گوگل ابزار ساده‌سازی برنامه‌های واقعیت مجازی seurat را متن‌باز کرد

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
گوگل کدهای سورا، ابزار ساده‌سازی اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین واقعیت مجازی در موبایل، را برای توسعه‌دهندگان در گیت‌هاب منتشر کرد.
تبلیغات

هرچند ممکن است دستگاه‌های موبایل امروزه از رایانه‌ها قدرت پردازش کمتری داشته باشند، اما ابزار سورا ساخت گوگل سعی در پوشش این ضعف و توانمندسازی موبایل‌ها در اجرای تجربه‌های واقعیت مجازی سطح بالا دارد. اکنون این ابزار از سوی گوگل متن‌باز شده است تا توسعه‌دهندگان بتوانند از کدهای آن استفاده کرده و آن را به سلیقه‌ی خود تغییر دهند. سورا در بازی‌های واقعیت مجازی سطح بالایی نظیر استار وارز و بلید رانر به کار رفته است و نقش به‌سزایی در اجرای نرم و روان این بازی‌ها داشته است. عملکرد سورا بسیار جالب است. این ابزار پیش‌بینی می‌کند که کاربر واقعیت مجازی در مسیر احتمالی خود احتمالا چه چیزهایی را مشاهده می‌کند و چه جزئیاتی را ممکن است لازم داشته باشد و چه جزئیاتی چندان ضرورت ندارند. بر اساس این پیش‌بینی سورا جزئیات غیرضروری را حذف می‌کند تا تجربه‌ی روان واقعیت مجازی با استفاده از منابع سخت‌افزاری کمتر میسر شود. سورا هم‌اکنون در گیت‌هاب جهت کپی‌برداری، بازسازی و اعمال تغییرات در دسترس است.

آن‌چه گوگل با سورا به گوشی‌های هوشمند می‌آورد قابلیت اجرای برنامه‌ها و بازی‌های واقعیت مجازی با استفاده از کمترین سخت‌افزار است؛ اما نکته‌ی قابل توجه این است که این کاهش مصرف در منابع از نگاه کاربر قابل تشخیص نیست. یعنی سورا فقط با پیش‌بینی روند اجرا، جزئیات غیرضروری را به صورت تقریبا خودکار حذف می‌کند و خروجی کار و آن‌چه که به کاربر تحویل داده می‌شود، تجربه‌ی کامل و روان واقعیت مجازی است.

در نمونه‌ای که به تصویر کشیده شد، سورا تصویری از ۴۶.۶ میلیون مثلث تشکیل شده بود را تنها در ۳۰۷ هزار مثلث نمایش داد؛ بدون این‌که کاهش محسوسی در کیفیت تصویر و جلوه‌های محیطی ایجاد شود.

متن‌باز بودن سورا این ظرفیت را به آن می‌دهد که به نقطه‌ی عطفی در اکوسیستم واقعیت مجازی موبایل تبدیل شود. غول دنیای فناوری ابزاری ساخته است که به کمک آن می‌توان بازی‌های سنگین VR را به فرمتی تبدیل کرد که توسط گوشی‌های هوشمند به آسانی قابل اجرا باشند. با در نظر گرفتن این حقیقت که در حال حاضر قدرت پردازش پیشرفته‌ترین رایانه‌های شخصی تقریبا پنج برابر قدرت پردازش گوشی‌های هوشمند است می‌توان اهمیت کار گوگل را بهتر درک کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات