حفظ تعادل موتورسیکلت؛ با فناوری پرتاب موشک

یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت بوش آلمان، به منظور جلوگیری از وقوع تصادف هنگام لغزش چرخ جلوی موتورسیکلت، سیستمی پیشنهاد داده است که به کمک نیروی پرتابی شبیه موشک، از سُر خوردن پیشگیری خواهد کرد.
تبلیغات

در دنیای کنونی، تولیدکنندگان تلاش می‌کنند که تا حد ممکن موتورسیکلت‌های امن‌تری بسازند. معمولا این کار توسط سیستم‌های الکترونیکی انجام می‌شود. این سیستم‌ها شامل کنترل کشش، ترمز ABS هنگام پیچیدن و سیستم‌ تعلیق الکترونیکی است. ظاهرا هیچ کسی فکر نمی‌کرد که روزی از فناوری موشک برای کمک به حفظ تعادل و ثبات موتورسیکلت استفاده شود؛ و احتمالا بوش اولین شرکتی باشد که در این زمینه وارد شده است. 

موتورسیکلت Kawasaki Ninja 400

 هر موتورسوار باید بداند، چیزی به عنوان موتورسیکلت بدون افتادن (سُر خوردن) وجود ندارد. متغیرهای زیادی وجود دارند که تعادل دینامیکی موتورسیکلت را تعیین می‌کنند و بخش زیادی از آن‌ها وابسته به اراده‌ی موتورسوار نیستند.

یکی از شایع‌ترین اتفاقات ناگواری که معمولا در جاده‌های عمومی برای موتورسواران رخ می‌دهد، لوساید (lowside) است که به دلیل کاهش کشش چرخ جلو اتفاق می‌افتد. مهم نیست که موتورسیکلت به تجهیزات ایمنی (مانند سیستم ترمز ضدقفل) مجهز شده باشد؛ اگر موتورسوار در پیچی لغزنده با سرعت حرکت کند و بخواهد بپیچید، به دلیل عملکرد یک حسگر الکترونیکی بسیار کوچک روی چرخ؛ عمل ترمزگیری به سرعت انجام می‌شود و ممکن است منجر به سر خوردن و تصادف موتورسیکلت شود. 

Bosch motorcycle side thrusters / بوش موتورسیکلت

در اکثر اوقات و برای بیش‌تر موتورسواران، نجات یافتن از تصادف لوساید می‌تواند شانسی بزرگ و البته تجربه‌ای پرهزینه باشد. در این حالت باز نگه داشتن دریچه گاز پیشرانه موتورسیکلت، احتمالا تنها چیزی است که می‌تواند زندگی موتورسوار را نجات دهد؛ البته اگر زمان کافی برای نگه داشتن و کنترل کشش چرخ‌های آن وجود داشته باشد. 

بوش از روش جایگزین دیگری برای جلوگیری از این نوع تصادف استفاده می‌کند؛ یکی از این روش‌ها تحت عنوان "پروژه تحقیقاتی کاهش سُر خوردن" مورد بررسی قرار گرفته است که با دست جادویی به منظور جلوگیری از افتادن موتورسوار مقایسه می‌شود. ایده کلی مورد استفاده در این روش کاملا جدید است و از فناوری بسیار بالایی بهره می‌برد. 

بوش پیشنهاد می‌کند که برای بکارگیری فناوری دست جادویی، از نیروی پرتاب (فشار)‌ جانبی جهت جلوگیری از لغزش موتورسوار استفاده شود. اکثر موتورسیکلت‌های مدرن مجهز به حسگرهایی هستند که می‌توانند لغزش چرخ جلو را تشخیص دهند؛ بنابراین هنگامی که میزان لغزش از حد معینی تجاوز کرد، از نازل برای ایجاد نیروی پرتاب استفاده می‌شود. طرز کار به این صورت است که نازل گاز را برای جلوگیری از لغزش چرخ جلو در جهتی اسپری می‌کند، در نتیجه موتورسیکلت به صورت عمودی قرار می‌گیرد و می‌تواند مسیر حرکت خود را ادامه دهد. 

به نظر می‌رسد که این ایده بسیار شبیه به نحوه عملکرد موشک و براساس نیروی محرکه پرتابی آن باشد؛ در این مورد بوش پیشنهاد می‌کند از انباره (آکومولاتور) گاز برای تولید چنین نیرویی استفاده شود. این انباره‌ها شبیه مواردی هستند که در حال حاضر در کیسه هوای خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. کل سیستم از فناوری کاربردی معمولی بهره می‌برد، در حالی که به سادگی برای دست‌یابی به هدف جدیدی بازآرایی شده است.

Super bike Bosche

سوالات زیادی وجود دارند که در مورد ایده بوش به ذهن می‌رسند. آیا پس از استفاده از مخزن گاز، می‌توان آن را دوباره پر کرد؟ استفاده از چنین سیستمی چه میزان به وزن موتورسیکلت اضافه می‌کند؟ در حالتی که خود موتورسوار بسیار سریع رانندگی کند و سُر خوردن او ناشی از کاهش کشش به علت لغزندگی جاده نباشد، این سیستم چطور عمل می‌کند؟ آیا بکارگیری این ایده منجر به تبدیل سُر خوردن موتورسیکلت به چرخش در جهت محور طولی و پرت شدن راننده نخواهد شد؟ بوش چه تدبیری برای مقابله با این خطرات اندیشیده است؟

با این حال الان نمی‌توان به طور قطعی در مورد جنبه‌های کاربردی ایده بوش قضاوت کرد و به نظر می‌رسد که برای چنین کاری بسیار زود باشد. ایده بوش برای پیشگیری از لغزش و سُر خوردن موتورسیکلت در حال حاضر در آغاز راه قرار دارد و بوش نمونه اولیه‌ای برای اثبات کار آن ارائه کرده است؛ به همین علت باید تا زمان عملیاتی شدن و آزمایش آن در شرایط واقعی صبر کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات