D1-kifpool

انتقاد شدید کارشناسان به سیستم ترمز و اتوپایلوت تسلا

چهارشنبه 9 خرداد 1397 - 04:30
مطالعه 4 دقیقه
کارشناسان نشریه‌ها و سازمان‌های مختلف، انتقادهای شدیدی به سیستم اتوپایلوت و ترمز محصولات تسلا وارد کرده‌اند. احتمال ورود کمیسیون بازرگانی فدرال ایالات متحده به شکایات، وجود دارد.
تبلیغات
D4-mcid4

پس از انتشار نقد و بررسی نشریه‌های مختلف از تسلا مدل 3، بحث‌های زیادی پیرامون قابلیت اعتماد این سدان تمام برقی ایجاد شده است. اخیراً کارشناسان نشریه‌ی معتبر کانسیومر ریپورتس (Consumer Reports) یا به‌اختصار CR، از سیستم ترمز تسلا مدل 3 گلایه کرده بودند.

Tesla Model 3

قدرت ترمزگیری تسلا مدل 3 در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، حدود ۴۱.۵ متر اعلام شده است اما این سدان برقی در آزمایش‌های CR، نتایج کاملاً متغیری گزارش کرده است. در واقع به‌صورت میانگین، تسلا مدل 3 پس از طی کردن مسافتی حدود ۴۶.۳ متر توقف کرده است که اصلاً عملکرد مناسبی محسوب نمی‌شود. برای مقایسه باید توجه کرد که وانت پیکاپ بسیار بزرگ‌تر فورد F-150 در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، با ترمزگیری پس از ۴۴.۱ متر توقف کامل می‌کند. سخنگوی تسلاموتورز متغیر بودن نتایج آزمایش CR را ناشی از تفاوت تایرها، دمای هوا و تایرها و وضعیت آسفالت دانست. اما پس از انتشار گزارش دیگر نشریه‌ها و مشکلات فراوان مدل 3، ایلان ماسک وارد عمل شد. ماسک در حساب توئیتری خود از به‌روزرسانی فرم‌ور مدل 3 و کاهش ۶ متری مسافت ترمزگیری در شرایط «ترمزگیری شدید مداوم» خبر داد. کارشناسان CR پیش از این اعلام کرده بودند که درصورت آپدیت فرم‌ور مدل 3، دوباره سیستم ترمز آن را بررسی خواهند کرد. البته باید اقرار کرد که شرایط ترمزگیری شدید و سخت‌گیری در مورد مسافت طی شده، همیشه در رانندگی روزمره ایجاد نمی‌شود ولی ضعیف بودن ترمز مدل 3 در برابر بیشتر خودروهای مدرن، امری غیرقابل قبول است.

US Federal Trade Commission

اما مشکلات تسلاموتورز فقط در عملکرد نامناسب مدل 3 خلاصه نمی‌شود. دو سازمان غیرانتفایی «مرکز ایمنی خودروها» و «نگهبان مصرف کننده» آمریکا، خواستار ورود کمیسیون بازرگانی فدرال ایالات متحده (FTC) به پرونده‌ی فریب آمیز بودن سیستم اتوپایلوت تسلا شده‌اند. مدیران این دو سازمان معتقد هستند که مقامات تسلا و مدیرعامل این شرکت؛ ایلان ماسک، به‌طور عمدی مصرف کنندگان را به باور کردن ایمنی فراتر از میزان واقعی اتوپایلوت فریب داده‌اند. درواقع مدیران ارشد تسلا موتورز با رفتار و گفتار خود این باور را ایجاد کرده‌اند که خودروهای مجهز به سیستم اتوپایلوت تسلا، خودران هستند و بدون نیاز به راننده حرکت می‌کنند.

Elon-Musk / ایلان ماسک

مدافعان این دو سازمان معتقد هستند که تبلیغ «سخت افزار تمام خودران در تمامی محصولات» تسلاموتورز، مالکان خودروهای این شرکت و کسانی که طرفدار این برند هستند را فریب می‌دهد. تبلیغات خودروهای تسلا شامل به تصویر کشیدن حالت خودران در جاده‌های شلوغ و ادعای کاهش ۴۰ درصدی تصادفات با وجود خودروهای خودران تسلا است. ماسک پیش از این گفته بود:

به‌سادگی باید گفت که احتمال تصادف با وجود اتوپایلوت کمتر است.

منتقدان با ناصحیح خواندن ادعای ماسک، سیستم اتوپایلوت تسلا را به سیستم اتوپایلوت هواپیماهای تجاری ربط می‌دهند و مشابه بودن نام این دو سیستم متفاوت را مناسب نمی‌دانند. مقامات دو سازمان ذکر شده در طی نامه‌ای به جوزف سیمونز، رئیس FTC به اعتراف صریح ماسک نیز اشاره کرده‌اند.

tesla autopilot system

ماسک گفته بود:

گاهی اوقات مصرف کنندگان تسلا، ایمنی اتوپایلوت را فراتر از میزان واقعی آن درک می‌کنند.

سیستم اتوپایلوت تسلا با داشتن قابلیت‌هایی چون جلوگیری انحراف بین خطوط و حفظ فاصله‌ی طولی هوشمند، جزو سیستم‌های سطح ۲ خودران محسوب می‌شود. بر اساس تعریف سطح ۲ فناوری خودران که در محصولات شرکت‌های دیگر نیز وجود دارد، هوشیار بودن راننده و در دست گرفتن فرمان ضروری است. در سطح ۳ فناوری خودران مانند نسل جدید آئودی A8 که هنوز به بازار جهانی عرضه نشده است، رها کردن فرمان در برخی بزرگراه‌های از پیش تعیین شده، مجاز خواهد بود.

Tesla

حساسیت گروه‌ها و سازمان‌های مختلف با کشته شدن دو سرنشین در سال‌های اخیر بیشتر شده است. در دو تصادف مرگ‌بار سال ۲۰۱۶ و ماه گذشته، سیستم اتوپایلوت فعال و راننده فرمان را رها کرده بود. علاوه بر این، اخیراً یک شهروند بریتانیایی به‌دلیل تصویربرداری از حرکت خودران تسلا مدل S در حالی که خود در صندلی سرنشین جلو نشسته بود، به ۱۸ ماه ممنوعیت از رانندگی محکوم شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟

داغ‌ترین مطالب روز
امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس
مدیرعامل نوبیتکس: در جبران خسارت ۱۰۰ میلیون دلاری هیچ نهادی به ما کمک نکرد

امیرحسین راد تاکید می کند که تمام خسارت‌ها توسط منابع داخلی و آورده‌ی سهام‌داران نوبیتکس تأمین شده است.

101
1 روز قبل
بهترین گوشی های گیمینگ سامسونگ در بازار ایران
بهترین گوشی گیمینگ سامسونگ [تابستان ۱۴۰۴]

آیا گوشی‌های سامسونگ برای گیم و بازی مناسب هستند؟ در این مقاله با راهنمای خرید بهترین گوشی سامسونگ برای بازی در هر بازه‌ی قیمتی‌ای همراه زومیت باشید.

444
حدود 12 ساعت قبل
بهترین گوشی های گیمینگ شیائومی در بازار ایران
بهترین گوشی گیمینگ شیائومی [مرداد ۱۴۰۴]

بهترین گوشی شیائومی مخصوص بازی و گیمینگ کدام مدل است؟ در مقاله‌ی پیش‌‌رو با راهنمای خرید گوشی مناسب گیم شیائومی در هر بازه‌ قیمتی همراه زومیت باشید.

298
حدود 15 ساعت قبل
بهترین گوشی ارزان و اقتصادی بازار
بهترین گوشی اقتصادی بازار [تابستان ۱۴۰۴]

بهترین گوشی ارزان بازار کدام است؟ با راهنمای خرید بهترین گوشی اقتصادی از نظر برند، باتری، دوربین، قدرت پردازشی و حافظه همراه زومیت باشید.

283
1 روز قبل
بهترین گوشی های تاشوی بازار ایران
بهترین گوشی های تاشو [تابستان ۱۴۰۴]

گوشی‌های تاشو در سال‌های اخیر رفته‌رفته جایگاه خود را در بازار پیدا کرده‌اند؛ اما فهرست بهترین گوشی تاشو بازار شامل چه مدل‌هایی می‌شود؟

143
1 روز قبل
تصویرسازی از ابر قارچی ناشی از انفجار بمب اتم و ویرانه‌های شهر
۸۰ سال پس از «آن روز»؛ میراث بمباران اتمی ژاپن و خاطرات سانسورشده بازماندگان

۸۰ سال پس از بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی، بازماندگان همچنان با درد، تبعیض و خاطرات سانسورشده دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

335
1 روز قبل
اسکرین شات سایت های مختلف با آیکون نماد هوش مصنوعی جلوی آن ها
کاربردی‌ ترین و بهترین ابزارهای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵ برای همه

سایت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی متفاوتی هستند که ابزارهای کاربردی یا سرگرم‌کننده‌ای را ارائه می‌کنند، در ادامه چند مورد از بهترین‌ها را معرفی می‌کنیم.

35
حدود 15 ساعت قبل
تبلیغات
DN-DNShatel

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات