کمبریج آنالیتیکا تعطیل شد؛ پایانی بر یک رسوایی اینترنتی

پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سرانجام پس از شدت گرفتن رسوایی به‌بار آمده بر سر سوءاستفاده از اطلاعات کاربران فیسبوک، فعالیت کمبریج آنالیتیکا متوقف می‌شود.
تبلیغات

گزارش اخیر وال‌استریت ژورنال حکایت از آن دارد که کمبریج آنالیتیکا پس از شدت‌گرفتن رسوایی اخیر بر سر سوءاستفاده از اطلاعات کاربران فیسبوک در جریان کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، فعالیت خود را متوقف می‌کند. کمبریج آنالیتیکا پس از مدت کوتاهی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت بریتانیایی مادر آن، موسوم به SCL Elections اعلام اِعسار (وضعیتی که در آن شرکت یا شخصی به‌دلیل دسترسی نداشتن به دارایی خود یا کافی نبودن دارایی، قدرت پرداخت بدهی‌ها یا هزینه‌ی دادرسی خود را نداشته باشد) کرده است، ضمن اینکه کمبیرج آنالیتیکا نیز به‌زودی اعلام ورشکستگی خواهد کرد. براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، گروه SCL نیز فعالیت خود را متوقف خواهد کرد.

کمبریج آنالیتیکا با فعالیت در زمینه‌ی تحلیل داده برای کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ شهرت یافت و پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر به‌دست آوردن اطلاعات میلیون‌ها تَن از کاربران فیسبوک از طریق یک اپلیکیشن تست شخصیت به‌ظاهر بی‌ضرر، بحث‌های بسیاری پیرامون آن شکل گرفت. فاش‌شدن این مساله، نهادهای نظارتی ایالات متحده و بریتانیا را وارد ماجرا کرد و باعث شد تا مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک ناچار به حضور یافتن در برابر سناتورهای آمریکایی شود. الکساندر نیکس، مدیرعامل Cambridge Analytica نیز پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر مذاکره‌ی او بر سر امکان شنود سیاست‌مداران برای یافتن مشتری، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

به‌نظر می‌رسد که انتشار گزارش‌های متعدد به زیان کمبریج آنالیتیکا پیرامون رسوایی پیش‌آمده، تاب و تحمل را از این شرکت گرفت. در بیانیه‌ی کمبریج آنالیتیکا چنین آمده است:

پوشش رسانه‌ها [از رسوایی به‌بار آمده]، در عمل تمام مشتریان و شرکای تجاری کمبریج آنالیتیکا را از آن فراری داد.

کمبریج آنالیتیکا در بیانیه‌ی منتشر شده، به دفاع از خود بر سر بحث‌های پیش‌آمده ادامه می‌دهد و مدعی است که تحقیقات درون‌سازمانی صورت‌گرفته پیرامون مشکلات اخیر، تخطی از قانون را در این شرکت نشان نمی‌دهد. در ادامه‌ی بیانیه‌ی Cambridge Analytica‌ چنین آمده است:

در طول چند ماه اخیر، کمبریج آنالیتیکا در مظان اتهام‌های بی‌اساسی بوده و با وجود تلاش‌های آن برای جبران مشکلات اخیر، برای فعالیت‌های مورد انتقاد و تخطئه قرار گرفته است که نه‌تنها قانونی هستند؛ بلکه به‌صورت گسترده به‌عنوان راهکاری استاندارد برای تبلیغات آنلاین در حوزه‌های سیاسی و تجاری مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.

نظر شما کاربران زومیت در این خصوص چیست؟ آیا راهکار کمبریج آنالیتیکا برای تبلیغ کمپین دونالد ترامپ، با فرآیند پروفایل‌سازی شرکت‌هایی مانند فیسبوک و گوگل برای انتشار تبلیغات هدف‌دار متفاوت است؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات