مدل جدید ترنس‌ ام، فراتر از چلنجر دیمون خواهد بود

پنج‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت ترنس‌ ام در تلاش است تا پونتیاک فایربرد ترنس‌ ام را احیا کند. این خودرو در نسخه‌ی مخصوص مسابقات درگ، ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت.
تبلیغات

در اواسط سده‌ی بیستم میلادی، محصولات پونتیاک دارای شهرت زیادی در سطح جهانی بودند. این برند اصیل آمریکایی، کمی‌ دیرتر از فورد با مدل موستانگ و دوج با مدل چلنجر، به فکر تولید خودروی اسپرت و کوپه‌ی عضلانی افتاد. سال ۱۹۶۷، اولین نسل از پونتیاک فایربرد با پلت‌فرم شورولت کامارو معرفی شد و البته مورد استقبال چندانی قرار نگرفت. تولید نسل دوم، موفقیتی تاریخی برای پونتیاک بود که از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۱ ادامه داشت. این خودرو طی ۱۲ سال با ۱۴ پیشرانه در نسخه‌های مختلف تولید شد. نسل‌های سوم و چهارم فایربرد، از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۲ در خط تولید قرار داشتند و در نهایت به فراموشی سپرده شدند.

Pontiac Firebird Trans Am

از همان اولین سال‌های تولید، پسوند ترنس‌ ام (Trans am) به نسخه‌ی قدرتمند و آپشنال فایربرد داده شد. پونتیاک فایربرد ترنس‌ ام، قدرت بیشتری نسبت به مدل اصلی داشتِ ضمن اینکه با فرمان‌پذیری و سیستم تعلیق بهترُ تفاوت‌های ظاهری نیز فراهم می‌کرد. از سال ۲۰۱۰، گروه خودروسازی جنرال موتورز تصمیم گرفت با برند پونتیاک خداحافظی کند و تمامی خطوط تولید خود در سراسر جهان را به برندهای GMC، شورولت، بیوک و کادیلاک اختصاص دهد.

تمامی مدل‌های پونتیاک فایربرد از ۵۰ سال پیش، دارای پلت‌فرم مشترک با شورولت کامارو بوده‌اند. از سویی دیگر، نسل جدید کامارو فروش بسیار خوبی در آمریکا دارد و بسیاری از کارشناسان، به برتری این خودرو نسبت به رقبای سنتی (فورد موستانگ و دوج چلنجر) اشاره می‌کنند. چنین شرایطی، می‌تواند مشوق جنرال موتورز در بازتولید پونتیاک فایربرد ترنس‌ ام باشد خصوصا در زمانی که نسخه‌ی قدرتمند دیمون از دوج چلنجر، به‌عنوان توانمندترین کوپه‌ی عضلانی آمریکا؛ یکه‌تازی می‌کند.

سال گذشته و در جریان نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۱۷، سوپراسپرتی با نام ترنس‌ ام سوپردیوتی معرفی شد که قدرت اسمی ۱۰۰۰ اسب بخار با گشتاور ۱۴۰۰ نیوتن‌متر داشت. این محصول، قرار است با تولید محدود به ۵۵ دستگاه ساخته شود و دارای پیشرانه‌ی ۸ سیلندر با حجم ۷.۴ لیتر، همراه سوپرشارژر  ۲.۳ لیتری ساخت مگنوسن باشد. شرکت تیونینگ و خودروسازی ترنس‌ ام (Trans Am Worldwide) سوپردیوتی را با استفاده از شورولت کامارو SS تولید می‌کند و جنرال موتورز یا دیگر غول‌های خودروسازی، نقشی در فروش آن نخواهند داشت.

Pontiac trans am

قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار برای شکست چلنجر دیمون کافی به نظر می‌رسد اما خبر رسیده است که مهندسان ترنس‌ ام در تلاش برای افزایش قدرت تا ۱۱۰۰ اسب بخار با هدف شرکت در مسابقات سرعت مسیر مستقیم (درگ) هستند. این قدرت باورنکردنی، به کمک بنزین مخصوص مسابقات و گیربکس ۸ سرعته‌ی مدرن تولید می‌شود. در واقع، محدودیت‌های مربوط به جعبه‌دنده، اجازه تولید قدرت بیشتر به پیشرانه‌ی ترنس‌ ام نمی‌دهد. با این اوصاف، زمان‌گیری ۴۰۰ متر در ۹ ثانیه محتمل است و امکان رسیدن به رکورد حدود ۸ ثانیه، دور از انتظار نخواهد بود.

Pontiac trans am

تولید هر دستگاه ترنس‌ ام جدید، حدود ۹ ماه طول می‌کشد و البته با توجه به مونتاژ دستی و قطعات فنی گران‌قیمت با قدرت خیره‌کننده، محصول ارزانی نخواهد بود. مبلغ ۱۰۷ هزار دلار برای نسخه‌ی پایه‌ی ترنس‌ ام سوپردیوتی در نظر گرفته شده است که شامل خرید و بهینه‌سازی شورولت کامارو SS نسخه‌ی 1LE می‌شود. در حال حاضر، برنامه‌ی تولید یک نمونه‌ی ۱۱۰۰ اسب بخار مخصوص مسابقات درگ وجود دارد که قیمتی در حدود ۱۹۰ هزار دلار خواهد داشت. شرکت ترنس‌ ام در تلاش است تا پکیج افزایش قدرت را به‌صورت جداگانه آماده‌ی فروش کند تا دارندگان کامارو SS که ۳۷ هزار دلار برای مدل استاندارد پرداخته‌اند، خودرویی برتر از دوج چلنجر دیمون داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات