لوگوی مک‌ لارن، از کجا آمده است؟

سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مفهوم مخفی در لوگوی شرکت‌های خودروسازی جهان، تاثیرگذاری آن‌ها را دوچندان می‌کند. در ادامه با سرگذشت نشان مک‌لارن، آشنا می‌شویم.
تبلیغات

تصویر برند تمام شرکت‌های خودروسازی دنیا، بیانگر معنی و مفهوم خاصی است. لوگو، در شرکت‌هایی مثل فورد و بی‌ام‌و، حامل پیامی پنهان است و به این ترتیب، چگونگی ورود این برندها به صنعت خودروسازی جهان یا سابقه‌ی منطقه‌ای آن‌ها را توصیف می‌کند. در این میان، تعدادی از مدل و برندها، صرفا در قالب متن طراحی شده‌اند و برخی هم مثل دوج چلنجر SRT دیمون از شخصیت‌های کارتونی الهام گرفته‌اند.

شرکت مک‌لارن با تجربه‌ی موفقیت‌آمیز و دیرینه‌ در مسابقات اتومبیل‌رانی و فعالیت در صنعت خودروهای سوپراسپرت جاده‌‌ای طی سال‌های اخیر شناخته می‌شود. خودروساز بریتانیایی، از لوگویی ساده با کنار هم چیدن حروف نام برند، همراه یک کمانه‌ی کوچک گردابی شکل در انتهای حرف آخر استفاده می‌کند. اما اینکه چگونه این علامت ساده می‌تواند به نوعی سابقه‌ی برند انگلیسی را بازگو کند، در ادامه بررسی می‌شود.

لوگوی سیگار مارلبورو / Marlboro Logo

نشان قرمز و V شکل برند مک‌لارن، در زمان همکاری با برند آمریکایی دخانیات مارلبورو (شبیه به آرم V معکوس یا شورون قرمز پاکت سیگار) انتخاب شد و طی سال‌های متمادی با ظاهری مینیمالیستی تکامل پیدا کرد تا به یک مارک قرمز کوچک در گوشه و انتهای اسم آن تبدیل شود.

لوگوی مک لارن / McLaren Logo
لوگوی مک لارن / McLaren Logo

سپس خودروساز انگلیسی تولید انبوه خودروهای جاده‌ای را آغاز کرد و این علامت به حالت گرد در نشان امروزی درآمد. در فیلم منتشر شده از کانال یوتوب کارفکشن (حقایق خودرو)، دریو استرن در این باره صحبت می‌کند. به اعتقاد شرکت سازنده، نشان مکلارن، دنباله‌های حاصل از آیرودینامیک و حرکت خودرو در تونل باد را تداعی می‌کند؛ اما استرن نظر دیگری دارد و موضوع را با مؤسس مک‌لارن، بروس مک‌لارن مرتبط می‌داند.

لوگوی مک لارن / McLaren Logo

زمانی که بروس وارد نیوزیلند شد از لوگویی به شکل پرنده‌ی کیوی (Kiwi Bird) روی تمام خودروها از جمله نمونه‌های فرمول یک استفاده می‌کرد. استرن معتقد است که این لوگو قدیمی، شباهت زیادی با کمانه‌ی فعلی دارد و البته در پایان فیلم از مخاطب نظرخواهی می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات