ایلان ماسک: اجرای اتوماسیون در کارخانه تسلا ایده بدی بود!

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اخیرا ایلان ماسک با مشکلات و انتقاد‌هایی مواجه شده است که بخشی از آنها به‌دلیل طرح‌های بلندپروازانه اوست. او در مصاحبه‌ای با شبکه CBS به این مسائل اشاره کرده است.
تبلیغات

در حال حاضر ایلان ماسک به‌شدت تحت فشار است. تولید مدل 3 در کارخانه تسلا دقیقا مطابق نقشه‌ها پیش نمی‌رود. در چهار ماه اول سال، اعداد ترسناک به‌نظر می‌رسند: در حالی که طبق وعده های ماسک قرار بود ۵ هزار  دستگاه از مدل 3s در هر هفته تولید شود، تنها کمتر از ۱۰ هزار دستگاه از خط مونتاژ خارج شدند. سپس مشکل بعدی رخ داد و آن چیزی نبود جز نزاع بزرگ تسلا با مامورین فدرال بر سر افشای اطلاعات مرتبط با تصادف مرگبار مدل ایکس در ماه مارس.

ایلان علاوه بر کنترل خسارات قابل توجه پیشرو، باید تعداد پرشمار مشتریان و سرمایه‌گذاران کم‌طاقت را نیز کنترل کند. حال باید پرسید مشکل کار در چیست؟ آیا ابرکارخانه تسلا از پس ماموریت محوله برنمی‌آید؟

ایلان ماسک در مصاحبه‌ای که توجهات را به خود معطوف کرده بود، ادعا کرد:

مقصر این ربات‌های لعنتی هستند!

او در ۱۳ آوریل امسال در حساب توییتر خود گفت:

بله! اتوماسیون گسترده در کارخانه‌ی تسلا یک اشتباه بود. اگر بخواهم دقیق باشم، این اشتباه من بود. انسان‌ها دست‌کم گرفته شده‌اند.

تسلا به‌شکل فزایند‌ه‌ای بر ساده‌سازی فرآیند مونتاژ خود تکیه کرده است و این مسئله منجر به ایجاد یکی از وابسته‌ترین خطوط تولید خودرو به ربات‌ها در جهان شده است. با اضافه شدن ربات‌های بیشتر به مجموعه‌ی کارخانه، انسان‌های کمتری در مجموعه باقی می‌مانند و به دلیل اهداف بلندپروازانه ماسک که به آنها پشت پا زده است، آسیب می‌بینند.

نقشه این بود که کارخانه‌‌ی خودروسازی رباتیک با سرعتی فراانسانی ساخته شود؛ اما اعداد و ارقام نشان می‌دهند که تسلا حتی به این هدف نزدیک هم نشده است. چه کسی فکرش را می‌کرد که ساختن یک خودروی برقی ۳۵ هزار دلاری چنین پیچیده باشد؟

مشکلات روزافزون تسلا، بیش از پیش خودنمایی می‌کنند. ماسک تایید می‌کند در حالی که کلاه بیس‌بال کوچک‌اش با آن آرم معروف تسلا را بر سر دارد در سالن کنفرانس کارخانه فریمانت واقع در کالیفرنیا می‌خوابد. او در مصاحبه با گزارشگر CBS گفت:

فاجعه است! در این محل حتی یک کاناپه نرم و راحت هم نیست!

تلاش ماسک، تلاشی غیرعادی برای دادن پیامی به دنیا و البته سهام‌داران است تا بگوید که به هر حال او هم اهمیت می‌دهد و او هم مثل ماست! حقیقتا انسان‌ها دست‌کم گرفته شده‌اند، اما آنها محدودیت‌هایی هم دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات