بررسی اکسپریا XA2 و XA2 اولترا سونی

سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 26 دقیقه
سونی در جریان CES 2018 دو میان‌رده‌ی جدید خود را به جهانیان معرفی کرد با بررسی اکسپریا ایکس ای ۲ و ایکس ای ۲ اولترا همراه زومیت باشید.
تبلیغات

وقتی نام سونی را در دنیای گوشی‌های هوشمند می‌شنویم بیش از آن که روزگار کنونی این غول باسابقه به ذهن خطور کند گذشته‌ی درخشان آن تداعی می‌شود؛ اما این روزها یکی از کم‌ اهمیت‌ترین المان‌ها در بقای یک شرکت تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند، سابقه‌ی آن است و این بازار بی‌رحم پایبندنی به روش‌های سنتی و عقب ماندن از ترندهای روز را به هیچ‌وجه تحمل نمی‌کند. سونی در جریان CES 2018 از میان‌رده‌های جدید سری XA موسوم به اکسپریا ایکس ای 2 و اکسپریا ایکس ای 2 اولترا رونمایی کرد.

اکسپریا ایکس ای 2 سونی - اکسپریا ایکس ای 2 اولترا / Sony Xperia XA2 - Sony Xperia XA2 Ultra

سونی، اکسپریا ایکس ای ۲ را به عنوان برادر کوچک نسخه‌ی اولترا با مشخصات ضعیف‌تری به بازار عرضه کرده است. ایکس ای ۲ بر خلاف ایکس ای ۲ اولترا یک گوشی کامپکت برای دوست‌داران گوشی‌های سایز کوچک است؛ از طرفی نسخه‌ی اولترا هنوز جثه‌ی بزرگ پیشینیان خود را حفظ کرده است. استفاده از تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۳۰ و تمرکز روی دوربین در کنار بهبود برخی از المان‌های طراحی باعث شده تا این دو میان‌رده‌ی تازه از راه رسیده، گوشی‌های قابل احترام‌تری نسبت به نسل گذشته باشند.

Xperia XA2 و XA2 Ultra روی کاغذ قدم‌های روبه‌جلویی از سوی سونی محسوب می‌شوند؛ اما باید دید این تلاش به اندازه‌ی کافی برای رقابت با نام‌داران این روزهای دنیای گوشی‌های هوشمند کافی خواهد بود یا خیر. باتری با ظرفیت بیشتر، استفاده‌‌ی بهتر از فضای جلوی گوشی در ایکس ای ۲ و دوربین سلفی دوگانه‌ در ایکس ای ۲ اولترا در کنار تراشه‌ی بهتر ما را بر آن داشت تا این دو عضو جدید میان‌رده‌‌ها را در زومیت بررسی کنیم. پیش از هر چیز شما را به مشاهده‌ی مشخصات فنی این دو گوشی دعوت می‌کنیم:

مقایسه 2 محصول
نمای روبرو موبایل اکسپریا XA2 سونیاکسپریا XA2 سونیسونی اکسپریا XA2 اولترا / Sony Xperia XA2 Ultraاکسپریا XA2 اولترا سونی
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 350 یوروحدود 450 یورو
تاریخ معرفیژانویه 2018ژانویه 2018
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضهفوریه 2018فوریه 2018
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 8.0 (اوریو)اندروید 8.0 (اوریو)
ابعاد142 در 70 در 9.7 میلی‌متر163 در 80 در 9.5 میلی‌متر
وزن171 گرم221 گرم
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس 4شیشه - گوریلا گلس 4
رنگنقره‌ای مشکی آبی صورتینقره‌ای مشکی آبی طلایی
ابعاد نمایشگر5.2 اینچ6.0 اینچ
نوع نمایشگرIPS LCDIPS LCD
رزولوشن1080 در 1920 پیکسل1080 در 1920 پیکسل
تراکم پیکسلی~424 پیکسل در اینچ~367 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر16:916:9
نسبت نمایشگر به بدنه~75.0 درصد~76.1 درصد
مدل تراشهQualcomm SDM630 Snapdragon 630Qualcomm SDM630 Snapdragon 630
فرآیند ساخت تراشه14 نانومتر14 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها2.2 گیگاهرتز Cortex-A532.2 گیگاهرتز Cortex-A53
پردازنده گرافیکیAdreno 510Adreno 510
ترکیب حافظه داخلی و رم32 گیگابایت / 3 گیگابایت رم32 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 64 گیگابایت / 4 گیگابایت رم
رم3 گیگابایت رم4 گیگابایت رم
حافظه داخلی32 گیگابایت32 گیگابایت 64 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
دارد
دارد
نوع درگاه کارت حافظهmicroSDmicroSD
حداکثر کارت حافظه پشتیبانی شده256 گیگابایت256 گیگابایت
پیکربندی دوربین پشتواید/استانداردواید/استاندارد
دوربین اصلی - واید/استاندارد23 مگاپیکسل23 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استاندارد24 میلی‌متری 1/2.3 اینچ سایز سنسور f/2.0 فوکوس خودکار با تشخیص فاز24 میلی‌متری 1/2.3 اینچ سایز سنسور فوکوس خودکار با تشخیص فاز f/2.0
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps 1080p@30fps4K@30fps 1080p@30fps
توضیحات فیلم‌برداریضبط صدای استریو فیلم‌برداری HDRضبط صدای استریو فیلم‌برداری HDR
دوربین سلفی اصلی8 مگاپیکسل16 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیf/2.423 میلی‌متری 1/2.6 اینچ سایز سنسور f/2.0 لرزش‌گیر اپتیکال فوکوس خودکار
دوربین سلفی دوم-8 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی دوم-1/4 اینچ سایز سنسور f/2.4
ظرفیت باتری3300 میلی‌آمپر ساعت3580 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونیلیتیوم یونی
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
پشتیبانی از شارژ سریع
ندارد
ندارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
ندارد
ندارد
درگاه اتصالUSB Type-CUSB Type-C
پشتیبانی از OTG
ندارد
دارد
نوع اسپیکرمونومونو
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
دارد
ویژگی‌‌های صوتیمیکروفن اختصاصی برای کاهش نویزمیکروفن اختصاصی برای کاهش نویز
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج حسگر مجاورت قطب‌نما
نوع حسگر اثر انگشتپشت گوشیپشت گوشی
Wi-FiWi-Fi 4 (802.11n) a/b/g/nWi-Fi 4 (802.11n) a/b/g/n
توضیحات Wi-Fiوای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.0
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP پشتیبانی از aptX HD از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP پشتیبانی از aptX HD از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA / LTEGSM / HSPA / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
ندارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASSGPS/A-GPS/GLONASS

اکسپریا XA2 و XA2 Ultra توسط دفتر سونی در ایران برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

طراحی

سونی در بحث طراحی گوشی در سال‌های اخیر راه جداگانه‌ای نسبت به رقبا در پیش گرفته و کمتر به استانداردهای جدید بازار در بحث طراحی توجه داشته است. وقتی گوشی‌های جدید این کمپانی ژاپنی را می‌بینیم، به یاد گذشته می‌افتیم و ما این مساله را یک ضعف می‌دانیم. حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگر همچنان پابرجا هستند اما با این حال این حاشیه‌ها در ایکس ای ۲ نسبت به نسل قبل بسیار کمتر شده‌اند؛ به طوری که با وجود بزرگ‌تر شدن نمایشگر حاشیه‌های بالا و پایین به اندازه‌ی XA1 زشت و آزاردهنده نیستند. ایکس ای ۲ اولترا از این نظر تغییر زیادی نکرده است و حاشیه‌های بالا و پایین تقریبا همان چیزی است که در XA1 Ultra شاهد آن بودیم. حاشیه‌های دو طرف نمایشگر نیز همچنان اندک است و یک نکته‌ی مثبت طراحی محسوب می‌شود.

اکسپریا ایکس ای 2 سونی - اکسپریا ایکس ای 2 اولترا / Sony Xperia XA2 - Sony Xperia XA2 Ultra

متاسفانه در کمال تعجب شاهد ضحامت بالای هر دو گوشی نسبت به نسل قبل و دیگر رقبا هستیم. سونی از باتری‌های بزرگی در این میان‌رده استفاده کرده است ولی همین مساله به ضخیم شدن دستگاه منجر شده است. ایکس ای ۲ و ایکس ای ۲ اولترا با وجود پلاستیکی بودن قاب پشتی، سنگین هستند؛ ایکس ای ۲ با وزن ۱۷۱ گرمی خود یکی از سنگین‌ترین میان‌رده‌های جدید بازار است و برادر بزرگ‌ترش نیز با ۳۰ گرم افزایش وزن نسبت به نسل پیشین (ایکس ای وان اولترا ۱۸۸ گرم وزن داشت) وضعیت مشابهی با آن دارد. متاسفانه بدنه‌ی گوشی یکپارچه نیست و شاهد چند تکه بودن فریم فلزی گوشی هستیم؛ استفاده از چهار تکه‌ی کوچک در بالا و پایین فریم گوشی با توجه به پلی‌کربناتی بودن قاب پشتی هر دو گوشی تصمیم درستی به نظر نمی‌رسد. فریم دستگاه مانند دیگر گوشی‌های سونی منحنی شکل است ولی همچنان گوشه‌های تیز از تبدیل شدن این دو محصول به گوشی‌هایی خوش‌دست جلوگیری می‌کند.

اصلی‌ترین تفاوت طراحی اکسپریا ایکس ای ۲ و اکسپریا ایکس ای ۲ الترا نسبت به نسل قبل، کنار گذاشته شدن طراحی تخت در پشت این گوشی‌ها است؛ به طوری که انحنای اندکی در سراسر قاب پشتی به چشم می‌خورد. پلاستیک مات استفاده شده در قاب پشتی بی کیفیت بودن را القا نمی‌کند؛ با این حال استفاده از فلز و یکپارچگی بدنه حس بهتری به کاربر منتقل می‌کند. نسخه‌ی مشکی رنگ ایکس ای ۲ اولترای مورد بررسی زومیت مستعد جذب اثر انگشت بود؛ اما این مساله در نسخه‌ی آبی رنگ ایکس ای ۲ چندان آزاردهنده نیست. با وجود ضخامت بالا، کم بودن برآمدگی دوربین‌های این دو گوشی چندان دور از ذهن نبود. سونی از گوریلا گلس ۴ برای محافظت از جلوی گوشی بهره برده است که با انحنای بسیار اندکی به فریم گوشی پیوند خورده‌ است.

اکسپریا ایکس ای 2 سونی - اکسپریا ایکس ای 2 اولترا / Sony Xperia XA2 - Sony Xperia XA2 Ultra

خوشبختانه سونی یکی از اصلی‌ترین نقص‌های ایکس ای وان و ایکس ای وان اولترا یعنی فقدان حسگر اثر انگشت را برطرف کرده است؛ حسگرها همچون پرچمداران جدید سونی به پشت گوشی انتقال پیدا کرده‌اند و از نظر ابعاد و محل قرارگیری ایرادی به آن‌ها وارد نیست. دقت حسگر و عمق آن برای لمس ساده مناسب است با این حال باز شدن قفل گوشی با سرعت چندان بالایی صورت نمی‌گیرد و نمونه‌های دیگر بازار از جمله گوشی‌های چینی در این بخش موفق‌تر ظاهر شده‌اند. شایان ذکر است که این حسگرها ژست‌های خاصی که در برخی از رقبا دیده می‌شود را پشتیبانی نمی‌کنند.

کلید پاور دایره‌ای و کوچک سونی و کلید تغییر حجم صدا در لبه‌ی سمت راست قرار گرفته‌اند و محل آن‌ها به خصوص در نسخه‌ی عادی مناسب است؛ اما به‌شخصه استفاده از کلید بزرگ‌‌تر پاور را در این گوشی‌ها بیشتر می‌پسندیدم. کلید شاتر نیز که عضو جداناپذیر گوشی سونی محسوب می‌شود همچنان با وجود استفاده‌ی نه چندان زیاد در پایین لبه‌ی سمت راست قرار گرفته و محل آن نیز به مانند گذشته برای گرفتن عکس‌های سلفی مناسب نیست. لبه‌ی پایینی گوشی با لبه‌ی تراش خورده‌ و سطح صاف خود میزبان درگاه یو‌اس‌بی نوع C و خروجی اسپیکر دستگاه است. سونی شیار سیم‌کارت و حافظه را نیز در لبه‌ی سمت چپ گوشی‌ها قرار داده است که با در آوردن آن، با مشکل رایج راه‌اندازی دوباره‌ی گوشی روبرو خواهید شد؛ نسخه‌ی اولترا به شیار جداگانه برای افزایش حافظه‌ی ذخیره‌سازی تا ۲۵۶ گیگابایت مجهز شده است.

اکسپریا ایکس ای 2 سونی - اکسپریا ایکس ای 2 اولترا / Sony Xperia XA2 - Sony Xperia XA2 Ultra
اکسپریا ایکس ای 2 سونی - اکسپریا ایکس ای 2 اولترا / Sony Xperia XA2 - Sony Xperia XA2 Ultra
اکسپریا ایکس ای 2 سونی - اکسپریا ایکس ای 2 اولترا / Sony Xperia XA2 - Sony Xperia XA2 Ultra

سونی از پیشگامان در ارائه‌ی گوشی‌هایی با مقاومت در برابر نفوذ گرد و خاک و آب به شمار می‌رود با این حال میان‌رده‌های جدید این شرکت فاقد استانداردهای لازم در این زمینه هستند. در پایان این بخش باید گفت طراحی این گوشی‌های جدید در برخی المان‌ها پیشرفت و در برخی دیگر پس‌رفت کرده است؛ بنابراین طراحی را نباید نکته‌ی مثبتی برای آن‌ها درنظر گرفت. در پایان این بخش باید گفت اکسپریا ایکس ای ۲ و ایکس ای ۲ اولترا نسبت به گذشته زیباتر شده‌اند ولی همچنان ضعف‌های کوچک و بزرگی در طراحی ‌آن‌ها به چشم می‌خورد.

نمایشگر

سونی ابعاد نمایشگر نسخه‌ی عادی XA2 را نسبت به گذشته افزایش داده است و حالا شاهد نمایشگری ۵.۲ اینچی در آن هستیم. نسخه‌ی اولترا نیز همانند گذشته به نمایشگری با قطر ۶ اینچ مجهز شده است. خبری از نمایشگر کشیده در این دو گوشی نیست و سونی همچنان به استفاده از نمایشگرهای ۱۶ به ۹ اصرار دارد. رزولوشن نیز در هر دو گوشی فول‌اچ‌دی انتخاب شده است؛ این رزولوشن به ترتیب تراکم ۴۲۴ و ۳۶۷ پیکسل بر اینچ را برای ایکس ای ۲ و ایکس ای ۲ اولترا به ارمغان می‌آورد که برای یک گوشی در این رنج قیمتی مناسب است. تقریبا تمام میان‌رده‌های بازار به جز محصولات سامسونگ به نمایشگرهای IPS LCD مجهز شده‌اند و دو گوشی جدید سری ایکس‌ ای‌ نیز از قضیه مستثنی نیستند.

اکسپریا ایکس ای 2 سونی - اکسپریا ایکس ای 2 اولترا / Sony Xperia XA2 - Sony Xperia XA2 Ultra

پرچمداران سونی با قابلیت‌های نرم‌افزاری خاصی برای بهبود نمایش رنگ‌ها همراه هستند به طوری که استفاده از موتور پردازش تصویر اختصاصی سونی از دیرباز در این گوشی‌‌ها رایج بوده است؛ سونی برای بخش «Image enhancement» در این گوشی‌ها نام «Color gamut and contrast» را درنظر گرفته است که دقیقا همان گزینه‌های قدیمی را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ حالت استاندارد رنگ‌های باطراوت‌تری نسبت به زمان غیرفعال بودن این قابلیت ارائه می‌دهد؛ این بهبود بیشتر در رنگ‌های گرم ملموس است. حالتی نیز تحت عنوان «Super-vivid mode» برای گسترش دامنه‌ی رنگ‌ها و نمایش اشباع‌تر آن‌ها در تنظیمات نمایشگر گنجانده شده است.

اکسپریا ایکس ای 2 سونی / sony xperia xa2 and xa2 ultra

بهترین دقت نمایش رنگ‌ها در حالت استاندارد به دست می‌آید؛ این خطا در ایکس ای ۲ اولترا و در این حالت به ۳.۸ می‌رسد. در زمان غیرفعال بودن ویژگی‌های بهبوددهنده‌، خطای دقت رنگ برای XA2 و XA2 Ultra به ترتیب برابر با ۶.۴ و ۵.۷ بدست آمد که تقریبا با استانداردهای بازار میان‌رده‌ها مطابقت دارد. نمایشگر این دو گوشی نیز به ترتیب ۹۹.۱ و ۹۹.۸ طیف رنگ sRGB را پوشش می‌دهد که رقم‌هایی رضایت‌بخش و مناسب به شمار می‌روند. رنگ سفید دقت خوبی ندارد و آبی به نظر می‌رسد.

خوانایی نمایشگرهای هر دو گوشی در زیر نور خورشید با توجه به روشنایی مناسب آن‌ها رضایت‌بخش است؛ نسخه‌ی اولترا در این بخش موفق‌تر عمل کرد. برای بررسی روشنایی اکسپریا ایکس ای ۲ و ایکس ای ۲ اولترا آن‌ها را در آزمایشگاه زومیت بررسی کردیم؛ روشنایی حداکثر دو نمایشگر به ترتیب ۴۸۲ و ۶۰۳ نیت به دست آمد. اما عمق نه چندان زیاد رنگ مشکی و روشنایی حداقل بالا به عملکرد موفق گوشی در این زمینه لطمه می‌زند؛ روشنایی حداقلی دو گوشی به ترتیب ۳.۴۲ و ۴.۸۲ بدست آمد که با توجه به فقدان قابلیت فیلتر نور آبی استفاده از گوشی در محیط‌های تاریک را سخت و آزاردهنده می‌کند. نسبت کنتراست Native نیز برای ایکس ای ۲ و ایکس ای ۲ اولترا برابر با ۱۱۳ و ۱۲۷ محاسبه شد. خوشبختانه زاویه‌ی دید نمایشگرهای هر دو گوشی در روشنایی‌های بالا مناسب است؛ اما از بازتاب نور از نمایشگر که گاهی اوقات آزاددهنده می‌شود نیز نباید چشم‌پوشی کرد. برای مقایسه‌ی نتایج آزمایش روشنایی این گوشی‌ها با دیگر میان‌رده‌ها از جدول زیر استفاده کنید:

روشنایی نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

Xperia XA2 Ultra

4.82

4.75

603

4.75

603

127

Xperia XA2

3.42

4.26

482

4.26

482

113

Redmi Note 5A

1.2

3.45

391

3.50

400

116

Honor 7X

2.66

2.04

290

2.09

292

142

P smart

2.43

3.94

522

3.95

522

132

Zenfone Max Plus

6.5

3.58

378

3.23

354

105.6

Xperia XA1 Ultra

23.3

3.95

470

3.96

470

118

Galaxy A8+ 2018

2.53

0

568

0

795

Galaxy A8 2018

2.60

0

570

0

763

Honor 9

2.48

3.87

479

3.87

480

124

Mate 10 lite

2.42

1.92

279

1.92

283

147

Xperia XA1 Plus

32

3.52

432

3.61

443

122

Neffos X1 lite

5.76

4.18

283

4.23

292

67.7

Nova 2 Plus

2.30

3.96

483

4

486

121

Nokia 5

1.9

6.12

565

5.2

567

91.1

اسپیکر و قابلیت‌های صوتی

همانطور که انتظار می‌رفت سونی از اسپیکر مونو در لبه‌ی پایینی گوشی استفاده کرده است؛ نسل پیشین نیز فاقد اسپیکر استریو بود. صدای خروجی این اسپیکر مونو در هر دو گوشی مانند ایکس ای وان اولترا بلندی خوبی دارد؛ شفافیت و توانایی اسپیکر در تولید صداهای بم نیز قابل ‌قبول است اما همانند نسل پیش دیستورشن (اعوجاج) در پاره‌ای از سناریو‌ها آزاردهنده است. در مجموع می‌توان اسپیکرهای دو میان‌رده‌ی جدید را میرا‌ث‌داران خوبی برای سری ایکس ای دانست زیرا علاوه بر بلندی صدا در تولید مناسب آن نیز توانمند هستند.

اکسپریا ایکس ای 2 سونی - اکسپریا ایکس ای 2 اولترا / Sony Xperia XA2 - Sony Xperia XA2 Ultra

سونی برای ارائه‌ی بهترین میدان صوتی برای یک موسیقی خاص، از قابلیتی با نام «+ClearAudio» استفاده کرده است. همچنین ویژگی «SmartAmp» برای ایجاد صدایی بلندتر و شفاف‌تر به کار گرفته شده است. فعال‌سازی قابلیت «+ClearAudio» و بهینه‌سازی تنظیمات صوتی از طریق بخش «Audio settings» در تنظیمات صدا در دسترس است. در صورت فعال بودن این قابلیت، استفاده از اکولایزر و برخی تنظیمات مربوط به صدای فراگیر امکان‌پذیر نخواهد بود. علاقه‌مندان به صدای بیس می‌توانند با کمک ویژگی «Clear Bass» در بخش اکوالایزر میزان بیس را تغییر دهند. اکولایزری که سونی به‌صورت پیش‌فرض در این گوشی تعبیه کرده است متأسفانه از نظر تعداد اسلایدرهای فرکانس با نمونه‌های دیگر بازار قابل مقایسه نیست.

خروجی صدا در زمان استفاده از هدفون قابل مقایسه با عملکرد اسپیکر نیست ولی با این حال حداقل‌های لازم برای لذت بردن از موسیقی را دارا است. خوشبختانه به لطف پشتیبانی از بلوتوث ۵ در این گوشی و کدک‌های aptX HD و LDAC در اکسپریا ایکس ای ۲ و ایکس ای ۲ اولترا شنیدن موسیقی با هدفون‌های بی‌سیم لذت‌بخش‌تر از گذشته شده است.

نرم‌افزار و رابط کاربری

اگر از کاربران قدیمی گوشی‌های سونی باشید با نگاه اول به رابط‌کاربری اکسپریا ایکس ای ۲ و برادر بزرگ‌ترش به یاد همان رابط کاربری سبک و سر راست گذشته خواهید افتاد. میان‌رده‌های جدید سونی به صورت پیش‌فرض اندروید اوریو را اجرا می‌کنند؛ ولی نشانی از تغییرات بنیادی و ملموس در ظاهر رابط کاربری دیده نمی‌شود. هنوز هم آیکون‌های آشنای سونی و اپلیکیشن‌های پیش‌فرض شناخته‌شده‌ی آن در رابط کاربری حضور دارند. پایداری و روان بودن رابط کاربری که نتیجه‌ی نزدیک بودن به اندروید خام است را می‌پسندیم با این حال کمبود ویژگی‌های ارائه شده در این رابط کاربری و فقدان برخی از قابلیت‌ها همچنان یک نکته‌ی منفی محسوب می‌شود.

اکسپریا ایکس ای 2 سونی / sony xperia xa2 and xa2 ultra

صفحه‌ی هوم تغییر خاصی نسبت به گذشته نکرده است و هنوز هم دسترسی سریع به جستجوی اپلیکیشن‌ها با سوایپ به سمت پایین در این صفحه امکان‌پذیر است؛ سوایپ به سمت بالا نیز صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها را ظاهر خواهد کرد. امکان تغییر پوسته، تعداد سطر و ستون‌ها و همچنین ترنزیشن‌ها نیز با لمس و نگه داشتن انگشت در صفحه‌ی هوم در اختیار کاربر خواهد بود. کاربر می‌تواند علاوه بر پوسته‌های توسعه‌داده شده توسط سونی از ساخته‌های دیگر کاربران و شرکت‌ها که در گوگل پلی موجود است نیز استفاده کند. بخش اعلان‌ها نیز تغییر خاصی نکرده و ظاهر خود را حفظ کرده است با این حال تفاوت‌هایی در جایگیری برخی آیکون‌ها مانند تنظیمات به چشم می‌خورد.

اکسپریا ایکس ای 2 سونی - اکسپریا ایکس ای 2 اولترا / Sony Xperia XA2 - Sony Xperia XA2 Ultra

بخش «Xperia Actions» که در قسمت «Assist» در رابط کاربری در دسترس است یکی از جالب‌ترین بخش‌های رابط کاربری است. در این بخش کاربر قادر به برنامه‌ریزی برای اجرای خودکار یک اپلیکیشن و اعمال یک سری از تنظیمات است. برای مثال با مشخص کردن زمان‌ها و محل‌هایی که نیاز به تمرکز دارید، گوشی به صورت خودکار چراغ اعلان‌ها را غیر فعال می‌سازد. این قابلیت ۵ موقعیت مختلف مانند تمرکز، بازی و خواب را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که هر کدام تنظیمات و شخصی‌سازی خاص به خود را دارند. با بروزرسانی شدن گوشی‌ها به اندروید اوریو، ویژگی‌های یکسانی همچون تصویر در تصویر و کانال‌‌های نوتیفیکیشن به آن‌ها اضافه شده است.

اکسپریا ایکس ای 2 سونی / sony xperia xa2 and xa2 ultra

سونی همواره به شارژدهی و تنظیمات آن در رابط کاربری گوشی‌هایش اهمیت داده است و رابط کاربری جدید نیز از این قضیه مستثنی نیست. همچنان دو حالت «STAMINA mode» و «Ultra STAMINA mode» برای کاهش مصرف شارژ گوشی در نظر گرفته است؛ حالت اول با غیر فعال کردن برخی قابلیت‌های پرمصرف به ماندگاری شارژ گوشی کمک می‌کند. در این بخش می‌توان سطح محدودسازی فعالیت‌ها و همچنین شرایط فعال شدن STAMINA mode را به دلخواه تغییر داد. سونی برای محافظت از باتری در اتصال طولانی مدت گوشی به شارژر، قابلیتی با نام «Battery Care» را توسعه داده است.

دوربین

سونی از مدت‌ها پیش استفاده از سنسورهای با رزولوشن بالا را در میان‌رده‌های خود آغاز کرده است. دوربین اصلی میان‌رده‌های جدید سونی دوگانه نیست و هر دو گوشی از سنسور و لنزهای یکسانی استفاده می‌کنند. سنسور ۲۳ مگاپیکسلی استفاده شده در اکسپریا ایکس ای ۲ و ایکس ای ۲ اولترا به لطف تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۳۰ حالا قادر به فیلم‌برداری 4K و ضبط ویدئوهای اسلوموشن فول اچ‌دی با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه است. خبری از لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس لیزری در این دوربین‌ها نیست و سونی به فوکوش خودکار با تشخیص فاز اکتفا کرده است. لنز ۲۴ میلی‌متری با گشودگی f/2.0 دقیقا مشابه نسل گذشته است و تفاوتی دیده نمی‌شود.

سنسور دوربین‌های موبایل به‌صورت پایه با نسبت ۴ به ۳ تولید می‌شوند؛ از این‌رو استفاده از آن‌ها برای ثبت تصاویر عریض‌تر ۱۶ به ۹، بخشی از پیکسل‌های قابل ثبت توسط دوربین را نادیده خواهد گرفت. در اکسپریا ایکس ای وان پلاس در حالت نسبت تصویر ۴ به ۳ شاهد ثبت حداکثر ۲۲.۸۵ مگاپیکسل (۲۳ مگاپیکسل) هستیم. از طرفی در حالت ۱۶ به ۹ با وجود افزایش عرض تصویر، ۲۰.۱۴ مگاپیکسل (۲۰ مگاپیکسل)‌ ثبت می‌شود.

اکسپریا ایکس ای 2 سونی - اکسپریا ایکس ای 2 اولترا / Sony Xperia XA2 - Sony Xperia XA2 Ultra

همانطور که گفته شد سونی تمرکز ویژه‌ای روی عکاسی سلفی در نسخه‌ی اولترا داشته است. ایکس ای ۲ به یک دوربین تکی ۸ مگاپیکسلی با لنزی فوق عریض و میدان دید ۱۲۰ درجه‌ای مجهز شده است؛ خبری از فوکوس خودکار و لرزش‌گیر در این دوربین نیست. در سوی دیگر سونی در اقدامی رو به جلو از دوربین دوگانه برای بخش سلفی استفاده کرده است؛ در کنار سنسور ۸ مگاپیکسلی و لنز فوق عریض آن، سونی یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار را برای نسخه‌ی اولترا درنظر گرفته است. سونی برای عملکرد بهتر در شرایط نوری ضعیف از فلش در جلوی دستگاه استفاده کرده است اما نزدیک بودن بیش از اندازه‌ی فلش به سوژه در هنگام عکس‌برداری سلفی و تک رنگ بودن آن گاهی اوقات به تصاویر غیر طبیعی منجر می‌شود. استفاده از لنز فوق عریض به دلیل پوشش گسترده‌ی فضا بهترین گزینه برای عکاسی سلفی محسوب می‌شود. استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر و فوکوس خودکار در این دوربین نیز روی کاغذ چیز کمیابی در میان‌رده‌ها محسوب می‌شود.

نرم‌افزار دوربین همان‌ چیزی است که پیش از این در دو گوشی‌های پیشین این سری شاهد آن بودیم. اپلیکیشن دوربین ساده و قابل فهم طراحی شده است و با یک دست و به‌راحتی می‌توان بین حالت‌های مختلف و دوربین‌های جلو و عقب تغییر وضعیت داد؛ سوایپ به سمت راست و چپ حالت‌های مختلف مانند عکاسی دستی، Superior Auto (عکاسی در حالت اتوماتیک)، فیلم‌برداری و حالت‌هایی مانند پانوراما، عکاسی همراه با افکت‌های واقعیت افزوده و افکت‌های خلاقانه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. سوایپ به سمت پایین برای انتخاب دوربین سلفی و اصلی دستگاه به کار می‌رود. عکاسی HDR تنها در حالت تنظیمات دستی در دسترس است؛ اما دوربین در صورت نیاز از قابلیت HDR در حالت خودکار نیز استفاده خواهد کرد. در عکاسی سلفی قابلیت «Soft Skin Effect» تنها در حالت تنظیمات دستی فعال است که در پاره‌ای از اوقات به خصوص در دوربین سلفی مشکل‌ساز می‌شود. جابه‌جایی در بین دوربین‌های ۱۶ و ۸ مگاپیکسلی سلفی در ایکس ای ۲ اولترا به راحتی با آیکون بالای شاتر در رابط کاربری صورت می‌گیرد.

اکسپریا ایکس ای 2 سونی - اکسپریا ایکس ای 2 اولترا / Sony Xperia XA2 - Sony Xperia XA2 Ultra

در بحث کیفیت تصویر دوربین اصلی این دو گوشی باید به جزئیات بالای تصاویر ثبت شده در نور مناسب اشاره کرد. رنگ‌ها‌ی ثبت شده به واقعیت نزدیک هستند با این حال رنج دینامیکی و ثبت جزئیات در سایه‌ها کمی برای دوربین چالش‌ برانگیز است. تصاویر ثبت شده در نور مناسب به طور کلی شارپ و واضح هستند اما به دلیل لنز استفاده شده در دوربین شاهد کاهش وضوح اندکی در حاشیه‌های تصویر هستیم. همچنین در برخی از سناریو‌ها شاهد نویز حتی در محیط‌های روشن هستیم با این حال این میزان به قدری نیست که به کیفیت تصاویر لطمه‌ی جدی بزند. عکاسی در محیط‌های کم‌نور با وجود کاهش جزئیات تصاویر رضایت‌بخش است و نویز تصاویر ثبت شده در این حالت کمی کنترل شده‌تر از رقبا ارزیابی می‌شود؛ با این حال از پردازش‌ها و الگوریتم کاهش نویز سونی نیز که گاهی به غیرطبیعی شدن تصاویر منجر می‌شود نیز نباید چشم‌پوشی کرد. سرعت پایین دوربین در محیط‌های کم‌نور، ثبت تصویر ایده‌آل با یک بار عکاسی از سوژه را دشوار می‌کند. در کل کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین اکسپریا ایکس ای ۲ و ایکس ای ۲ اولترا رضایت‌بخش و تا حدودی بهتر از رقبای هم قیمت است؛ ثبت عکس‌های مناسب در نور کم از یک میان‌رده چندان منطقی نیست و نمی‌توان گفت که ایکس ای ۲ از رقبا در این بخش ضعیف‌تر است.

عکس‌های گرفته شده با دوربین سلفی ایکس ای ۲ از نظر جزئیات قابل مقایسه با دوربین پشتی دستگاه نیستند با این حال کیفیت کلی تصاویر به اندازه‌ای است که از تصاویر عریض آن لذت ببرید. دوربین دوگانه‌ی اکسپریا ایکس ای ۲ اولترا با پوشش ۸۸ و ۱۲۰ درجه‌ای سلیقه‌های مختلف را پاسخگو خواهد بود. جزئیات ثبت شده به خصوص در زمان غیرفعال بودن «Soft Skin Effect» مناسب است. حقیقت این است که انتظار ما از لرزشگیر اپتیکال تصویر دوربین ۱۶ مگاپیکسلی این گوشی بیشتر از توان واقعی آن بود. دوربین‌های سلفی گوشی در شرایط نوری نامناسب جزئیات بالایی ندارد با این حال نویز به اندازه‌ی نمونه‌های چینی افزایش پیدا نمی‌کند.

نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس ای ۲ و ایکس ای ۲ اولترا

نمونه تصاویر اکسپریا ایکس ای ۲ - ایکس ای ۲ اولترا
نمونه تصاویر اکسپریا ایکس ای ۲ - ایکس ای ۲ اولترا
نمونه تصاویر اکسپریا ایکس ای ۲ - ایکس ای ۲ اولترا
نمونه تصاویر اکسپریا ایکس ای ۲ - ایکس ای ۲ اولترا
نمونه تصاویر اکسپریا ایکس ای ۲ - ایکس ای ۲ اولترا
نمونه تصاویر اکسپریا ایکس ای ۲ - ایکس ای ۲ اولترا
سلفی عادی ایکس ای ۲ اولترا
سلفی واید ایکس ای ۲ اولترا

نسل‌های پیشین به دلیل استفاده از تراشه‌ی ساخت مدیاتک قادر به فیلم‌برداری 4K نبودند. اکسپریا ایکس ای ۲ و ایکس ۲ اولترا قادر به ثبت ویدئوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه هستند؛ برای فیلم‌برداری با این رزولوشن می‌بایست از حالت‌های دوربین «4K video» را انتخاب کرد. علاوه بر امکان انتخاب فرمت فایل خروجی، امکان استفاده از لرزشگیر غیر اپتیکال اختصاصی سونی موسوم به SteadyShot نیز وجود دارد. رنگ‌ها و کنتراست در ویدئوهای 4K ثبت شده با این دو گوشی مناسب است با این حال از دست رفتن جزئیات نیز در این ویدئوها مشاهده می‌شود. این گوشی‌های همچنین قادر به ضبط ویدئوهای اچ‌دی با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیز هستند.

بازده و عملکرد

سونی سرانجام استفاده از تراشه‌های ساخت مدیاتک در میان‌رده‌‌های سری ایکس ای را کنار گذاشته است و این مساله یک اقدام مثبت در جهت برداشته شدن برخی از محدودیت‌های نسل قبل این گوشی‌‌ها است. سونی در هر دو نسخه از تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۳۰ استفاده کرده است که یک نسخه‌ی بهبود یافته از اسنپدراگون ۶۲۶ به شمار می‌رود. این تراشه‌ی ۱۴ نانومتری به ۸ هسته‌‌ی Cortex-A53 با حداکثر فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز مجهز شده است. اسنپدراگون ۶۳۰ از کنترلر حافظه‌ی LPDDR4 و تراشه‌ی ال‌تی‌ای X12 بهره می‌برد و استانداردهای بلوتوث و وایرلس نیز نسبت به ۶۲۶ در آن بهبود پیدا کرده‌اند. شایان ذکر است که به لطف مودم ایکس ۱۲ بیشینه‌ سرعت دانلود و آپلود به ۶۰۰ و ۱۵۰ مگابیت در ثانیه می‌رسد.

اکسپریا ایکس ای 2 سونی - اکسپریا ایکس ای 2 اولترا / Sony Xperia XA2 - Sony Xperia XA2 Ultra

پردازش‌های گرافیکی در اکسپریا ایکس ای ۲ و ایکس ای ۲ اولترا توسط واحد گرافیکی آدرنو ۵۰۸ صورت می‌گیرد. گوشی‌های نسل قبل به دلیل استفاده از تراشه‌ی هلیو پی ۲۰ قادر با وجود توانایی‌‌های سنسور دوربین قادر به ضبط ویدئوهای 4K نبودند؛ به لطف استفاده از اسنپدراگون ۶۳۰ ایکس ای ۲ قادر به ثبت ویدئوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است. پردازنده‌ی سنسور تصویر اسپکترا ۱۶۰ استفاده شده در این تراشه از یک دوربین ۲۴ مگاپیکسلی یا دوربین دوگانه‌ی ۱۳ مگاپیکسلی با قابلیت زوم اپتیکال نیز پشتیبانی می‌کند. این تراشه‌ی نسبتا جدید کوالکام از فناوری شارژ سریع «Quick Charge 4» و بلوتوث ۵.۰ نیز پشتیبانی می‌کند.

اکسپریا XA2 و XA2 اولترا به ترتیب با ۳ و ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم وارد بازار می‌شوند. حافظه‌ی ذخیره‌سازی درنظر گرفته شده برای نسخه‌ی عادی به ۳۲ گیگابایت محدود می‌شود اما نسخه‌ی اولترا در دو مدل ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی عرضه می‌شود؛ امکان افزایش حافظه‌ تا ۲۵۶ گیگابایت به کمک درگاه میکرو اس‌دی وجود دارد. برای بررسی سرعت حافظه‌ی eMMC استفاده شده در این گوشی‌ها از اپلیکیشن AndroBench استفاده کردیم. عملکرد نسخه‌ی اولترا در سه بخش نرخ خواندن ترتیبی، نوشتن ترتیبی و خواندن تصادفی بهتر از برادر کوچک‌ترش بود. نتیجه‌ی هر دو گوشی در این بنچ‌مارک با استانداردهای میان‌ردها مطابقت دارد با این حال نسخه‌ی اولترا در بین نمونه‌های خوب بازار جای می‌گیرد.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

نرخ خواندن تصادفی

نرخ نوشتن تصادفی

اکسپریا ایکس ای ۲ اولترا

۲۸۷.۵۵ مگابایت بر ثانیه

۱۴۱.۲۴ مگابایت بر ثانیه

۷۶.۲۹ مگابایت بر ثانیه

۱۰.۱۵ مگابایت بر ثانیه

اکسپریا ایکس ای ۲

۲۶۷.۹۳ مگابایت بر ثانیه

۱۲۷.۸۵ مگابایت بر ثانیه

۴۳.۷۶ مگابایت بر ثانیه

۱۳.۱۷ مگابایت بر ثانیه

شیائومی ردمی نوت 5A

۲۶۳.۶۲ مگابایت بر ثانیه

۷۹.۸۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۵۷.۱۴ مگابایت بر ثانیه

۹.۶۹ مگابایت بر ثانیه

آنر ۷ ایکس

۲۹۵.۸۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۹۲.۳۸ مگابایت‌ بر ثانیه

۵۷.۸۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۵.۴۸ مگابایت‌ بر ثانیه

پی اسمارت

۲۶۶.۸ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۳۲.۰۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۷۱.۹۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۰.۵۴ مگابایت‌ بر ثانیه

ذن‌فون مکس پلاس

۲۶۹.۶۸ مگابایت‌‌برثانیه

۷۲.۱۹ مگابایت‌‌برثانیه

۳۶.۸۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۰.۵ مگابایت‌ بر ثانیه

اکسپریا ایکس‌ ای وان اولترا

۲۶۲.۸۴ مگابایت‌‌برثانیه

۸۵.۳۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۴۲.۳۷ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۲.۱۹ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی ای ۸ پلاس

۲۹۲.۲۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۹۹.۱۳ مگابایت‌ بر ثانیه

۷۱.۳۵ مگابایت‌ بر ثانیه

۹.۳۱ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی ای ۸

۲۹۹.۲۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۸۶.۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۷۸.۲۸ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۰.۱۳ مگابایت‌ بر ثانیه

آنر ۹

۲۸۱.۷۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۹۷.۷۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۸.۳۸ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۳.۸۵ مگابایت‌ بر ثانیه

زومیت برای ارزیابی عملکرد سخت‌افزار گوشی‌، در کنار اجرای بازی‌های گرافیکی و تحت‌ فشار قراردادن آن، بنچمارک‌های مختلفی روی گوشی اجرا می‌کند. بنچمارک انتوتو تمام جنبه‌های گوشی، مانند GPU ،CPU، حافظه‌ی رم و تجربه‌ی کاربری را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ علاوه بر نسخه‌ی جدید انتوتو نتایج انتوتو ۶ نیز برای مقایسه‌ی بهتر با میان‌رده‌های قدیمی‌تر آورده شده است. بنچمارک Ice Storm Unlimited یک تست آف‌اسکرین برای مقایسه‌ی CPU و GPU در دستگاه‌های مختلف محسوب می‌شود؛ بنابراین مواردی مانند رزولوشن نمایشگر و DPI آن، تأثیری بر نتایج ندارد. بنچمارک PCMark، عملکرد دستگاه را به‌جای الگوریتم‌های انتزاعی و غیر قابل لمس، بر اساس تسک‌های روزمره می‌آزماید. بنچمارک گیک‌بنچ با محوریت بررسی عملکرد CPU در تسک‌های روزمره، در دو حالت تک و چند هسته‌ای عمل می‌کند. جدول زیر نتایج دقیق بنچمارک‌ها برای گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده را نشان می‌دهد:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

تلفن / تبلت

AnTutu 7/6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark Work2.0

Overall/Web Browsing 

GeekBench4

Single/Multi

GFXBench

Manhattan 3.1/OffScreen 

GFXBench

CarChase/OffScreen

GFXBench

T-Rex/OffScreen

Xperia XA2 Ultra

88876

70079

16967

5167

5387

851

4186

10.0FPS

9.7FPS

6.0FPS

5.5FPS

31FPS

29FPS

Xperia XA2

89365

70818

16493

4936

5276

855

4145

10.0FPS

9.7FPS

5.9FPS

5.5FPS

31FPS

29FPS

Xiaomi Redmi Note 5A

43257

34817

6295

3346

4133

679

1891

Not Supported

Not Supported

14FPS

7.7FPS

Honor 7X

71308

52233

11131

4888

5073

904

3371

4.3FPS

4.3FPS

2.7FPS

2.6FPS

16FPS

16FPS

Huawei P Smart

87747

66293

12484

4910

5034

939

3684

5.4FPS

5.4FPS

3.2FPS

3.2FPS

19FPS

19FPS

Zenfone Max Plus

--

43205

7196

2748

3258

431

2248

4.4FPS

4.5FPS

2.3FPS

2.4FPS

16FPS

16FPS

Xperia XA1 Ultra

--

63855

12790

4018

4246

868

3722

6.7FPS

6.2FPS

4.0FPS

3.7FPS

22FPS

22FPS

Mate 10 Lite

--

61997

10062

4930

5243

870

3267

4.8FPS

4.8FPS

2.9FPS

2.9FPS

17FPS

17FPS

+Galaxy A8

--

76982

14091

4859

4808

1500

4213

9.6FPS

9.9FPS

5.8FPS

6.0FPS

31FPS

33FPS

Galaxy A8

--

76543

14261

4972

5055

1501

4175

9.5FPS

9.9FPS

5.8FPS

6.0FPS

31FPS

33FPS

Xperia XA1 Plus

--

64648

12618

3869

4089

834

3742

6.6FPS

6.2FPS

3.9FPS

3.7FPS

21FPS

21FPS

Neffos X1 Lite

--

40905

7178

3291

3858

604

2517

8.0FPS

3.5FPS

3.9FPS

1.9FPS

21FPS

13FPS

Huawei Nova 2 Plus

--

62048

Failed

4816

908

3534

5.1FPS

4.8FPS

3.1FPS

2.9FPS

19FPS

19FPS

Nokia 5

--

45372

9507

3630

4028

671

2868

10.0FPS

4.6FPS

5.2FPS

2.5FPS

20FPS

16FPS

Nokia 6

--

44833

9444

3671

4026

647

2791

2.5FPS

2.5FPS

4.5FPS

4.6FPS

15FPS

16FPS

Honor 6X

--

56691

11619

4323

4792

787

3198

4.6FPS

4.8FPS

3.0FPS

2.8FPS

19FPS

19FPS

Galaxy A7 2017

--

60506

13070

3969

4225

765

3939

9.0FPS

9.0FPS

5.2FPS

5.2FPS

33FPS

34FPS

Galaxy A5 2017

--

59949

13406

3783

766

3947

4.9FPS

9.0FPS

5.2FPS

5.2FPS

27FPS

34FPS

Redmi 4 Prime

--

63458

15687

4246

4189

835

3125

3.6FPS

6.1FPS

2.3FPS

2.4FPS

8.9FPS

16.3FPS

Galaxy J7 Prime

--

40153

5047

3124

3038

654

2319

2.3FPS

4.9FPS

1.8FPS

1.8FPS

7.2FPS

12FPS

Galaxy J5 Prime

--

33353

4821

3267

590

1662

1.7FPS

3.8FPS

NOT

Supported

6.7FPS

11FPS

Huawei Honor 8

--

88739

17939

-

-

-

-

-

Xperia XA Ultra

--

49096

11124

-

-

-

-

-

Huawei P9 Lite

--

53041

11808

-

-

-

-

-

Galaxy C5

--

48102

11345

-

-

-

-

-

Galaxy A9 2016

--

63589

17235

-

-

-

-

-

همانطور که از نتایج مشهود است، استفاده از تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۳۰ به طور محسوسی عملکرد دستگاه را نسبت به نسل گذشته بهبود بخشیده است. عملکرد دستگاه در بخش اجرای تسک‌‌های گرافیکی نیز یک پله بالاتر از نسل گذشته و میان‌رده‌های هم قیمت بازار قرار گرفته است. علاوه بر نتایج خوب بنچ‌مارک‌ها در استفاده‌ی روزمره نیز شاهد عملکرد رضایت‌بخش هر دو گوشی بودیم به طوری که لگ و مشکل خاصی از نظر راه‌اندازی و اجرای اپلیکیشن‌ها مشاهده نمی‌شود؛ البته سبک بودن رابط کاربری باعث شده تا لگ و مشکل خاصی نیز در ترنزیشن‌ها و جابه‌جایی در بخش‌های مختلف آن به چشم نخورد. اجرای عالی و بدون نقص بازی‌های گرافیکی و سنگین را تنها باید از پرچمداران انتظار داشت با این حال میان‌رده‌های از تازه از راه رسیده‌ی سونی نیز در این بخش رضایت کاربر را جلب خواهند کرد؛ از بازی‌های سبکی و متوسطی مانند Candy Crush و SkyForce Reloaded گرفته تا Tekken به نرمی اجرا شدند.

باتری

باتری از زمان تولد سری ایکس ای تا به امروز هیچ‌گاه نقطه‌ی ضعف این سری نبوده است و این مساله در مورد ایکس ای ۲ و ایکس ای ۲ اولترا نیز صادق است؛ سونی در این میان‌رده‌های جدید خود با استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر به دنبال رکوردشکنی در این بخش است. ژاپنی‌ها از باتری‌های ۳۵۸۰ و ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در اکسپریا ایکس ای ۲ اولترا و ایکس ای ۲ استفاده کرده‌اند که به ترتیب ۸۸۰ و ۱۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت نسبت به نسل قبل بیش‌تر شده است. با وجود پشتیبانی پردازنده اسنپدراگون ۶۳۰ از Quick Charge 4 به عنوان یک استاندارد جدید، ایکس ای ۲ و ایکس ای ۲ اولترا از Quick Charge 3 بهره می‌برند. همچنین شارژ تطبیقی Qnovo با تحت‌ نظر گرفتن و تنظیم شدت جریان، به عمر بیشتر باتری کمک می‌کند؛ به ادعای سونی این قابلیت باعث دو برابر شدن عمر باتری‌ گوشی می‌شود.

اکسپریا ایکس ای 2 سونی - اکسپریا ایکس ای 2 اولترا / Sony Xperia XA2 - Sony Xperia XA2 Ultra

ما برای بررسی عملکرد باتری اکسپریا XA2 و XA2 Ultra، آزمون مرسوم زومیت را روی این گوشی اجرا کردیم، آزمون نخست مربوط به پخش فیلم در حالتی است که روشنایی نمایشگر در حد ۲۰۰ نیت تنظیم شده و گوشی در حالت پرواز قرار دارد. در این آزمون میان‌رده‌های سونی‌ با ثبت زمان‌‌های ۱۱ ساعت و ۶ دقیقه و ۱۲ ساعت و ۳۰ دقیقه موفق عمل کردند. 

نام گوشی هوشمند

نمایشگر

ظرفیت

(mAh)

ویدیو

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

Sony Xperia XA2 Ultra

1080p/"6.0

3580

12:30

362.0min

645.2Frame

8:20

Sony Xperia XA2

1080p/"5.2

3300

11:06

358.3min

647.9Frame

8:19

Xiaomi Redmi Note 5A

720p/"5.5

3080

7:10

Not Supported

Not Supported

7:32

Honor 7X

5.93"/1080p

3340

9:07

288.2min

226.1Frame

6:58

Huawei P Smart

5.65"/1080p

3000

9:10

336.8min

314.2Frame

5:20

Asus Zenfone Max Plus

5.7"/1080p

4130

11:14

353.9min

271.0Frame

9:00

Sony Xperia XA1 Ultra

1080p/"6.0

2700

11:07

349.3min

409.0Frame

Failed

Huawei Mate 10 Lite

1080p/"5.9

3340

9:05

306.8min

252.0Frame

5:38

+Samsung Galaxy A8

1080p/"6.0

3500

16:35

514.6min

254.0Frame

9:52

Samsung Galaxy A8

1080p/"5.6

3000

14:10

386.5min

245.2Frame

7:32

Sony Xperia XA1 Plus

1080p/"5.5

3430

12:40

477.5min

406.6Frame

Failed

Neffos X1 Lite

720p/"5.0

2550

10:00

294.8min

495.0Frame

TBA

Huawei Nova 2 Plus

1080p/"5.5

3340

11:40

288.2min

314.1Frame

-

Nokia 5

720p/"5.2

3000

15:40

9:20

Nokia 6

1080p/"5.5

3340

12

9:15

Huawei Honor 6X

1080p/"5.5

3340

11:00

10:19

(Samsung Galaxy A8 (2016

1080p/"5.7

3300

12:10

-

(Samsung Galaxy A7 (2017

1080p/"5.7

3600

19:10

12:52

(Samsung Galaxy A5 (2017

1080p/"5.2

3000

12:40

6:55

Xioami Redmi 4 Prime

5.0"/1080p

4100

10:10

8:34

Samsung Galaxy J7 Prime

5.5"/1080p

3300

14:10

9:07

Samsung Galaxy J5 Prime

720p/"5.0

2400

16:30

9:14

Huawei Honor 8

5.2"/1080p

3000

9:00

-

Huawei Nova Plus

5.5"/1080p

3340

11:00

-

Xiaomi Mi 5s

5.15"/1080p

3200

13:00

-

Apple iPhone 7

4.7"/750p

1960

9:20

-

Sony Xperia XZ

5.2"/1080p

2900

9:00

-

Sony Xperia XA Ultra

6.0"/1080p

2700

8:50

-

Huawei P9 Lite

5.2"/1080p

3000

11:00

-

Samsung Galaxy C5

5.2"/1080p

2600

8:20

-

آزمون‌های دیگر به اجرای تست‌های باتری Manhattan 3.1 و Work 2.0 از بنچمارک‌های GFXBench و PCMark مربوط می‌شود که آزمون نخست ترکیبی از توانایی پردازشی را در کنار شارژدهی بررسی می‌کند و آزمون دوم یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها محسوب می‌شود. در آزمون PCMark هر دو گوشی با ثبت ۸ ساعت و ۲۰ دقیقه عملکرد خوبی داشتند؛ اما بهترین میان‌رده‌ی حاضر در این تست نبودند. در تست‌های GFXBench به خصوص در بخش Long Time Performance نیز میان‌رده‌های جدید سونی سربلند بودند. در استفاده‌ی روزمره نیز اکسپریا ایکس ای ۲ و ایکس ای ۲ اولترا تا دو روز استفاده‌ی عادی پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. در پایان این بخش توصیه می‌کنیم برای عملکرد بهتر این گوشی‌ها از قابلیت STAMINA mode که سونی سال‌ها صرف توسعه و بروزرسانی آن کرده است نیز استفاده کنید. 

جمع‌بندی

سونی برای احیای دوران باشکوه پیش از ظهور اندروید تلاش زیادی کرده است با این حال شرایط کنونی این غول ژاپنی طرفدارانش را راضی نمی‌کند. ایکس ای ۲ و ایکس ای ۲ اولترا میان‌رده‌های سال ۲۰۱۸ سونی هستند که با حفظ ریشه‌ها،‌ تغییرات کوچک و بزرگی را نسبت به نسل پیش به خود دیده‌اند. اکسپریا ایکس XA2 و XA2 اولترا با تقریبا با فرمول مشابهی با دیگر گوشی‌های سونی وارد بازار شده‌اند؛ زبان کلی طراحی تغییر نکرده است و ژاپنی‌ها به سنت‌های خود در طراحی آن‌ها پایپند بوده‌اند. این دو گوشی زیبا‌تر شده‌اند با این حال وزن و ضخامت بالای این گوشی‌ها یک عقب‌گرد از سوی سونی محسوب می‌شود. روشنایی بالای نمایشگرهای دو گوشی به خصوص در نسخه‌ی اولترا و دقت رنگ متوسط آن‌ها باعث شده است تا با یکی از نمونه‌های قابل‌قبول ال‌سی‌دی در این بازه‌ روبرو باشیم. حجم صدای اسپیکر هر دو گوشی مناسب است و حسگر اثرانگشت نیز در جای مناسبی در پشت گوشی جایگذاری شده است.

اکسپریا ایکس ای 2 سونی - اکسپریا ایکس ای 2 اولترا / Sony Xperia XA2 - Sony Xperia XA2 Ultra

دوربین این دو گوشی عکس‌های پر جزئیاتی در روشنایی مناسب ثبت می‌کند و حالا به لطف تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۳۰ قادر به ثبت ویدئوهای 4K است. نویز کنترل شده، دامنه‌ی دینامیکی متوسط و دوربین سلفی پایین‌تر از حد انتظار نکاتی هستند که در بخش دوربین اشاره به آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد. استفاده از تراشه‌های اسنپدراگون به وضوح برتری خود را نسبت به تراشه‌های مدیاتک در بنچمارک‌ها نشان داد. طبق انتظار سونی از نسخه‌ی هشتم اندروید موسوم به اوریو در میان‌رده‌های جدیدش استفاده کرده است؛ این نسخه با همان ظاهر آشنای رابط کاربری سونی همراه شده و همچنان سبک و روان است. سونی المان‌های طراحی مانند وزن و ضخامت را برای رسیدن به شارژدهی بالاتر و استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر فدا کرده است؛ شارژدهی بالای ایکس ای ۲ و ایکس ای ۲ اولترا برگ برنده‌ی سونی برای به دست آوردن دل طیف وسیعی از کاربران است که از شارژدهی پایین گوشی‌های خود گلایه دارند. 

نکات مثبت

  • دوربین توانمند در شرایط نوری مناسب
  • نمایشگری با روشنایی مطلوب
  • شارژدهی بسیار خوب
  • حجم صدای بالای اسپیکرها و کیفیت رضایت‌بخش آن

نکات منفی

  • وزن و ضخامت بالا
  • مقاوم نبودن در برابر نفوذ آب و گرد و غبار
  • حداقل روشنایی بالای نمایشگر
  • حاشیه‌های بالا و پایین دستگاه و طراحی نه چندان مدرن
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات