نگاهی عمیق به جادوی الکتریکی فولکس واگن I.D. R پایکس پیک

سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
فولکس‌واگن خودروی الکتریکی I.D. R پایکس پیک را مجهز به دو موتور الکتریکی رونمایی کرد که سریع‌تر از برخی خودروهای فرمول یک و فرمول E است.
تبلیغات

در اکتبر سال ۲۰۱۷، فولکس‌واگن از خودروی مسابقه‌ای الکتریکی جدید خود با نام پایکس‌ پیک (Pikes Peak) رونمایی کرد؛ حالا پس از انتشار عکس‌هایی در ماه گذشته، فولکس‌واگن قصد دارد اطلاعات بیش‌تری در مورد مشخصات فنی خودروی الکتریکی خود ارائه دهد. فولکس‌واگن I.D. R پایکس پیک از دو موتور الکتریکی بهره می‌گیرد که علاوه بر عدم انتشار آلایندگی، می‌تواند ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. اگر این مقدار اطلاعات در مورد خروجی خودرو شما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، باید بدانید که وزن خودروی مسابقه‌ای جدید فولکس‌واگن کمتر از ۱۱۰۰ کیلوگرم است؛ بنابراین با توجه به وزن کم و قدرت زیاد، عملکرد مناسبی در شرایط مسابقه ارائه می‌کند. هر کدام از موتورها روی یک محور قرار دارند، بنابراین با یک خودروی چهار چرخ محرک الکتریکی مواجه هستیم.

خودروی الکتریکی فولکس‌واگن I.D پایکس پیک / VolksWagen I.D. R Pikes Peak

در حقیقت، فولکس‌واگن تاکید می‌کند که خودروی الکتریکی I.D. R پایکس پیک قادر خواهد بود در زمان ۲.۲۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ طبق گفته‌ی این شرکت، چنین عملکردی خودروی الکتریکی جدید را سریع‌تر از مدل‌های شرکت‌کننده در مسابقات فرمول یک و فرمول E قرار می‌دهد. فولکس‌واگن بیشینه سرعت خودروی الکتریکی I.D. R پایکس پیک را حدود ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت اعلام کرده است؛ با توجه به بیشینه سرعت در کنار دیگر مشخصات، می‌توان حدس زد که I.D. R پایکس پیک در کلاس خودروهای الکتریکی عملکرد قابل توجهی برای شرکت در مسابقات هیل کلایمب (Hill Climb) کلرادو اسپرینگز داشته باشد. 

از آنجا که فولکس‌واگن I.D. R پایکس پیک یک خودروی مناسب مسابقه است، مهندسان روی عملکرد خودرو تمرکز کرده‌اند و چندان به محدوده الکتریکی خودرو کاری ندارند. به همین دلیل است که باتری‌های لیتیوم یون خودروی الکتریکی برای تولید حداکثر توان در شرایط مسابقه ساخته شده‌اند. فولکس‌واگن I.D. R پایکس پیک دارای یک سیستم بازیابی انرژی است و شرکت سازنده برآورد می‌کند که این خودروی الکتریکی قادر خواهد بود ۲۰ درصد از انرژی لازم برای حرکت را در طول ترمزگیری برای صعود تپه بازیابی کند.

خودروی مسابقه‌ای و الکتریکی جدید فولکس‌واگن ۵۲۰۰ میلی‌متر طول، ۲۳۵۰ میلی‌متر عرض و ۱۲۰۰ میلی‌متر ارتفاع دارد، در حالی که فاصله محوری خودرو ۲۸۵۰ میلی‌متر است. خودروی الکتریکی از سیستم تعلیق دوجناغی بهره می‌گیرد و شاسی از ساختار ایمنی مونوکوک استفاده شده در پروتوتایپ اسپرت نورما (Norma) ساخته شده است که رومن دوماس در مسابقات پایکس پیک طی سه سال گذشته با آن رانندگی می‌کند. باتری‌های لیتیوم یون در کف خودروی الکتریکی نصب شده‌اند و بال‌های عقب بزرگ و دیگر قسمت‌ها آیرودینامیک طراحی شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که خودرو می‌تواند در صعود تپه به بیشینه سرعت خود دست یابد. باتری‌های خودروی الکتریکی با همکاری کارخانه باتری فولکس‌واگن در برانشویگ آلمان ساخته شده‌اند. استفاده از سیستم شارژ سریع به خودرو اجازه خواهد داد که باتری‌ها ظرف مدت ۳۰ دقیقه کاملا شارژ شوند.

خودروی الکتریکی فولکس‌واگن I.D پایکس پیک / VolksWagen I.D. R Pikes Peak

فرانک ولش مدیر بخش توسعه فولکس‌واگن، رویداد ورزشی پایکس پیک را به عنوان یک آزمایش واقعی برای خودروهای الکتریکی این شرکت توصیف کرد. ولش در این مورد گفت: 

مشتریان همیشه از محصولات استفاده شده در مسابقات موتوراسپرت بهره‌مند شده‌اند و ما انتظار داریم که این یافته‌ها را بپذیریم و از آن‌ها به عنوان یک انگیزه ارزشمند برای توسعه مدل‌های آینده‌ی فولکس‌واگن ID استفاده کنیم.

خودروی الکتریکی و مسابقه‌ای ID R پایکس پیک توسط بخش موتوراسپرت فولکس‌واگن توسعه داده شده است. سون اشمیتز رئیس شرکت موتوراسپرت فولکس‌واگن می‌گوید که این اولین خودرویی است که از پروژه‌های مختلف خودروی الکتریکی استفاده می‌کند. 

اشمیتز می‌گوید:

شبیه دیگر خودروهای تولیدی فولکس‌واگن، این خودروی مسابقه‌ای کاملا الکتریکی نیز نقش مهمی در آینده شرکت ایفا خواهد کرد.
خودروی الکتریکی فولکس‌واگن I.D پایکس پیک / VolksWagen I.D. R Pikes Peak

خودروی الکتریکی فولکس‌واگن ID R پایکس پیک قبل از شروع برنامه تست، در پیست پٌل مکانیک (Pôle Mécanique) آلس فرانسه راه‌اندازی شد. از آن‌جا که مسیر مسابقات پایکس پیک یک جاده عمومی است، شرکت‌کنندگان نمی‌توانند پیش از شروع رویداد در آن‌جا آزمایش شوند. حتی در تمرین‌های رسمی نیز آن‌ها در بخش‌های کوتاه آزمایش می‌شوند. فولکس‌واگن ID R پایکس پیک در بخش نامحدود مسابقات شرکت می‌کند، که نشان‌ دهنده‌ی این موضوع است که خودروهای شرکت‌کننده در این بخش از شرایط ایمنی خاصی برخوردار هستند.

معرفی خودروی الکتریکی فولکس‌واگن ID R پایکس پیک 

رویداد پایکس پیک که تیرماه برگزار خواهد شد، به عنوان یکی از سخت‌ترین رقابت‌های صعود تپه در جهان محسوب می‌شود. وجود ۱۵۶ پیچ در مسیر سربالایی باعث می‌شود که شرکت‌کنندگان با ارتفاع نیز دست‌وپنجه نرم کنند که کار را بیش از پیش برای راننده دشوار می‌کند. علاوه بر این، شیب مسیر به طور متوسط ۷.۲ درصد است که قدرت بسیار زیادی از خودروها می‌گیرد.

قرار است که خودروی الکتریکی و مسابقه‌ای جدید فولکس‌واگن، روز ۲۴ ژوئن (۳ تیرماه ۹۷) در پیست ۲۰ کیلومتری کلرادو اسپرینگز در مسابقات هیل کلایمب شرکت کند. این مسابقات در ارتفاع ۲۸۸۶ متر از سطح دریا با ۱۵۶ پیچ انجام می‌شود که شرکت‌کنندگان باید مسیر ۱۴۴۰ متری را روی آسفالت کوهنوردی کنند. پشت فرمان خودروی الکتریکی فولکس‌واگن I.D. R پایکس پیک، رومن دوماس قهرمان مسابقات پایکس پیک قرار می‌گیرد که قصد دارد رکورد سریع‌ترین خودروی الکتریکی را به نام خود ثبت کند؛ در حال حاضر این رکورد متعلق به ریس میلن با ۸ دقیقه و ۵۷.۱۱۸ ثانیه است. ریس میلن این رکورد را در سال ۲۰۱۶ به نام خود ثبت کرد که در آن از یک خودروی الکتریکی با ۶ موتور و بیشینه قدرت حدود ۱۶۰۰ اسب بخار بهره برد. بهترین رکورد مسابقات مسیر پایکس پیک نیز با ۸ دقیقه و ۱۳.۸۷۸ ثانیه توسط سباستین لوب در خودروی پژو 208 T16 پایکس پیک در سال ۲۰۱۳ ثبت شد. 

تلاش دوباره خودروی الکتریکی جدید فولکس‌واگن دقیقا ۳۱ سال پس از زمانی است که خودروی گلف (Golf) مجهز به دو پیشرانه و سیستم تمام چرخ محرک، نتوانست مسابقات هیل کلایمب را با موفقیت به پایان برساند. حضور فولکس‌واگن در پایکس پیک به سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۷ برمی‌گردد که در آن دوران، جوچی کلاینت سوار بر خودروی گلف مجهز به پیشرانه ۱.۸ لیتری دوقلو و توربوشارژ، نتوانست عملکرد خوبی ارائه دهد. خودروی گلف قادر بود از پیشرانه حدود ۶۵۲ اسب بخار قدرت تولید کند. کلاینت در سال ۱۹۸۷ تا اواسط مسیر به عنوان سریع‌ترین راننده شناخته شد، اما به دلیل بدشانسی و با شکستن مفصل سیستم تعلیق در فاصله کمتر از یک کیلومتری تا پایان، از دور مسابقات حذف شد. به همین دلیل فولکس‌واگن این مسابقه را به عنوان یک "بازی مجدد" می‌شناسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات