درس‌هایی از بی ام و برای مدیران تسلا

چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
استراتژی‌های بی‌ام‌و در صنعت خودروی برقی، می‌توانند تسلا را در رسیدن به هدف افزایش حجم تولید و حفظ کیفیت، یاری کنند.
تبلیغات

خودروساز بزرگ آلمان، همواره به تولید انبوه محصولات باکیفیت شهرت داشته است؛ در واقع حجم تولید این برند طی دو هفته با کل آمار تولید تسلا در سال ۲۰۱۷ برابری می‌کند. حالا بی‌ام‌و قصد دارد کارخانه‌های خود را به‌منظور تولید خودروی برقی در کنار مدل‌های پلاگین هیبرید و بنزینی فعلی راه‌اندازی کند.

از آنجا که تسلا یکی از بزرگ‌ترین رقبای بی‌ام‌و در این حوزه است و موفقیت‌های چشمگیری دارد؛ برند آلمانی با نظارت بر عملکرد و نقاط قوت و ضعف این شرکت، به نتایج جالبی رسیده است. البته با اینکه تجربه‌ی بی‌ام‌و در صنعت خودروسازی بیشتر از تسلا است؛ رقبایی مثل i4 (برای تسلا مدل 3) و شاسی‌بلند برقی iX3 هنوز پا به عرصه نگذاشته و موفقیتی به دست نیاورده‌اند. در ادامه به نتایج تحقیقات مذکور، نگاهی می‌اندازیم.

بی ام و / BMW iX3

به‌طور کلی، ساخت خودکار محصولات در صنایع تولیدی در کنار مزایایی مثل کاهش زمان ساخت، افزایش دقت و کیفیت، خطای انسانی کمتر، کاهش دستمزد، ایمنی بیشتر و افزایش حجم تولید، معایبی هم دارد که حضور کارگرها را اجباری می‌کند. نقاط ضعف این فناوری نظیر کاهش انعطاف‌پذیری، آلایندگی، هزینه‌ی اجرایی سنگین، افزایش نرخ بیکاری و هزینه‌های غیر قابل پیش‌بینی، باید مد نظر قرار گیرند.

Tesla Model 3

از این رو، خودروساز آلمانی به‌جای اتوماسیون گسترده، استفاده از نیروی کار انسانی، تطبیق‌پذیری و توجه بیشتر به جزئیات را پیشنهاد می‌کند. جالب است که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، قبلا به کاربرد بیش از حد از ربات‌ در طراحی تسلا مدل 3 اعتراف کرده و به استفاده بیشتر از نیروی کار و به‌نوعی ایجاد تعدیل بین ماشین و انسان ترغیب شده است. 

اولیور زیپس، رئیس بخش تولید بی‌ام‌و، در این خصوص می‌گوید:

ساخت خودرو در چرخه‌‌هایی به مدت ۶۰ ثانیه، عاملی تعیین‌کننده است؛ اما اتوماسیون کامل هدف ما نیست، چراکه نیروی کار انسانی محدودیت‌های ربات را ندارد و با وجود ویژگی‌های منحصربه‌فرد، نمی‌توان از آن صرف نظر کرد. ما با در نظر گرفتن فاکتور انعطاف‌پذیری در تولید، در حال آماده‌سازی معماری ساخت و ساز جدید و ارتقاء کارخانه‌های خود هستیم؛ چراکه آمار درخواست برای خودروهای برقی در آینده، دقیقا مشخص نیست و استفاده از چنین دانشی بیشترین بازدهی اقتصادی را خواهد داشت.
بی ام و i4 و iX3 مفهومی / BMW i4 and iX3 Concepts

بی‌ام‌و می‌تواند به‌آسانی حجم زیادی خودروی برقی تولید کند؛ اما فعلا قصد بهینه‌سازی پایگاه‌های ساخت و ساز خود را دارد. برند مشهور آلمانی، از بین ۷ کارخانه اصلی خود، ۴ مورد را با در نظر گرفتن فاکتور تطبیق‌پذیری بر اساس نیاز تا سال ۲۰۲۱ بازسازی خواهد کرد. لازم به ذکر است که دو مدل i4 و iX3 برای عرضه در سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده‌اند و در ادامه تا سال ۲۰۲۵، ۱۵ مدل جدید در دستور کار این شرکت قرار دارند.

از سویی دیگر، تسلا صرفا سازنده‌ی خودروی تمام‌ برقی است و نمی‌تواند با تجهیز کارخانه‌هایی که خودروی درون‌سوز تولید می‌کنند، تولید بیشتری داشته باشد. این مسئله چالش بزرگی برای برند آمریکایی است و در آینده امکان موفقیت بی‌ام‌و را بیشتر می‌کند. به همین دلیل، تسلا از همین الان وارد عمل شده است و به دنبال راه چاره می‌گردد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات