مدیر ارشد پورشه بازداشت شد

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌ دنبال رسوایی آلایندگی فولکس واگن موسوم به دیزل‌گیت، رئیس بخش توسعه‌ قوای محرکه‌‌ی پورشه بازداشت شد.
تبلیغات

به‌ نظر می‌رسد که پس‌لرزه‌های رسوایی در آلایندگی خودروهای دیزل فولکس واگن به این‌ زودی تمام نمی‌شود. پلیس آلمان با حضور در مقر اصلی پورشه، یورگه کرنر، رئیس بخش توسعه‌ قوای محرکه‌ی این برند را با اتهام دست داشتن در رسوایی آلایندگی فولکس واگن و به‌منظور جلوگیری خروج او از کشور، بازداشت کرد.

Jörg Kerner / یورگه کرنر

علاوه بر این مدیر ارشد، مایکل اشتاینر رئیس بخش تحقیق و توسعه‌ی پورشه به همراه یکی از کارکنان سابق این برند نیز جزو مظنونین هستند و تحقیقات در مورد این دو نفر، ادامه دارد. اتهام اصلی این سه نفر، کلاهبرداری از طریق تبلیغات دروغ موتورهای دیزل است که آلایندگی واقعی آن‌ها را نمایان نمی‌کرد. البته همانطور که می‌دانیم، پورشه به‌عنوان برند زیرمجموعه‌ی گروه خودروسازی فولکس واگن، سازنده‌ی پیشرانه‌های دیزل نبوده است؛ اما مدیران ارشد بازداشت‌شده از آلایندگی واقعی این پیشرانه‌ها اطلاع داشتند ولی سکوت اختیار کرده‌اند.

vw

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های آلمان، نیروهای پلیس چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته به مقر اصلی پورشه وارد شدند و کرنر را بازداشت کردند؛ تحقیقات آن‌ها تا جمعه ادامه یافته است. پیش از استخدام کرنر در شرکت پورشه، او یکی از مهندسان رده‌‌بالای آئودی و مسئول ساخت و بررسی نرم‌افزار و تجهیزات الکترونیکی پیشرانه‌ و گیربکس‌های آئودی بود. کرنر یکی از دوستان نزدیک ماتیاس مولر،‌ مدیرعامل سابق پورشه و فولکس واگن است. مولر دو هفته‌ی گذشته از سمت مدیرعاملی گروه خودروسازی فولکس واگن برکنار شد. علاوه بر این کرنر همکار نزدیک ولفگنگ هاتز، مهندس سابق فولکس واگن بود که سال گذشته دستگیر شد.

audi

از اوایل سال ۲۰۱۸ بود که تحقیقات گسترده در مورد مدیران ارشد آئودی آغاز شد. پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل ۳ لیتری دیزل آئودی که روی ۸۰ هزار دستگاه خودروی فولکس واگن، آئودی و پورشه نصب شده، با نرم‌افزار غیرمجاز همراه است. اولیور بلوم، مدیرعامل پورشه، تا به‌امروز اتهامات وارده به محصولات این برند را رد کرده است. پس از رسوایی آلایندگی فولکس واگن، شرکت‌‎های خودروساز معروف آلمانی از برنامه‌ی جدید خود برای تولید خودروهای برقی رونمایی کردند. پورشه با معرفی سدان تمام برقی میشن E که سال آینده مدل نهایی آن رونمایی می‎شود، از اتهامات دوری کرده است. با این‌حال بلوم اعلام کرده که پورشه همچنان از پیشرانه‌های دیزل دیگر برندها استفاده خواهد کرد.

Oliver Blume porsche / الیور بلوم پورشه

بلوم پیش از این گفته بود:

هیچ چیز تغییر نکرده است؛ دلیلی وجود ندارد که به‌سرعت خودروهای دیزل کنار گذاشته شوند.

از سال ۲۰۱۵ و علنی شدن رسوایی آلایندگی فولکس واگن سه سال می‌گذرد؛ ولی همچنان تحقیقات در مورد این اتفاق و بازداشت افراد مرتبط با آن که مدیران رده‌بالای غول خودروسازی آلمان هستند، ادامه دارد. بر اساس گزارش‌های موجود، مقامات فولکس واگن بیش از ۳۰ میلیارد دلار ضرر متحمل شده‌اند که البته روزبه‌روز این رقم رو به افزایش است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات