مهارت‌های شغلی خود را با مدرک‌هایتان اشتباه نگیرید!

چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اینکه برای چه شرکت معتبر کار کرده‌اید یا در چه دانشگاه سطح بالایی درس خوانده‌اید، کمتر از آنچه فکرش را بکنید ارزش دارد! اما اینکه چه مهارتی دارید، ارزشمند است.
تبلیغات

گواهی نامه‌ها و مدارک تحصیلی / کاری در دنیای کسب و کار سنتی فرمانروایی می‌کردند. متقاضیان مشاغل از این عناوین برای نشان دادن اعتبار خود در رزومه، شبکه‌های اجتماعی و مصاحبه‌های شغلی بهره می‌بردند. مثلا این که در دانشگاه هاروارد درس خوانده باشند بهتر از آن بود که در دانشگاه تگزاس تحصیل کرده‌اند. یا مثلا گذراندن دوره‌ای هر چند کوتاه مدت در یک شرکت معروف در سن ۲۲ سالگی بهتر از داشتن مهارتی ناب و کمیاب از طریق کار کردن در یک شرکت کم اهمیت‌تر بود.

اما این دیدگاه دچار تغییر شده است و دیگر کمتر کسی که در جستجوی کار است این رویه را در پیش می‌گیرد. البته هنوز افرادی هم هستند که فکر می‌کنند مدارک، سابقه‌ها و گواهی نامه‌های تحصیلی امکان گرفتن مصاحبه شغلی و در نهایت استخدام شدن آنها را افزایش می‌دهد.

در ادامه در زومیت خواهید خواند که چرا و چگونه این روند تغییر کرده است.

مشکلات ناشی از سابقه‌ها

کارمندان بالاخره می‌آموزند که محدودیت‌های مدارک تحصیلی در موفقیت کاری قابل انکار نیست. بسیاری از کسانی که در دانشگاه‌های معتبر و سطح بالا تحصیل می‌کنند تنها به این دلیل که خانواده‌های ثروتمندی داشته‌اند توانسته‌اند به آن دانشگاه‌ها راه یابند. اما اعتباری که از این طریق به دست آمده است نمی‌تواند از این دست کارمندان یک نیروی کار واقعی بسازد؛ نیروی کاری که بتواند در دنیای مدرن کسب و کار تاثیرگذار باشد.

برای شاخص آمادگی شغلی ۲۰۱۸، از ۵۰۰ مدیر استخدامی آمریکا خواسته شده تا نظرات و تفکراتشان درباره کاندیداهای مشاغل غیر سنتی را بیان کنند. کاندیداها که دانش آموخته یا فارغ التحصیل دانشگاه‌ها هستند، اگر شرایط زیر را داشته باشند غیر سنتی تلقی می‌شوند.

  • یک سال (یا بیشتر) پس از پایان دوره تحصیل دبیرستان به کالج رفته باشند.
  • به عنوان دانشجوی نیمه-وقت در کالج تحصیل کرده باشند.
  • در حین تحصیل دارای فرزند یا سایر افراد وابسته (بجز همسر) باشند.
  • در حین تحصیل یک شغل تمام وقت داشته باشند.
  • مدرک دیپلم استاندارد نداشته باشند و تنها یک مدرک مبنی بر به پایان رساندن دوره دبیرستان دریافت کرده باشند.
nontraditional candidate

نیمی از پاسخ دهندگان به سوالات گفته‌اند که شرکت‌های آنها نسبت به گذشته تعداد بیشتری از دانش آموزان و فارغ التحصیلان غیر سنتی را استخدام می‌کنند. ۵۰٪ از مدیران درباره این کاندیداها گفته‌اند که «آنها مسیر تحصیلی متفاوتی را نسبت به آنچه کالج برایشان در نظر گرفته پیموده‌اند.» ۳۴٪ گفته‌اند که آنها تنوع بیشتری در محیط کار می‌خواسته‌اند و ۳۲٪ احساس می‌کنند که دانش آموزان و فارغ التحصیلان غیر سنتی، از نظر اخلاق کاری بهتر عمل می‌کنند.

در نهایت ۷۰٪ مدیران با این جمله که «اگر یک کاندیدا مهارت‌های مناسب برای موقعیت شغلی پیشنهادی را داشته باشند، این که کجا و به شکلی تحصیل کرده از اهمیت خاصی برخوردار نیست»، موافق بوده‌اند.

نتایح به دست آمده از یک نظر سنجی تازه لینکدین از ۹۰۰۰ استخدام کننده و مدیر استخدامی، نشان می‌دهد که آنها تلاش می‌کنند تا در روش‌های سنتی استخدام تغییراتی ایجاد کنند و سعی می‌کنند کاندیداهایی متفاوت‌تر و واجد شرایط‌تر پیدا کنند و برای این منظور مدارک نخبگی یا تحصیلی فرد را در نظر نگیرند. در همین حین شرکت‌هایی نظیر Airbnb یا Pinterest دوره‌های کارآموزی دارند که در طی این دوره ابتدا مهندس‌های باهوش و غیر سنتی را در اولویت استخدام انتخاب قرار داده و سپس به آنها آموزش‌های لازم را می‌دهند.

دفتر کار airbnb

ایجاد تغییرات بنیادی

اما تغییراتی که در نگرش‌های شرکت‌ها و استخدام کننده‌ها به وجود آمده، نیازمند تغییر در رویکرد جستجوگران مشاغل نیز دارد تا آنها را به شکلی موثرتر معرفی کند. متاسفانه تلاش برای برجسته و نمایان کردن مدارک تحصیلی و کاری در رزومه می‌تواند اثر منفی ناخوشایندی در روند استخدامی داشته باشد. پس اگر شما دانش آموز یا فارغ التحصیل غیر سنتی هستید یا نیستید، زمان آن رسیده تا به مهارت‌هایی که می‌دانید بیشتر بها دهید و آنها را برجسته‌تر و نمایان‌تر از مدارکتان نشان دهید. برای این منظور چند نکته را به خاطر بسپارید:

روی به دست آوردن شغل تمرکز کنید. فرض کنید می‌خواهید برای شغلی با عنوان تحلیلگر اطلاعات بازاریابی اقدام کنید. پیش از این، برای درخواست چنین شغلی بر مدرک تحصیلی با معدل بالا از دانشگاه معتبری که فارغ التحصیل شده بودید، تاکید می‌کردید. اما امروز مهارت‌های تحلیل اطلاعات که از کار با نرم افزاری خاص در محیط کاری قبلی به دست آورده‌اید، می‌تواند شما را برای شغل فعلی به کارمندی ایده‌آل تبدیل کند. پس از صحبت در مورد این مهارت‌ها آنچه به نظرتان برای بهبود مسیر پیش رو کارآمد است را با کارفرما در میان بگذارید.

به طور مستقیم درباره موقعیت شغلی صحبت کنید. باید موقعیت شغلی که قرار است در آن قرار بگیرید را به خوبی بشناسید تا بتوانید نشان دهید که تجربه‌های شما چگونه در موفقیت‌تان برای شغل آتی مثمر ثمر خواهد بود. لازم است با آمادگی کامل به مصاحبه کننده بگویید چطور در موقعیت‌های مختلف، مشکلات پیش رو را حل کرده‌اید و چطور می‌توانید راهکارهای مناسبی برای چالش‌های آینده، ارائه دهید. بعد به جای آنکه با عنوان کردن مدرک تحصیلی‌تان، اعتبار خود را نشان دهید، سعی کنید از مزیت‌های فردی با تجربیات و دستاوردهای شما برای سازمان، صحبت کنید.

interview

خاص باشید. کارفرماها و استخدام کنندگان در نظرسنجی‌ها اعلام کرده‌اند به دنبال افرادی هستند که با مهارت‌های مناسب، تجربه‌های یکتا و خاص به وجود آورند تا بازار را شگفت زده کنند. آنها افرادی را ترجیح می‌دهند که مدیریت زمانی خوب، انگیزه‌های درونی، سابقه کاری پایدار و تجربه‌های عملی داشته باشند. کسانی که برای یاد گرفتن کسب و کار و به ثمر رساندن کار تلاش کنند و با تمام ظرفیتی که شرکت از آنها می‌خواهد خود را در اختیار سازمان قرار دهند.

این‌ها نکاتی بودند که مدیران استخدامی و مصاحبه کننده‌ها درباره کاندیدای ایده‌آل خود اعلام کرده‌اند. این نکات، نشان‌دهنده‌ی تغییرات رویکرد و نگرش سازمان‌ها و موسسات مختلف در فرآیند استخدامی و ارزشگذاری کاندیداها است. با تغییر این رویه، موقعیت‌های شغلی تازه‌تری برای جستجوگران مشاغل ایجاد می‌شود که در آن به دانشگاه یا مدرسه محل تحصیل آنها اهمیت چندانی نمی‌دهند و اولویت مهارت‌های دیگر است. در نتیجه تنها کاری که آنها (جستجوگران شغل) باید بکنند این است که این فرصت‌های تازه شغلی را دریابند و بهترین نحو خود را معرفی کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات