سامسونگ با ZTE برای فروش پردازنده‌ موبایل مذاکره می‌کند

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
سامسونگ از فرصت تحریم شرکت ZTE استفاده کرده و به دنبال عقد قرارداد برای فروش پردازنده‌ی اکسینوس به این شرکت است.
تبلیغات

یکی از مدیران سامسونگ در مصاحبه‌ای عنوان کرد که این شرکت در حال مذاکره با تولیدکنندگان متعدد گوشی موبایل از جمله زدتی‌ای است. این مذاکرات به‌منظور فروش پردازنده‌ی موبایل به این شرکت‌ها در حال جریان است. خبر منتشر شده نشان‌دهنده‌ی عزم جدی سامسونگ برای رقابت با غول پردازنده‌ی موبایل یعنی کوالکام است.

در حال حاضر، غول کره‌ای دنیای فناوری اکثر سود خود را از فروش چیپ‌های حافظه‌ی رم کسب می‌کند. این شرکت در سال‌های اخیر به طراحی و تولید مدارهای منطقی مانند پردازنده‌های موبایل، سنسورهای تصویری و چیپ‌هایی برای خودروهای خودران نیز روی آورده است.

برند اکسینوس، مختص پردازنده‌های پرچم‌دار سامسونگ در گوشی‌های موبایل است. این پردازنده در گوشی‌های هوشمند این شرکت استفاده می‌شود. البته تنها یک مشتری خارجی برای این پردازنده‌ها وجود دارد و آن هم شرکت چینی میزو است.

اینیوپ کانگ، مدیر بخش توسعه‌ی چیپ‌های منطقی سامسونگ (System LSI) در مصاحبه با رویترز اعلام کرده که این شرکت در حال مذاکره با تمام تولیدکنندگان گوشی هوشمند و گجت است. او پیش از این به‌عنوان مدیر میانی در کوالکام مشغول به‌ کار بوده است. کانگ در ادامه‌ی صحبت‌هایش به این پیش‌بینی اشاره می‌کند که احتمالا تا ابتدای سال ۲۰۱۹، یک مشتری جدید برای پردازنده‌های اکسینوس ثبت خواهد شد.

زد تی ای

شروع مذاکرات سامسونگ با ZTE از زمان وضع تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت چینی شروع شد. زدتی‌ای قانون منع فروش تجهیزات ساخت آمریکا به ایران و کره‌ی شمالی را زیر پا گذاشت و به همین دلیل مشمول تحریم‌های آمریکا شد. این قانون، فروش هر محصول دارای قطعات ساخت آمریکا را به این دو کشور ممنوع می‌کند. تحریم‌ها شامل ممنوعیت فروش هرگونه تجهیزات ساخت آمریکا به مدت هفت سال به زدتی‌ای می‌شود.

آمریکا فروش هر تجهیز ساخت این کشور به زدتی‌ای را به مدت هفت سال ممنوع کرده است

یکشنبه‌ی هفته‌ی گذشته دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای عنوان کرد که اقدامات جهت بازگرداندن زدتی‌ای به روند قبلی باید انجام شود. البته شرکت چینی صرف‌ نظر از این اظهارات، با قدرت به دنبال جایگزینی برای تأمین تجهیزات است. از طرفی سامسونگ هم اعلام کرده که هیچ تضمینی در مورد امضای قرارداد با زدتی‌ای وجود ندارد و این شرکت با تمامی تولیدکنندگان به یک نحو برخورد خواهد کرد.

به‌هرحال اقدامات سامسونگ فشارها را بر پیشگام بازار پردازنده‌ی موبایل یعنی کوالکام افزایش خواهد داد. این شرکت ماه گذشته اعلام کرد که ممنوعیت فروش تجهیزات به ZTE، سود آن‌ها را در سه‌ماهه‌ی بعدی به نسبت سه سنت در هر سهم  کاهش خواهد داد.

طبق آخرین تحقیقات انجام‌شده توسط شرکت آماری Counterpoint، سامسونگ سریع‌ترین رشد را در میان شرکت‌های تولیدکننده‌ی پردازنده‌ی موبایل داشته است. البته این شرکت فاصله‌ی زیادی با پیشگامان این بازار یعنی کوالکام و اپل دارد و این رشد، تنها مدیون استفاده از پردازنده‌های اکسینوس در گوشی‌های ساخت خود سامسونگ بوده است. این آمارها همچنین رشد ۲۷ درصدی سامسونگ در تحویل محصول بخش LSI را در سال گذشته اعلام کرده‌اند.

علاوه بر سامسونگ، هواوی نیز به‌عنوان رقیبی خطرناک برای کوالکام محسوب می‌شود. این شرکت از پردازنده‌های اختصاصی خود با نام های‌سیلیکون در گوشی‌های پرچم‌دارش استفاده می‌کند.

chip

پردازنده‌های اتومبیل

با کاهش سرعت پیشرفت بازار گوشی‌ هوشمند، سامسونگ بخشی از تمرکز خود را روی تولید چیپ‌های منطقی برای شبکه‌ی مخابراتی نسل پنجم یا 5G و همچنین چیپست‌های مخصوص خودرو گذاشته است.

کانگ در این مورد می‌گوید سامسونگ در حال مذاکره جهت تأمین پردازنده‌ی خودروهای خودران برای تعدادی از شرکت‌های خودروسازی است. البته او از عنوان کردن نام این کارخانه‌ها خودداری کرد. البته این شرکت در ژانویه‌ی سال جاری نام آئودی را به‌عنوان یکی از مشتریان پردازنده‌های اکسینوس اعلام کرده بود.

آئودی اولین خودروساز مشتری پردازنده‌های اکسینوس است

بخش System LSI سامسونگ در حال حاضر تمامی محصولات خود را در کارخانه‌های این شرکت تولید می‌کند. البته این زیرمجموعه در حال مذاکره با کارخانه‌های دیگر است تا برخی محصولات خود مانند پردازنده‌های خودرویی نیازمند به ولتاژ بالا را در محل آن‌ها تولید کند. دلیل این مذاکرات، آماده نبودن کارخانه‌های سامسونگ در این بخش است.

در حال حاضر بزرگ‌ترین کارخانه‌ی تولید پردازنده در جهان، TSMC است و پس از آن شرکت آمریکایی Global Foundries قرار دارد و جایگاه‌های بعدی در اختیار شرکت تایوانی UMC و سامسونگ است.

همان‌طور که گفته شد، بخش عظیمی از درآمد سامسونگ به این بخش تعلق دارد. تجارت نیمه‌هادی‌ برای این شرکت در سال گذشته سود ۳۳ میلیارد دلاری به‌همراه داشته است که ۶۵ درصد از کل سود شرکت را شامل می‌شود. در بخش نیمه‌هادی‌، چیپ‌های حافظه‌ی رم حدود ۹۶ درصد از سود را به خود اختصاص داده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات