پاداش ۲۲۵ هزار دلاری موزیلا برای پروژه‌های تأثیر هوش مصنوعی بر جامعه

یک‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
موزیلا برای کمک و حمایت از پروژه‌هایی که به استفاده از هوش مصنوعی در جامعه روی می‌آورند، ۲۲۵ هزار دلار اعطا خواهد کرد.
تبلیغات

هوش مصنوعی بدون شک در آینده مزایای زیادی برای مردم خواهد داشت و همچنین در حال حاضر هم در موارد بسیاری کمک‌کننده است؛ اما موزیلا بیشتر به تحقیق در مورد خطرات آن علاقه دارد. البته مزایای هوش مصنوعی بسیار بیشتر از معایب آن است.

برت گیلور از موزیلا در بیانیه‌ای گفت:

ما به‌طور ویژه به‌ دنبال پروژه‌هایی هستیم که برای گسترش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مناسب هستند. در دنیایی که الگوریتم‌های جانبدارانه، مجموعه داده‌های هدف‌دار، و موتورهای توصیه‌گر، می‌توانند باعث افراطی شدن کاربران یوتیوب، اشاعه نژادپرستی و پخش اخبار غلط و ساختگی شوند، حمایت از اثر هنری و کارهایی که باعث آموزش کاربران اینترنت می‌شود، بیش از همیشه اهمیت دارد.

موزیلا برای اینکه الهام‌بخش سازندگان و خلاقان باشد، چندین نمونه از پروژه‌هایی را که قبلا روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده بود، مثال زد. این شرکت لیستی از دیتا سلفی (Data Selfie) تهیه کرد که نحوه‌ی تفسیر داده‌های کاربران توسط فیسبوک را شبیه‌سازی می‌کند و همچنین پیپراسترم (Paperstorm) را مثال زد که نوعی پروژه است و به شما اجازه ارسال تراکت مجازی به مؤسسات دولتی مختلف برای اعتراض علیه مسائل گوناگون می‌دهد.

بنیاد موزیلا / Mozilla Foundation

سقف جوایز فردی موزیلا ۵۰ هزار دلار است که طبق صلاحدید بازدیدکنندگان و کارکنان موزیلا به کاربران اعطا می‌شود. در حال حاضر انتظار می‌رود که دو جایزه ۵۰ هزار دلاری (۴۷,۵۰۰ دلار جایزه بعلاوه ۲۵۰۰ دلار حق سفر جشنواره موزیلا) و پنج جایزه ۲۵ هزار دلاری (۲۲,۵۰۰ دلار جایزه بعلاوه ۲۵۰۰ دلار حق سفر جشنواره موزیلا) برای کاربران وجود داشته باشد.

گیلور در مورد روند بازبینی گفت:

برندگان براساس امتیاز برنامه‌هایشان انتخاب می‌شوند. یک کمیته‌ی بازبینی به آن‌ها امتیاز می‌دهدو عملکرد کیفی برندگان هم توسط کمیته بررسی می‌شود. اعضای کمیته شامل پرسنل موزیلا، اعضای فعلی و قبلی موزیلا و کارشناسان خارجی است. معیارهای انتخاب برای ارزیابی شایستگی‌ شیوه‌های پیشنهادی طراحی شده‌اند. تنوع در پیشینه متقاضی، کار قبلی، و همچنین وسیله آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

برنامه‌های متقاضیان تا ۱ آگوست ۲۰۱۸ پذیرفته خواهند شد و در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۸ نتایج به برندگان اعلام خواهد شد. برندگان ۲۶ تا ۲۸ اکتبر ۲۰۱۸ به جشنواره موزیلا دعوت می‌شوند. موزیلا از متقاضیان می‌خواهد تا دوشنبه، ۱۸ ژوئن ۲۰۱۸ در یک وبینار شرکت کنند که البته اجباری در این کار نیست و اگر علاقمند به شرکت در وبینار بودید، می‌توانید ثبت‌نام کنید.

آیا به‌ نظر شما پروژه‌های این‌چنینی برای جوامع مهم هستند؟ آیا پروژه‌ها آنقدر مهم هستند که شرکت‌ها و دولت‌ها شروع‌ به ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی جامع‌تر کنند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات