IDC: عرضه جهانی تبلت در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است

شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
آخرین بررسی‌های IDC نشان می‌دهد که عرضه‌ی جهانی تبلت در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.
تبلیغات

براساس گزارش مؤسسه‌ی IDC، میزان عرضه‌ی جهانی تبلت امسال در مقایسه با سال گذشته ۱۱.۷ درصد کاهش یافته و از ۳۵.۸ میلیون دستگاه در سه‌ماهه‌ی مشابه سال گذشته‌ی میلادی به ۳۱.۷ میلیون دستگاه در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی رسیده است. در این گزارش، IDC مجموع بازار تبلت را که شامل تبلت‌های معمولی و همچنین تبلت‌های جداشدنی می‌شود، مورد بررسی قرار داده است. عرضه‌ی تبلت‌های سنتی به‌طور مشخص ۲۶.۸ میلیون دستگاه بوده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ کاهشی ۱۳.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

هرچند مجموع عرضه‌ی جهانی تبلت با کاهش مواجه شده است؛ اما داده‌های اولیه نشان می‌دهند که سرفیس مایکروسافت و آیپد پرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۲.۹ درصدی را تجربه کرده‌اند. اپل در سه‌ماهه‌ی نخست امسال عنوان برترین عرضه‌کننده‌ی تبلت را به خود اختصاص داده است؛ در حالی که سامسونگ و هواوی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

IDC برآورد می‌کند که اپل ۹.۱ میلیون آیپد و از این بین ۱.۸ میلیون تبلت آیپد پرو عرضه کرده است. این رقم اپل را به برترین تولیدکننده‌ی بازار تبلت‌های جداشدنی تبدیل می‌کند. با این حال، رشد اپل می‌تواند تا حدودی به آیپد ۹.۷ اینچی جدیدی مربوط باشد که به تازگی به عنوان بخشی از تلاش‌های این شرکت به حوزه‌ی آموزشی عرضه شد. اپل این آیپد جدید خود را ماه گذشته و در اواخر سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری عرضه کرد.

iPad 9.7 / آیپد 9.7

در همین حال، عرضه‌ی تبلت‌های سامسونگ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱.۴ درصد کاهش یافته است. هرچند سامسونگ از جمله معدود برندهای عرضه‌کننده‌ی تبلت‌های رده‌بالای اندرویدی همچون سری تب اس محسوب می‌شود؛ اما این شرکت برای حفظ جایگاه خود در رقابت با شرکت‌هایی چون اپل و مایکروسافت مسیر دشواری در پیش دارد. در طرف دیگر، هواوی، ۱۳ درصد افزایش عرضه را در مقایسه با مدت مشابه پارسال تجربه کرده است. این رشد چینی‌ها را به جمع سه سازنده‌ی برتر تبلت بازمی‌گرداند. هرچند بخش عمده‌ای از عرضه‌ی هواوی در منطقه‌ی آسیا – اقیانوسیه صورت گرفته؛ اما این شرکت در اروپا نیز شاهد رشد قابل توجهی بوده است.

در فهرست پنج سازنده‌ی برتر تبلت، لنوو و آمازون به ترتیب رتبه‌های چهارم و پنجم را در اختیار دارند. هرچند عرضه‌ی لنوو از سال گذشته تاکنون ۱.۸ درصد افزایش یافته است؛ اما این مقدار به اندازه‌ای کافی نبوده تا چینی‌ها را در جمع سه شرکت برتر این فهرست قرار دهد. علت قرارگیری آمازون در جایگاه پنجم به احتمال فراوان به خاطر عرضه‌ی فصلی تبلت‌های این شرکت است. آمازون در خلال سه‌ماهه‌ی نخست به جای افزایش عرضه، توجه خود را به افزودن قابلیت‌های بیشتر به پلتفرم الکسا همچون دستیار صوتی برای تبلت‌های فایر ۷ و فایر اچ‌دی ۸ معطوف کرده بود.

اما در حالی که میزان عرضه‌ی تبلت‌ها کاهش یافته است، IDC به ورود گوگل به دنیای تبلت به عنوان یکی از عوامل افزایش‌دهنده‌ی عرضه‌ی این دستگاه اشاره می‌کند. آن‌طور که لین هوانگ، مدیر تحقیقات IDC می‌گوید با نزدیک شدن به فصل خرید آموزشی، تبلت‌های مجهز به سیستم‌عامل کروم می‌توانند به انتخابی جذاب برای دانش‌آموزان تبدیل شوند. گوگل نخستین تبلت مجهز به سیستم‌عامل کروم (ایسر کروم‌بوک تب ۱۰) را در مارس گذشته عرضه کرد. هرچند این دستگاه از صفحه‌کلید بهره نمی‌برد؛ اما در عوض به همراه یک قلم مدل وکوم (Wacom) عرضه می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات