نگاه عمیق به نمونه اولیه از بی ام و X7

یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
به دعوت مقامات بی‌ام‌و، مدل پروتوتایپ شاسی بلند X7 جهت تست میدانی در اختیار رسانه‌های معتبر خودرویی جهان قرار گرفت. در این مطلب نگاهی به نتایج حاصل از آزمون کارشناسان خواهیم داشت.
تبلیغات

پس از تأیید رسمی ساخت X7، مدل مفهومی بزرگ‌ترین شاسی‌بلند بی‌ام‌و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ رونمایی شد. مقامات شرکت آلمانی باتوجه به‌تقاضای بالا در کلاس خودروهای کراس‌اور و شاسی‌بلند، اقدام به ساخت یک مدل ۷ سرنشینه و رقابت با مدل‌های برندهای دیگر، مثل مرسدس‌بنز GLS کلاس، آئودی Q7 و رنجرور کرده‌اند.

X7  با کد G07، به‌عنوان بزرگ‌ترین شاسی‌بلند بی‌ام‌و اساساً سدان بزرگ سری 7 این برند است که ظرفیت و ارتفاع بیشتری در اختیار قرار می‌دهد. هنوز ابعاد رسمی X7 اعلام نشده است؛ اما این مدل در بازار آمریکا که وانت پیکاپ‌های غول‌پیکر و پرطرفدار مانند فورد F-150 جولان می‌دهند، چندان بزرگ نخواهد بود. این توصیف در کشورهای اروپایی که مدل X5 هم بزرگ تعریف می‌شود، کاملاً متفاوت است.  

BMW X7 iPerformance Concept

 شاید غول‌پیکر نبودن X7 برگ‌برنده‌ی آن در برابر اینفینیتی QX80 یا حتی نسل فعلی GLS کلاس باشد. خط تولید X7 در شهر گرینویل، ایالت کارولینای جنوبی آمریکا قرار دارد. مقامات بی‌ام‌و چند روزی است که با تست مدل پروتوتایپ X7، میزبان معتبرترین رسانه‌های خودرویی جهان هستند. در این مطلب قصد داریم تا چکیده‌ی بررسی این رسانه‌ها از بی‌ام‌و X7 را در قالب مقاله‌ای مختصر با مخاطبان زومیت به اشتراک بگذاریم.

X7؛ پرچمدار شاسی‌بلندهای بی‌ام‌و

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، خط تولید X7 در آمریکا واقع شده است. درواقع مدل‌های دیگر خانواده‌ی X بی‌ام‌و شامل X3، X4، X5 و X6 همه در کارخانه‌های آمریکا تولید و مونتاژ می‌شوند و تنها دو مدل X1 و X2، تولید آلمان هستند. تمام تجیهزات پیشرفته‌ی خط تولید آلمان در آمریکا نیز وجود دارد. شاید باید اعتراف کرد که تولید X7 بزرگ در آمریکا، کشوری که روز‌به‌روز به آمار خریداران شاسی‌بلندها و کراس‌اورها در آن اضافه می‌شود، منطقی به‌نظر می‌رسد. اما بازار جهانی تا چه اندازه به خودروهای ۷ سرنشینه نیازمند است؟

BMW X7 / بی ام و

جواب این سؤال را نه با آمار و ارقام بلکه با یک توضیح ساده می‌توان پاسخ داد. مهم‌ترین مشتری این خودروها، خانواده‌های پرجمعیت با فرزندان نوجوان خواهند بود. وجود سه ردیف صندلی در کنار فضای جادار و راحت سفرهای جاده‌ای، آرزوی هر خانواده‌ی پرجمعیتی است. باتوجه به تست رسانه‌های معتبر خودرو، حداقل مدل پروتوتایپ فعلی سواری بسیار خوبی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. در کنار این مورد، فرمان‌پذیری نرم و کابین مملو از گجت‌ها و تجهیزات مدرن رفاهی و ایمنی، X7 را به میوه‌ی ممنوعه‌ی بی‌ام‌و تبدیل می‌کند.

X7، همان X5 در ابعاد بزرگ‌تر؟

BMW X7 / بی ام و

مشخصات فنی کامل X7 هنوز در دسترس نیست اما پیشرانه‌های نسل فعلی سری 7 بی‌ام‌و شامل ۳ لیتری توربوشارژ (دو توربوشارژ با طرح بای‌توربو) دیزلی و بنزینی و ۸ سیلندر V شکل ۴.۴ لیتری بنزینی در X7 استفاده خواهند شد. احتمالاً پس از عرضه‌ی مدل‌های اولیه، تیپ‌های هیبرید یا نسخه‌ای مانند 740e سری 7 نیز عرضه خواهد شد و بعید است که پیشرانه‌ی V12 مدل 760Li را در X7 ببینیم. تمام تیپ‌های X7 به سیستم تمام چرخ محرک xDrive بی‌ام‌و مجهز هستند و در حال‌حاضر برنامه‌ای برای عرضه‌ی مدل محور عقب وجود ندارد. علاوه بر سیستم تعلیق بادی که قابلیت تغییر ارتفاع تا ۸۰ میلی‌متر را دارد، پک آپشن آف‌رود شامل قفل دیفرانسیل نیز در دسترس خواهد بود. 

BMW X7 / بی ام و
BMW X7 / بی ام و
BMW X7 / بی ام و
BMW X7 / بی ام و
BMW X7 / بی ام و
BMW X7 / بی ام و
BMW X7 / بی ام و
BMW X7 / بی ام و

با اینکه X7 در قالب یک مدل کاملاً جدید عرضه می‌شود، اما شباهت آن با X5 انکار ناپذیر است و درواقع برخی کارشناسان X7 را برادر دوقلو و بزرگ‌تر (ابعاد) X5 می‌دانند. شاید توصیف X7 به‌عنوان مدل بزرگ‌تر، مجهزتر و ۷ سرنشینه‌ی نسل پنجم X5 چندان هم نامربوط نباشد. در تعریف دیگر، X7 را می‌توان یک لیموزین راحت، بی سروصدا، لوکس و مجهز با ارتفاع بیشتر دانست. X7 حتی با رینگ‌های ۲۲ اینچی هم به‌لطف داشتن سیستم تعلیق سواری فوق‌العاده راحتی دارد  و اصلاً در این بخش، به نسل فعلی X5 شباهت ندارد. فرمان X7 برخلاف بیشتر مدل‌های دیگر سری X بی‌ام‌و دقیق و پاسخگو است. بخش زیادی از ویژگی‌های مثبت X7 متوجه شاسی جدید آن است که درواقع X5 جدید نیز از همین شاسی استفاده می‌کند.

کابین فوق‌العاده لوکس؛ فعلاً بدون تصویر رسمی

BMW X7

هیچ‌کدام از تیم‌های تست اجازه‌ی تصویربرداری از کابین و فضای داخلی X7 را نداشتند (تصویر بالا مربوط به مدل مفهومی است). کابین X7 با نمایشگر ۱۲ اینچی فوق‌العاده با کیفیت و شفاف و سیستم اطلاعات و سرگرمی iDrive 7.0 که به ویژگی‌هایی چون آپدیت نرم‌افزاری از راه دور مجهز است، مدرن توصیف شده است. طراحی کلی فضای داخلی X7 جهشی بزرگ در محصولات بی‌ام‌و محسوب می‌شود و دیگر شاهد کابین قابل پیش‌بینی سری‌های 3 و 4 نیستیم. بی‌ام‌و X7 به‌صورت استاندارد با طرح صندلی‌های دو سرنشین جلو، سه سرنشین وسط و دو سرنشین عقب فروخته می‌شود اما امکان انتخاب سه ردیف صندلی هر کدام با ظرفیت دو سرنشین نیز وجود دارد. نکته‌ی جالب توجه این است که در طرح صندلی‌های ۲+۲+۲، گویا ردیف وسط به صندلی‌های جلوی نسل جدید سری 8 مجهز شده است و X7 به یک لیموزین لوکس تبدیل می‌شود.

BMW X7 / بی ام و
BMW X7 / بی ام و
BMW X7 / بی ام و
BMW X7 / بی ام و
BMW X7 / بی ام و
BMW X7 / بی ام و
BMW X7 / بی ام و
BMW X7 / بی ام و
BMW X7 / بی ام و

در کابین X7، رابط اپل کارپلی، درگاه‌های پورت USB و حتی USB C دیده می‌شود. صندلی‌های ردیف آخر با اینکه اصولاً برای کودکان و نوجوانان طراحی شده‌اند اما هر فرد بالغی با قد حداکثر ۱۸۰ سانتی‌متر نیز مشکلی نخواهد داشت. البته در صورت طرح صندلی ۲+۲+۲ به‌دلیل حذف صندلی وسط ردیف دوم، فضای پای بیشتری برای سرنشینان عقب مهیا می‌شود. نکته‌ی مهم دیگر فضای صندوق عقب است که در صورت استفاده شده صندلی‌های ردیف آخر، تقریباً بدون استفاده می‌شود. X7 به انواع گجت‌ها و تجهیزات ایمنی مدرن از دوربین‌های هوشمند نظاره‌گیر چشم راننده (درصورت حواس پرتی راننده به جاده هشدار می‌دهد) تا فناوری خودران به مدت ۷ ثانیه در بزرگراه (۳۰ ثانیه در سرعت‌های کمتر از ۳۰ کیلومتر بر ساعت) مجهز است. سیستم‌های ایمنی دیگر سری 7 مانند ترمز اضطراری خودکار و کنترل ریموت خودرو نیز در X7 وجود دارد.

کلام آخر

BMW X7 / بی ام و

باتوجه به‌اینکه هنوز مشخصات کامل بی‌ام‌و X7 از قوای فنی تا قیمت نهایی اعلام نشده است، قضاوت در مورد آن منطقی نیست. از طرفی با درنظر گرفتن سواری فوق‌العاده راحت و کابین بسیار کاربرپسند و لوکس، مدل پروتوتایپ X7 در برابر محصولات فعلی آئودی و مرسدس‌بنز یا حتی رنجرور، خودروی پیشرفته‌تری خواهد بود. X7 دقیقاً مناسب مخاطبین هدف؛ خانواده‌های پرجمعیت ساخته شده است. مدل نهایی و تولیدی بی‌ام‌و X7 در چند ماه آینده رونمایی می‌شود تا اوایل سال ۲۰۱۹، خط تولید بزرگ‌ترین شاسی‌بلند باواریا در آمریکا، آغاز به‌کار کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات