جایگزینی برای صحبت درمانی‌های سنتی می‌داند و جلسات درمانی منظمی برای بیماران و متخصصان دارای مجوز در نظر می‌گیرد. هزینه‌ی استفاده از خدمات این شرکت ۴۹ دلار در ماه یا ۳۰۰ دلار در سال است. این استارتاپ در سال ۲۰۱۲ بنیان‌گذاری شده و سرمایه‌ی خود را تا ۲۰ میلیون دلار افزایش داده است. آن‌ها در حال حاضر روی ارائه ابزارهایی تمرکز کرده‌اند که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و برای استفاده‌ی کارگران مناسب هستند.

ai

۶- استارتاپ Limbix

این استارتاپ کالیفرنیایی از امکانات واقعیت مجازی برای ساخت نرم‌افزاری استفاده کرده است که به درمان از راه مواجهه می‌پردازد. روش کار به این صورت است که محیط‌های استرس‌زا برای مبتلایان به فوبیا (ترس بیمارگونه) شبیه‌سازی می‌شود و بیماران با قرار گرفتن در چنین محیطی بر ترس خود غلبه می‌کنند. هم‌بنیان‌گذار این استارتاپ یکی از مدیران سابق پروژه‌های گوگل است که به کمک همکار خود این استارتاپ را در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی کرد. این استارتاپ تا به حال بیش از سه میلیون سرمایه از سرمایه‌گذاران مختلف دریافت کرده است.

۷- استارتاپ Woebot

اپلیکیشن این شرکت یک ربات چت درمانگر است که بر پایه‌ی هوش مصنوعی طراحی شده. این استارتاپ نیز مانند استارتاپ Limbix از رفتار درمانی شناختی (CBT) برای معرفی ابزارها و تکنیک‌های مقابله با ترس استفاده می‌کند. این استارتاپ در سال ۲۰۱۷ و توسط یکی از روان‌شناسان دانشگاه استنفورد و عده‌ی دیگر از محققان بنیان‌ گذاشته شد. هزینه‌ی استفاده از اپلیکیشن این شرکت ۳۹ دلار در ماه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات