اطلاعات جدیدی از اندروید پی به بیرون درز کرد

سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
درست به فاصله‌ی چندساعت از رویداد توسعه‌دهندگان گوگل، اطلاعات جدیدی از اندروید پی به بیرون درز کرده است
تبلیغات

گابریل برین، توسعه‌دهنده‌ای است که توانسته پیش از رویداد توسعه‌دهندگان ۲۰۱۸ گوگل، به نسخه‌ی پیش‌نمایش دوم اندروید پی دست پیدا کند و ویژگی‌های جدید آن را مورد آزمایش قرار دهد. برطبق آنچه که از اسکرین‌شات‌های او پیدا است، به‌نظر می‌رسد که نسخه‌ی آتی اندروید با تغییرات ریز و درشت زیادی همراه خواهد بود و شیوه‌ی تعامل کاربران با این سیستم‌عامل نیز قرار است دستخوش تغییرات اساسی شود.

اندروید پی / android p

یکی از تغییرات آشکاری که مدتی پیش خبرِ آن به بیرون درز کرد، جایگزینی دکمه‌های نوار پیمایش با ژست‌های حرکتی است. به واسطه‌ی گزینه‌ی «Swipe up on Home button» در بخش تنظیمات، کاربران می‌توانند ژست‌های حرکتی را برای پیمایش فعال سازند. با فعال‌سازی این گزینه‌ی، دکمه‌ی ‌برنامه‌های اخیر که به منظور جابه‌جایی بین اپلیکیشن‌ها تعبیه شده، مخفی می‌شود و در عوض نواری کوچک در پایین صفحه هویدا می‌شود. برطبق گفته‌ی این توسعه‌دهنده، با یک‌بار بالاکشیدن این دکمه، بین اپلیکیشن‌ها جا‌به‌جا می‌شوید و اگر دو بار این کار را انجام دهید، تمام‌ اپلیکیشن‌هایتان را به شما نشان می‌دهد.

با این وجود، به دلیل اینکه گفته‌ی توسعه‌دهنده درباره‌ی ویژگی فوق چندان با جزئیات همراه نیست، نمی‌توان به‌طور قطعیت درباره‌ی کارکرد این بخش نظر داد.

اندروید پی / android p

علاوه بر مورد فوق، صفحه‌ی اپ سویچر نیز دچار تغییر شده است و اکنون به‌جای چینش عمودی اپلیکیشن‌های در حال اجرا، برنامه‌ها به صورت افقی نمایش داده می‌شوند.

اندروید پی / android p

نکته‌ی جالب درباره‌ی بالا، تبدیل دکمه‌ی ناوبری به نوار پیمایش برای جا‌به‌جایی بین اپلیکیشن‌ها است که در نوع خود جالب به‌نظر می‌رسد.

فارغ از تغییرات ظاهری، گوگل تغییراتی را نیز در بخش تنظیمات اعمال کرده است که فعلاً دو مورد از آن‌ها فاش شده‌اند. یکی از این تغییرات که «Prevent ringing» نام دارد، امکان قطعِ زنگِ دستگاه با فشردن همزمان دکمه‌های پاور و افزایش صدا را فراهم می‌آورد. ویژگی دیگر «Adaptive battery» با باتری تطبیق‌پذیر نام دارد که جلوی استفاده از باتری توسط برنامه‌هایی که اغلب در پس‌زمینه‌ اجرا می‌شوند را می‌گیرد.

اندروید پی / android p

علاوه بر مورد فوق، در گزارشی دیگر، توسعه‌دهندگان متوجه تغییری در کدهای پروژه‌ی متن‌باز اندروید شدند. براساس تغییر جدیدی که در کدهای پروژه‌ی متن‌باز اندروید اعمال شده، به‌نظر می‌رسد که گوگل قصد دارد با تعریف برخی از استثنائات، از دسترسی اپلیکیشن‌ها به فعالیت‌های شبکه‌‌ای دیگر برنامه‌های جلوگیری به عمل آورد.

اگر نمی‌دانستید، خوب است بدانید که تاکنون اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی‌های اندرویدی می‌توانستند بدون اجازه از فرد و به‌صورت آزادانه، به فعالیت‌های شبکه‌ای دیگر اپلیکیشن‌ها، اعم از نام سروری که برنامه‌های دیگر به آن‌ها متصل می‌شوند و... دسترسی داشته باشند. با توجه به این موضوع که چنین اتفاقی، یک نقص امنیتی محسوب می‌شود، گوگل قصد دارد این معضل را در به‌روزرسانی آتی سیستم‌عامل موبایلی خود موسوم به اندروید P، رفع کند.

براساس تغییر جدیدی که در کدهای پروژه‌ی متن‌باز اندروید اعمال شده، به‌نظر می‌رسد که گوگل قصد دارد با تعریف برخی از استثنائات، از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری به عمل آورد.

حال با در نظرگیری این موضوع، نسخه‌ی دوم توسعه‌دهندگان اندروید پی به این ویژگی مزین خواهد شد و به احتمال بسیار زیاد، شاهد وجود آن در نسخه‌ی نهایی اندروید پی خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات