رشد چشمگیر بازار موتورسیکلت برقی تا سال ۲۰۲۳

سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پورتال آماری استاتیستا پیش‌بینی کرده است که میزان فروش موتورسیکلت برقی در بازار جهان، تا سال ۲۰۲۳ به حدود ۴۰ میلیون دستگاه خواهد رسید.
تبلیغات

پیش از این اخبار زیادی در مورد رشد بخش الکتریکی در صنعت موتورسیکلت طی سال ۲۰۱۷ منتشر شده؛ اما طی ۶ ماه گذشته این بازار افزایش چشم‌گیری در فروش تجربه کرده است. هارلی دیویدسن که برای عرضه نخستین موتورسیکلت الکتریکی خود آماده می‌شود، در حال همکاری با شرکت آلتا موتورز (Alta Motors) است تا از فناوری EOEM بهره ببرد. شرکت موتورسیکلت‌سازی ام‌وی آگوستا (MV Agusta) نیز مدتی پیش اعلام کرد که نام کاگیوا (Cagiva) را برای برند الکتریکی جدید خود انتخاب کرده است تا از این پس شاهد موتورسیکلت برقی در سبد محصولات آن باشیم. یاماها یکی از شرکت‌های ژاپنی بازار جهانی موتورسیکلت است که به‌شدت روی سیستم محرکه برقی سرمایه‌گذاری می‌کند. کیمکو (Kymco) نیز برای مدل‌های الکتریکی خود، روی زیرساخت شارژ شهری سرمایه‌گذاری کرده است و حتی رویال انفیلد (Royal Enfield) نیز اعلام کرده که در آینده نزدیک یک موتورسیکلت برقی به بازار معرفی می‌کند. بنابراین با توجه به اخبار منتشرشده، پورتال آماری اطلاعات بازار با نام استاتیستا (Statista) پیش‌بینی کرده است که فروش جهانی موتورسیکلت برقی تقریبا به ۴۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید.

یکی از عوامل اصلی که بر این ارقام و آمار تأثیر می‌گذارد، بازار کشور چین است که انتظار می‌رود بیش‌ترین تعداد موتورسیکلت برقی در آن به فروش برسد. با این حساب، تقریبا ۳۵ میلیون دستگاه طی ۵ سال آینده در این قطب اقتصادی دنیا فروخته می‌شود. به‌سادگی می‌توان دریافت که کمتر از ۶ میلیون دستگاه از مجموع فروش جهانی متعلق به بازار ایالات متحده آمریکا و اروپا خواهد بود. تولید این تعداد موتورسیکلت برقی آمار بسیار زیادی برای آمریکا و اروپا به شمار می‌رود؛ اما انتظار می‌رود که دو بازار ذکرشده هم در کنار بازار چین رشد قابل توجهی تجربه کنند.

Electric Bike / موتورسیکلت الکتریکی موتورسیکلت برقی

یکی از قدرتمندترین عوامل در معادله کلی بازار موتورسیکلت الکتریکی، مناطق شهری (و حومه) است. تعداد روزافزون فروش موتورسیکلت برقی ناشی از خدمات اشتراک‌ موتورسیکلت مانند برنامه DriveNow بی‌ام‌و یا خدمات اشتراک‌ اسکوتر در سان فرانسیسکو با عنوان شبکه موتورسیکلت (Scoot Network)‌ ارزیابی می‌شود. هر دوی این خدمات علاوه بر خرید گسترده ناوگان موتورسیکلت برقی، به استفاده بیش‌تر از انرژی پاک برقی و ترویج فرهنگ استفاده از موتورسیکلت به‌جای خودرو کمک می‌کنند. تعداد شرکت‌های نوپا (استارتاپ) در زمینه خودروی الکتریکی و موتورسیکلت برقی طی سال‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است و شواهد نشان می‌دهند که این روند در آینده نیز تشدید خواهد شد.

در ایران نیز طی سال‌های اخیر، عرضه موتورسیکلت برقی افزایش قابل توجهی داشته است؛ با این حال، بازار فروش محصولات الکتریکی در کشور به دلیل برخی مشکلات و موانع چندان مطلوب نیست. استراتژی‌های جدید زیست‌محیطی شهروندان را به استفاده از انرژی‌های پاک و نو تشویق می‌کنند؛ اما به دلیل قیمت بسیار بالای موتورسیکلت‌های الکتریکی، بسیاری از شهروندان قادر به خرید این محصولات نیستند. این موضوع می‌تواند به‌عنوان عامل تأثیرگذار در رشد بازار و جهت‌‌گیری آن عمل کند و آینده مبهمی برای شرکت‌های سازنده رقم بزند.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات