معرفی استارتاپی برای استخراج ارزهای دیجیتال با انرژی سبز

یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
دو خواهر موفق شده‌اند انرژی کربنی لازم برای راه‌اندازی و خنک کردن استخراج کننده‌های ارز دیجیتال را با انرژی سبز جایگزین کنند.
تبلیغات

همان‌طور که می‌دانید این روزها بحث ارزهای رمزنگاری شده یا کریپتوکارنسی بسیار داغ شده است. از این رو استارتاپی که بتواند قدرت کامپیوتری لازم برای استخراج یا ماین کردن ارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم را فراهم کند مورد توجه ویژه‌ی سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت. از طرفی ماین کردن ارزهای دیجیتال نیازمند تعداد زیادی سرور است که مصرف برق بالایی دارند. درنتیجه اگر استارتاپی بتواند راه‌اندازی و خنک کردن سرورها را با انرژی سبز انجام دهد بدون شک سرمایه‌ی زیادی جذب خواهد کرد.

نادین و نیکول دمبلون (Nadin & Nicole Damblon) دو خواهر آلمانی هستند که در حال حاضر در وین اتریش زندگی می‌کنند. این دو خواهر استارتاپی را راه‌اندازی کرده‌اند که با استفاده از انرژی سبز، نیروی لازم برای راه‌اندازی و خنک کردن سرورهای استخراج ارز دیجیتال را فراهم می‌کنند.

hydrominer

نحوه‌ی کار استارتاپ

استارتاپ این دو خواهر HyrdoMiner نام دارد و در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شده است. این استارتاپ در ازای دریافت مبلغی، سرورهای لازم برای ماین کردن ارز دیجیتال را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. نادین و نیکول ایده‌ی جالبی برای انتقال سرورها داشتند. آن‌ها سرورهای پرقدرت خود را در کانتینترهای مخصوص حمل کشتی قرار دادند تا به راحتی به منابع دوستدار محیط زیست مانند نیروگاه‌های آبی منتقل شود. این استارتاپ در سال ۲۰۱۷ حدود سه میلیون دلار از طریق ICO دریافت کرد. ICO یا Initial Coin Offering، عرضه‌ی اولیه‌ی سکه، کمپینی برای تأمین مالی استارتاپ‌های فعال در حوزه‌ی ارزهای رمزگذاری شده است. به این صورت که شخصی چندین واحد از یک ارز دیجیتال جدید را در مبادله با ارزهایی مانند بیت‌کوین یا اتریوم به فروش می‌رساند.

بنیان‌گذاران این استارتاپ با دریافت این مبلغ دو نیروگاه آبی در کنار رودخانه‌های اتریش را اجاره کردند. آن‌ها یک ماه بعد در پیش‌فروش دومین ICO مبلغ هفت میلیون دلار دریافت کرده و روی نیروگاه‌های آبی واقع در جورجیا و کانادا سرمایه‌گذاری کردند. دومین ICO در اواخر تابستان امسال تکمیل می‌شود و تا آخر سال برنامه‌ریزی‌های دیگری برای تأمین سرمایه‌ی این استارتاپ در نظر گرفته شده است.

ایده‌ی راه‌اندازی استارتاپ

کریپتوماینینگ یا فرآیند استخراج ارز دیجیتال روی کامپیوترهای خانگی قابل انجام است. اما برای بالا بردن سرعت نیاز به کامپیوترهای قدرتمندتری است. این کامپیوترهای قدرتمند به مقدار زیادی انرژی نیاز دارند و اغلب از منابع نامناسبی مانند نیروگاه‌های ذغال سنگ برای تأمین انرژی مورد نیاز آن‌ها استفاده می‌شود. وب‌سایت Digiconomist که کربن ناشی از استخراج ارزهای دیجیتال را تحلیل می‌کند، انرژی مصرفی برای استخراج بیت‌کوین را معادل انرژی مصرفی جمهوری چک تخمین زده است. این موضوع نقش پررنگی در آلودگی محیط زیست دارد و بنیان‌گذاران استارتاپ HyrdoMiner در تلاش هستند تا انرژی لازم برای استخراج ارزهای دیجیتال را با انرژی سبز جایگزین کنند.

Nadine and Nicole Damblon

داستان راه‌اندازی استارتاپ

نکته‌ی جالب این است که هیچ‌کدام از دو بنیان‌گذار این استارتاپ پیش‌زمینه‌ی مرتبط با تکنولوژی ندارند. نادین در رشته‌ی تئاتر، سینما و رسانه‌ی دانشگاه وین اتریش تحصیل کرده و مدتی به‌عنوان دستیار کارگردان تئاتر ملی برجسته‌ی اتریش فعالیت کرده است. نیکول نیز در رشته‌ی تاریخ هنر شرق آسیا تحصیل کرده است و سپس با مهاجرت به چین در یکی از گالری‌های این کشور مشغول به کار شده است. هر دو خواهر در رشته‌ی هنر تحصیل کرده‌اند و کسی فکرش را نمی‌کرد روزی استارتاپی در زمینه‌ی استخراج ارزهای دیجیتال راه‌اندازی کنند. نیکول با اشاره به ایده‌ی آزادی‌خواهی نظام آموزشی اتریش در قرن ۱۹ و تأکید بر تأثیر هر فرد در اقتصاد گفته است:

ما همیشه به تفکر جدید علاقه داشته‌ایم.

نادین نیز در ادامه‌ی صحبت‌های خواهرش اضافه کرده است:

هنر، همیشه به معنای طرز تفکر منتقدانه بوده است. و ما به واسطه‌ی شغلی که داریم همیشه باید طرز تفکر خلاقانه‌ای داشته باشیم.

آن‌ها معتقدند دانش فنی کمی که در آغاز کار داشته‌اند مزیت بزرگی برایشان بوده و باعث شده ایده‌های جالبی به ذهنشان خطور کند. ایده‌هایی مانند قرار دادن سرورها در کانتینرهای مخصوص حمل کشتی برای حمل‌ونقل آسان و جایگذاری آن‌ها در یک کشتی لنگرانداخته در نزدیکی توربین‌های بادی.

سرعت و کنجکاوی

نیکول و نادین در ۶ ماه گذشته، تعداد اعضای تیم خود را دو برابر کرده‌اند. نادین می‌گوید:

ما مانند هر استارتاپ دیگری مجبور به رشد و توسعه بودیم و باید با مردم جدید آشنا می‌شدیم. دنیای ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی کوچک است و ورود به این صنعت نیازمند آشنایی با مردم جدید است.

اما این دو خواهر برخلاف هر استارتاپ دیگری در دنیا، به دنبال استخدام نیروهای جوان نیستند و مایکل مارکوینچی (Michael Marcovici)، سرمایه‌گذار با سابقه‌ی اتریشی را به‌عنوان هم‌مدیرعامل شرکت انتخاب کرده‌اند. همچنین تیم شورای این استارتاپ از ۱۵ وکیل، سرمایه‌گذار، بانکدار و کارگزار سهام تشکیل شده است.

hydrominer

فناوری بلاک‌چین، کریپوتوکارنسی نیست

استارتاپ HyrdoMiner تا به حال در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال فعالیت کرده و رشد خوبی داشته است. اما نیکول و نادین قصد دارند مفهوم فناوری بلاک‌چین را از ارزهای دیجیتال جدا کنند. فناوری بلاک‌چین یک پایگاه داده‌ی توزیع شده است که اطلاعات خود را نه در یک مکان مرکزی بلکه در کامپیوترهای سراسر جهان ذخیره می‌کند. نیکول می‌گوید:

امکانات و موقعیت‌های جدید زیادی برای ما وجود دارد. جهانی را تصور کنید که در آن از فناوری بلاک‌چین برای اهداف بزرگی مانند اطمینان از توزیع یکپارچه‌ی مواد دارویی و امنیت سایبری استفاده می‌شود و با استفاده از انتقال نقطه به نقطه‌ی انرژی هزینه‌ی کمتری برای انجام آن نیاز خواهد بود. ما می‌توانیم قدرت محاسباتی لازم برای انجام این فرآیند را تأمین کنیم.

اما قبل از انجام این کار باید جمعیت بزرگ‌تری با آن‌ها همراه شود. نادین می‌گوید:

وظیفه‌ی ما این است که دو مفهوم بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال را در ذهن مردم از هم جدا کنیم. ما حتی باید نسل جدید را نیز با این موضوع آشنا کنیم. ما بچه‌های مدرسه‌ای را به بازدید از تأسیسات استخراج ارز دیجیتال و نیروگاه‌ها دعوت می‌کنیم. آن‌ها خیلی سریع متوجه تفاوت این موضوع می‌شوند.

در حال حاضر به نادین و نیکول پلت‌فرمی در بانک جهانی داده شده است تا ورک‌شاپ‌هایی در زمینه‌ی معرفی موارد استفاده‌ی بالقوه‌ی از فناوری بلاک‌چین برگزار کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات