افزایش ۳۵ درصدی سود خالص مایکروسافت در فصل گذشته به‌لطف سرویس‌های ابری

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت به‌لطف عملکرد فوق‌العاده موفق واحد سرویس‌های ابری آژور و آفیس ۳۶۵، افزایشی ۳۵ درصدی را در سود خالص خود طی فصل سوم سال مالی ۲۰۱۸ تجربه کرد.
تبلیغات

مایکروسافت روز گذشته اعلام کرد که به‌لطف جذب کسب‌وکارهای متعدد به سرویس‌های رایانش ابری آژور و مجموعه‌ی آفیس ۳۶۵ موفق شده است تا در سه‌ماهه‌ی گذشته، عملکردی فراتر از انتظار تحلیل‌گران وال‌استریت از خود به نمایش بگذارد. ردموندی‌ها در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۱۸ خود، موفق به کسب سود خالص ۷.۴ میلیارد دلاری از درآمد ۲۶.۸ میلیارد دلاری شده‌اند؛ بدین ترتیب درآمد مایکروسافت نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته، افزایشی ۱۶ درصدی را تجربه کرده است؛ حال آنکه سود خالص این شرکت رشد فوق‌العاده‌ی ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد.

سرفیس پرو 2017 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 2017

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، آفیس و سرویس‌های رایانش ابری آژور، طی فصل گذشته نیز نقشی کلیدی در درآمدزایی مایکروسافت ایفا کرده‌اند؛ اما افزایش دور از انتظار درآمد حاصل از کسب‌وکار لینکدین و دستگاه‌های خانواده‌ی سرفیس نیز، باعث شد تا ردموندی‌ها طیف گسترده‌ای از محصولات و سرویس‌های موفق را در خدمت داشته باشد. مایکروسافت در حال حاضر بیش از ۱۳۵ میلیون کاربر سازمانی مجموعه‌ی آفیس ۳۶۵ در کنار ۳۰.۶ میلیون مشترک عادی آفیس ۳۶۵ در اختیار دارد. گوگل در هفته‌ی گذشته طراحی جدیدی را برای سرویس جیمیل خود با هدف جذب مشتریان سازمانی معرفی کرد؛ اما سازمان‌ها کماکان به استفاده از سرویس‌های ابری مایکروسافت و اشتراک آفیس ادامه می‌دهند. درآمد مایکروسافت از محصولات مبتنی بر سرور و سرویس‌های ابری نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته، ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد که بخش عمده‌ی آن به‌لطف افزایش ۹۳ درصدی درآمد سرویس‌های آژور حاصل شده است.

درحالی که کسب‌وکار سرفیس در طول فصل تعطیلات، رشد قابل توجهی را به‌لحاظ درآمدزایی تجربه نکرد؛ اما درآمد حاصل از این واحد در فصل گذشته نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال مالی ۲۰۱۷ افزایشی ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد. مایکروسافت بار دیگر سرفیس را به هدف کسب‌وکار یک میلیارد دلاری بازگرداند؛ بنابراین فصل آتی برای حصول اطمینان از به‌پایان بردن سال مالی ۲۰۱۸ به‌عنوان کسب‌وکار یک میلیارد دلاری برای واحد سرفیس بسیار حائز اهمیت خواهد بود. مایکروسافت در سال ۲۰۱۸ محصولی را از خانواده‌ی سرفیس عرضه نکرده است؛ اما خاطرنشان می‌کنیم که هنوز به نیمه‌ی سال ۲۰۱۸ نیز نرسیده‌ایم و گفته می‌شود که مایکروسافت در سال جاری میلادی، دستگاهی موسوم به سرفیس نوت‌پد را روانه‌ی بازار خواهد کرد.

سرفیس لپ تاپ / Surface Laptop

ردموندی‌ها در حال برنامه‌ریزی برای آینده‌ی گیمینگ فراتر از ایکس‌باکس هستند؛ آینده‌ای که در آن، سرویس‌های اشتراکی ابری یکی از اهداف کلیدی خواهند بود. درآمد حاصل از نرم‌افزار و سرویس‌های ایکس‌باکس در فصل گذشته رشدی ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد، ضمن اینکه تعداد کاربران فعال ایکس‌باکس لایو نیز به ۵۹ میلیون نفر رسیده است، خاطرنشان می‌کنیم که این تعداد با فصل تعطیلات برابری می‌کند؛ اما افزایشی ۱۳ درصدی را نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته‌ی میلادی نشان می‌دهد. مایکروسافت مدت‌ها است که دیگر درآمد حاصل از سخت‌افزار ایکس‌باکس را اعلام نمی‌کند؛ از این رو نمی‌توان در خصوص عملکرد ایکس‌باکس وان ایکس اظهار نظر کرد، زیرا مایکروسافت اکنون داده‌های مربوط به آن را در قالب «درآمد گیمینگ» اعلام می‌کند.

واضح است که مایکروسافت کماکان به سرمایه‌گذاری سنگین در حوزه‌ی گیمینگ ادامه می‌دهد. هزینه‌ی عملیاتی واحد «رایانش شخصی» مایکروسافت به‌دلیل سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی جست‌وجو، هوش مصنوعی و گیمینگ، طی فصل گذشته ۵ درصد افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر مشخص نیست که سرمایه‌گذاری ردموندی‌ها در حوزه‌ی گیمینگ صرف چه موارد می‌شود؛ اما ممکن است به توسعه‌ی بازی‌های انحصاری برای ایکس‌باکس یا تلاش برای بدل‌شدن به «نتفلیکس دنیای گیمینگ» با سرویس استریم و اشتراک ایکس‌باکس گیم‌پس مربوط باشد. از زمان اضافه‌شدن لینکدین به گزارش‌های مالی مایکروسافت، یک سال می‌گذرد، این شبکه‌ی اجتماعی در فصل گذشته درآمدی ۱.۳ میلیارد دلاری را عاید ردموندی‌ها کرده است که افزایشی ۳۷ درصدی را نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته‌ی میلادی نشان می‌دهد، از این رو می‌توان امیدوار بود که تصاحب ۲۶ میلیارد دلاری لینکدین توسط مایکروسافت به خریدی موفق بدل شود.

سرفیس پرو 2017

اگرچه ممکن است مایکروسافت برای دنیایی فراتر از ویندوز آماده باشد؛ اما این موضوع به مفهوم بی‌اهمیت بودن سیستم‌عامل یادشده در زمینه‌ی درآمدزایی نیست. لایسنس نسخه‌ی پروی ویندوز در فصل گذشته به‌لطف برنامه‌ی مایکروسافت موسوم به «تقویت بازار تجاری PC»، رشدی ۱۱ درصدی را تجربه کرد. اگرچه تقاضا برای PC-های سازمانی بالا است؛ با این حال فروش لایسنس نسخه‌های غیر پروی ویندوز، کاهشی ۸ درصدی را نشان می‌دهد. مایکروسافت دلیل چنین افتی را فشار موجود از سوی دستگاه‌های اقتصادی با هزینه‌ی لایسنس پایین‌تر می‌داند، ضمن اینکه ردموندی‌ها کماکان در حال رقابت با کروم‌بوک‌های ارزان‌قیمت گوگل هستند.

در حالت کلی، مایکروسافت در فصل گذشته، عملکردی فراتر از انتظار تحلیل‌گران از خود به نمایش گذاشت، ضمن اینکه کسب‌وکار رایانش ابری ردموندی‌ها و مهاجرت آن‌ها به سرویس اشتراکی مبتنی بر فضای ابری آفیس نیز رشد روزافزون خود را ادامه دادند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات